L’any 2018 es commemora a Polònia el centenari de la recuperació de la independència l’any 1918, com també el setanta-cinc aniversari de la revolta del Gueto de Varsòvia el 1943. És un quart de segle que ens permet entendre la Polònia i l’Europa actual perquè una bona part dels problemes de la Unió Europea provenen dels desconeixement mutu entre els seus membres
[dropcap letter=”E”]
nguany Polònia commemora el centenari de la recuperació de la independència l’any 1918, com també el setanta-cinc aniversari de la revolta del Gueto de Varsòvia el 1943; els vint-i-cinc anys compresos entre les dues dates representen un quart de segle, sense el qual no sols no es possible entendre la Polònia actual: tampoc l’Europa actual. El 7 d’octubre del 1918, el Consell de Regència polonès declara la independència del país. Les fronteres de la nova Polònia trigaren uns anys a ser consolidades a causa del conflicte de l’Alta Silèsia, però, sobretot, a causa de la guerra amb la Rússia soviètica —1919-1921—, resolta pel Tractat de Riga, que restablí l’antiga frontera oriental polonesa. Així, doncs, amb la recuperació de la sobirania i la consolidació del territori, es posava fi a gairebé cent cinquanta anys de partició de Polònia per Rússia i els imperis centrals: Àustria i Prussià; un segle i mig jalonat per revoltes no reeixides —en destaquen les de 1794, 1830 i 1863—, la qual cosa no aconseguí d’extingir el sentiment dels polonesos d’un i altre canto de pertinença a una mateixa nació.
El 19 d’abril de 1943, pel seu cantó, esclata la revolta del Gueto de Varsòvia, el perímetre, clos per un mur, on els alemanys confinaren els jueus de Varsòvia —450.000 persones—, per al seu enviament progressiu al camp d’extermini de Treblinka. Reduïda la població inicial del Gueto en un 80%, els darrers habitants s’organitzaren i s’enfrontaren als alemanys. Fou una acció desesperada, condemnada al fracàs; una manifestació de protesta contra el tractament inhuma, que fou brutalment aixafada.
A l’inici de la Gran Guerra, el 1914, molts polonesos comprengueren que l’enfrontament entre Rússia i els imperis centrals era una oportunitat per recuperar la independència de Polònia. Els uns sostenien que la via per aconseguir-ho passava per donar suport a Rússia, cas de l’interessant poeta i dramaturg Tadeusz Miciński, ferm defensor del paneslavisme, qui, al relat del 1911 Els roures de Txernòbil, evoca la revolta polonesa del 1863 i es declara partidari d’una aliança espiritual entre polonesos i russos. D’altres, però, opinaven que la independència nomes s’obtindria formant tropes que alliberessin el país davant l’ensulsiada tant de Rússia com dels imperis centrals —com, de fet, va passar—, cas, aquest, del pintor i arquitecte Stanisław Witkiewicz.
El restabliment de la independència i el desenvolupament d’un estat modern, amb una diversitat de minories i de confessions, sota el guiatge de l’artífex de l’èxit, el primer mariscal de Polònia i president de la Republicà, Jozef Piłsudski (1867-1935), dona pas a una etapa de bonança per a les comunitats jueves, que, sota la protecció del mariscal, iniciaren un procés d’integració a la societat polonesa.
El projecte de Gorbatxov i de Kohl d’una “casa comuna europea”, sota la forma d’una unió d’estats amb una relació privilegiada amb Rússia, no passa avui per les millors hores i son, justament, els membres mes recents de la Unió Europea els mes sospitosos d’euro escepticisme als ulls de les societats de l’Europa occidental. L’historiador txec Jan Klima manté, però, en una entrevista recent, que “la Unió Europea es preocupa per aquests països, perquè no els coneix; tanmateix, son aquests països els primers interessats que la UE funcioni”. I rebla: “els canvis en els equilibris de poder van conformant un ordre mundial que te el correlat en les histories que cada país mes tard considerarà com a nacionals, però que, al capdavall, son el producte de lògiques que escapen al seu control”. En efecte, bona part dels problemes de la Unió Europea rau en el desconeixement mutu entre els seus membres, com també en l’intent debades d’explicar fets en clau local inabastables. El doble aniversari que enguany hom commemora a Polònia es una bona ocasió per reflexionar sobre la possibilitat —mes aviat la necessitat!— d’arribar, malgrat tot, a una entesa.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…