Participar en una reunió telemàtica mentre es visualitza una presentació en directe a bord d’un tren amb origen a Barcelona i destinació a França; aixecar els ulls de la pantalla i topar-se amb el paisatge de l’Occitània francesa. Travessar la frontera sense adonar-se’n i sense pèrdues de connexió és l’objectiu que persegueix la iniciativa 5GMed. El projecte se centra en desplegar una xarxa 5G en un escenari transfronterer: el que discorre entre Figueres i Perpinyà, tant per carretera com per la infraestructura ferroviària. Així, pretén aportar un model de desplegament sostenible de 5G per a la mobilitat del futur en el Corredor Mediterrani, mitjançant un marc que connecti de manera fluida els serveis de mobilitat actuals i els que estan per venir.
“Actualment, quan et mous entre dos països i estàs realitzant una trucada o tens tràfic de dades, es tallaran i trigaran pràcticament un minut a connectar-se a la nova xarxa”, explica el coordinador del projecte, José López Luque. Una interrupció en una trucada, per inoportuna que sigui, pot solucionar-se, però no passa el mateix en altres casos. En aquestes condicions, tecnologies com els vehicles teleoperats no poden funcionar, ja que requereixen connexions contínues amb respostes en mil·lisegons. Resoldre aquesta situació és precisament l’objectiu de 5GMed, que ha aconseguit reduir el temps de reconnexió de prop d’un minut a 150 mil·lisegons.
El consorci que impulsa la iniciativa, coordinat per Cellnex Telecom, ha escurçat aquest temps implementant un mecanisme de transferència mòbil. Aquest sistema, anomenat handover, es prova a través de quatre casos d’ús: la conducció automatitzada a distància, la digitalització de la infraestructura de carretera, les telecomunicacions ferroviàries futures i el consum de continguts sense interrupcions en travessar la frontera. Així, el desplegament del 5G que duu a terme la iniciativa es tradueix en mesures palpables, com la millora de la seguretat viària i la gestió intel·ligent del trànsit i del transport ferroviari.
El desplegament de la infraestructura de 5G s’ha dut a terme tenint en compte que el tram entre Figueres i Perpinyà és estratègic en la xarxa transeuropea de transport: suporta el 55% del trànsit per carretera entre la península ibèrica i la resta d’Europa, i el 65% del trànsit ferroviari. A més, la iniciativa abasta una àmplia gamma de tecnologies. Entre elles, figuren sensors a bord dels vehicles i l’ús d’Intel·ligència Artificial (IA), que al seu torn proporcionen serveis avançats de connectivitat que poden escalar-se i reproduir-se en altres rutes de transport.
Per a comprovar la funcionalitat i desafiaments de la nova infraestructura, 5GMed va dur a terme a l’octubre diverses demostracions, que van confirmar que la xarxa ofereix les capacitats requerides per a tots els casos d’ús testats. Durant aquesta trobada, presidit per la CE, es van incloure proves com el maneig d’un vehicle operat a distància, sense conductor i pilotat des d’un centre de control a uns 30 quilòmetres, detalla López. El també responsable de 5GMed a Cellnex ha avançat que preveuen dur a terme una demostració definitiva al juny, després de completar una xarxa que ara està desplegada al 90%. En aquesta revisió final, es comprovarà el funcionament de la xarxa també a bord d’un TGV. En el cas del tren, el projecte engloba més eines, ja que es garanteix la cobertura per al comboi a través no només del 5G, sinó també de satèl·lit i de tecnologies específiques.
D’altra banda, la digitalització de la infraestructura viària a través de tecnologies intel·ligents proveirà d’eines de gestió del trànsit. Ho farà utilitzant informació de vehicles, sensors i càmeres que s’han instal·lat en la carretera, que recolliran aquestes dades i missatges per articular estratègies i mesures referents al trànsit, amb la finalitat d’ordenar la mobilitat. Els sensors no s’han instal·lat només en la carretera, sinó que també permetran millorar les comunicacions ferroviàries: el monitoratge d’aquests sensors ampliarà la connectivitat i la seguretat de la xarxa de trens, amb funcions com la detecció d’obstacles en la via.
La millora de les comunicacions ferroviàries també té per objectiu oferir als passatgers i personal del tren una connexió contínua en travessar la frontera. La iniciativa pretén possibilitar l’accés a contingut multimèdia d’alta qualitat i sense talls mentre es viatja. Transmissions en directe, videoconferències i realitat virtual sense interrupcions, desplaçant-se tant amb tren com amb cotxe. Aquesta és la finalitat de la quarta pota del projecte, el Follow-em Infotainment: evitar talls i assegurar la continuïtat de la connexió, fins i tot quan es produeix un canvi d’operador a la frontera. Alta velocitat en el desplaçament transfronterer acompanyada per una alta velocitat de connexió.
El desplegament del 5G que duu a terme la iniciativa es tradueix en mesures palpables, com la millora de la seguretat viària i la gestió intel·ligent del trànsit i del transport ferroviari
Així, el projecte, finançat principalment per la Comissió Europea a través del programa de recerca i innovació Horitzó 2020 de la Unió Europea sota l’Acord de Subvenció 951947, i amb una inversió total de 16 milions d’euros, està destinat a transformar el futur de la mobilitat transfronterera connectada i automatitzada. La iniciativa s’impulsa des d’un consorci que engloba a institucions i empreses de diversos sectors, que inclou a 21 socis de set països. El projecte compta també amb el suport d’administracions públiques dels dos costats de la frontera, que s’han conjurat per preparar una infraestructura per a la mobilitat del futur, des del convenciment que les fronteres no han de representar un fre per a la connectivitat.