Preocupa la inflació i les dificultats per trobar professionals
L’empresariat català manté la prudència respecte a l’evolució de l’economia que van manifestar fa un any amb l’esclat de la guerra a Ucraïna i l’arribada d’una inflació que no es veia des de fa dècades, segons consta en l’últim informe Perspectives Catalunya 2022, realitzat per KPMG en col·laboració amb la CEOE. L’any 2022, un 59% de les companyies valorava la situació econòmica com a regular, percentatge que aquest 2023 ha pujat fins al 67%, de la mateixa manera que els que la consideren bona s’ha reduït del 24% al 19%. “Els principals organismes internacionals apunten al fet que els factors que van fer de 2022 un any complex es prolongaran al llarg de 2023”, assenyala el soci responsable de KPMG a Catalunya, Francisco Gibert.
Malgrat que el context no acompanya, les companyies preveuen augmentar les seves vendes, com va passar en l’exercici anterior, amb una proporció similar, amb el 77% dels empresaris esperant ingressar més aquest 2023, set punts més que la mitjana espanyola. En allò que no es mostren tan optimistes és en la inversió i l’ocupació, amb previsions més moderades respecte a 2022. “Les previsions dels empresaris catalans apunten a una desacceleració del creixement tant en l’àmbit estatal com català”, continua Gibert. Segons l’enquesta, un 45% de les companyies invertirà més, 19 punts percentuals menys que el 2022, i un 34% ampliarà la seva plantilla, 14 punts per sota de l’any passat.
La inflació és una de les principals preocupacions per a aquest exercici, sense importar que s’esperi una moderació al llarg d’aquest 2023. El 63% dels empresaris creu que la pujada de preus té un impacte considerable en el marge de beneficis, per la qual cosa el 64% de les companyies ha incrementat preus i un 21% preveu fer-ho en els pròxims mesos. Així mateix, el 48% dels participants ha renegociat els seus contractes amb proveïdors i un 35% ho farà enguany. En línia amb aquesta resposta a la inflació, les adquisicions i les joint venture es moderaran en comparació amb 2022, mentre que les fusions i les desinversions s’incrementaran aquest any.
En aquest entorn d’incertesa barrejada amb pessimisme, l’empresariat de Catalunya veu una oportunitat en la digitalització i la transició energètica. Quan se’ls pregunta per les seves prioritats enguany, un 56% esmenta la transformació digital i un 41%, l’adopció de mesures de sostenibilitat, incloent-hi aquests eixos en els seus plans d’inversió. No obstant això, la digitalització també comporta riscos, com s’està comprovant aquests dies amb el ciberatac a l’Hospital Clínic, i un 39% de les companyies enquestades indica que ha patit algun ciberincident en els últims 12 mesos. Així, el 47% destinarà recursos a la protecció de la seva estructura.
Una qüestió que també preocupa i està relacionada amb la digitalització és la falta de talent preparat per fer front a la nova realitat empresarial. Un 60% de les empreses reconeix que està tenint dificultats per incorporar els professionals que necessita, amb un 69% advertint que aquesta situació posa en risc el seu creixement. Per revertir-ho, un 20% de les organitzacions posarà el focus a oferir un projecte professional atractiu; un 19% apostarà per la flexibilitat, i un 16% se centrarà en la promoció interna. Sobre aquests dos últims aspectes, un 45% dels empresaris valora que el model de treball més comú en els pròxims anys serà l’híbrid, amb major pes de la presencialitat, i un 47% indica que compta amb programes de reskilling per als seus professionals.
Les principals demandes dels empresaris a les administracions estan relacionades amb mesures per mitigar la inflació, amb un 45% demanant-les, però destaquen també les relacionades amb la inversió en infraestructures, sent l’única regió d’Espanya que les té entre les peticions més urgents. “En la comunitat autònoma que més contribueix a les exportacions espanyoles, representant més del 25% del total, un altre dels elements que contribuirà a dinamitzar l’economia són les infraestructures, una àrea en la qual els empresaris catalans demanen més inversió”, remarca Gibert. Són exemples de partides pressupostàries pendents el corredor mediterrani, els nous accessos ferroviaris al Port de Barcelona o l’Aeroport del Prat: “Aquestes inversions són clau perquè Catalunya potenciï el seu mercat exterior, atregui inversió i es consolidi com a destinació turística de qualitat internacional”.
“La música és una qüestió de paciència, de i sumar dia a dia. Un procés…
Munich és avui una marca reconeguda de calçat esportiu i una mica més i tot:…
La històrica marca local reneix de la mà del fabricant xinès Chery, qui ha posposat…
La marca preveu vendre vehicles de combustió, híbrids endollables i 100% elèctrics, i produir un…
El port rep el primer sistema OPS per endollar els vaixells a la xarxa elèctrica…
Sovint les catàstrofes que poden arruïnar una vetllada musical són les que la converteixen en…