Rodalies torna a tenir un pla, amb un termini de deu anys per fer-se realitat i la promesa de l’Estat d’invertir uns 6.346 milions d’euros. L’objectiu: millorar un servei essencial per als ciutadans que, des de fa temps, acumula massa queixes i inversions no executades. Reduir el temps de viatge, millorar la puntualitat, l’accessibilitat i la capacitat i intermodalitat de la xarxa són els principals punts a aconseguir d’aquí al 2030. En total, es volen sumar 101 trens, deu estacions i 120 quilòmetres de vies, mesures que permetrien augmentar un 58% l’oferta per fer front a un creixement del 50% de la demanda. Com a mostra del compromís de l’Estat, la presentació del Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 s’ha fet a l’estació de La Sagrera, encara en obres, però que veu com es va avançant a poc a poc cap a la seva finalització amb fites com que, des de dimarts passat, els trens de l’R1 ja passen pel seu interior.
El pla, elaborat per l’exconseller Pere Macias, contempla actuacions immediates, que s’haurien de fer abans del 2025, com la reforma de l’estació de Plaça Catalunya o la remodelació de les estacions de Montcada Bifurcació i Castelldefels, que ja estan planificades. A aquestes se sumen les que actualment s’estan executant, com les obres a Sants per canviar la configuració de les vies i dotar de més capacitat a l’estació o el nou ramal d’accés a l’Aeroport de Barcelona, que posarà les bases per tenir una nova connexió més ràpida amb El Prat.
Però hi ha més actuacions previstes fins al 2025. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana treballarà per fer accessibles totes les estacions de Rodalies a l’àrea de Barcelona: en té 80 que ja estan adaptades per a totes les persones i 30 que no ho estan, que s’hauran de reformar. Una altra actuació important serà la compra d’un centenar de trens, després de deu anys amb els mateixos: 56 per renovar l’actual parc mòbil i 45 per incrementar la capacitat del servei.
Les primeres actuacions a les quals es compromet el Govern central sumen 4.622,39 milions d’euros, bona part del pressupost global del pla. En aquest sentit, les actuacions a mitjà termini representaran 1.164 milions d’euros, amb exemples com l’ampliació d’estacionament a l’estació de Martorell i la millora de la seva intermodalitat, posar més vies al tram entre Castelldefels i El Prat, i nous tallers a Mataró, Sant Celoni, Manresa i Sant Vicenç de Calders.
Un pla realitzable
Per garantir que tot això no queda en una declaració d’intencions, el Ministeri crearà una comissió mixta amb la Generalitat per fer un seguiment del pla. Per al ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos, el Pla de Rodalies de Catalunya 2020-2030 és realitzable, tenint en compte que ja estan executant alguna de les obres, posant d’exemple les obres a Sants o els avenços que s’estan produint a La Sagrera. A la presentació, Ábalos ha defensat que s’ha produït un punt d’inflexió en l’atenció a les infraestructures catalanes per part de l’Estat, posant en valor que en els últims dos anys ha invertit un total de 1.700 milions d’euros i licitat més de 1.400 milions a Catalunya, destinats principalment a Rodalies i el Corredor Mediterrani.
No obstant això, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, li ha retret que el Ministeri hagi elaborat el pla sense la participació del Govern, a més de recordar-li que fa deu anys de l’últim pla per a Rodalies, amb inversions previstes de més de 4.000 milions d’euros, de les quals assenyala que només s’han executat un 15%. “Passen els anys i les legislatures i queden les llistes de projectes”, ha lamentat. Per la seva banda, l’alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, ha esperat que aquest pla sigui un punt d’inflexió de veritat i ha celebrat l’impuls que està tenint Rodalies, amb Sants, i les obres de La Sagrera, “una ferida urbanística” pels veïns que per fi comença a tancar-se.