La transformació que l’Ajuntament de Barcelona vol fer a l’Eixample començarà a materialitzar-se aquest mateix mes. Aprofitant que l’activitat baixa a l’estiu, dimarts 16 d’agost arrencaran les obres dels primers quatre eixos verds que el consistori ha projectat als carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell. La intervenció suposarà multiplicar per 12 el verd en aquestes vies, així com guanyar 58.000 metres quadrats per als veïns. El pressupost total serà de 52,7 milions d’euros, finançat en part amb els fons Next Generation.
Els treballs previs a les obres s’han dut a terme durant el mes de juliol i principis d’agost. L’actuació ha servit per incorporar noves zones de càrrega i descàrrega, i reubicar serveis com les estacions de Bicing i les places per a persones amb mobilitat reduïda i les motos. Una vegada superada aquesta primera fase preparatòria, s’obriran pas les intervencions estructurals, que es faran de manera simultània en els quatre carrers i en les quals treballaran deu equips diferents.
Durant el desenvolupament dels treballs, no s’ocuparà la banda mar i la banda muntanya dels carrers al mateix temps, garantint en tot moment un carril de circulació per als veïns, serveis i bicicletes, així com per als vehicles d’emergència. També hi haurà una vorera lliure per als vianants i es podrà accedir als aparcaments. No es produirà cap afectació al transport públic.
L’inici dels treballs implicarà que la mobilitat quedarà ja configurada com es preveu que sigui quan finalitzin les obres, tenint en compte que els carrers passaran a prioritzar el passeig i s’instaurarà una plataforma única, de façana a façana. En el nou escenari, els vehicles privats que accedeixin a algun d’aquests carrers de l’Eixample ja no podran anar de punta a punta i hauran de circular a baixa velocitat (10km/h). Així, els cotxes només podran fer seguides dues illes, després de les quals hauran de girar. Els vehicles que accedeixin a un d’aquests nous eixos verds des d’un carrer transversal podran sortir d’ell en el següent carrer transversal. Així mateix, desapareixeran els carrils bici de Consell de Cent i Girona, encara que els ciclistes podran continuar circulant pels trams centrals de tots dos carrers sempre que respectin la prioritat dels vianants.
Al mateix temps que s’aniran implantant els eixos verds, se sumaran quatre noves places en els xamfrans de Consell de Cent amb Girona, Rocafort, Comte Borrell i Enric Granados. En aquestes places, que els cotxes ja no podran creuar i en les quals es veuran obligats a girar, es crearan espais enjardinats amb una superfície total de 2.000 metres quadrats.
Els nous espais de l’Eixample es caracteritzaran per la desaparició de l’asfalt, que serà substituït pel granit i un nou panot més sostenible, però que mantindrà el disseny actual. L’aposta per convertir els carrers de Consell de Cent, Girona, Rocafort i Comte Borrell en eixos verds es traduirà a plantar 400 arbres, que generaran ombres i refrescaran l’ambient. El subsol serà vegetal i es reutilitzarà l’aigua. Les vies també es dotaran de més mobiliari urbà, com bancs, fonts, zones de joc i taules. Els fanals passaran a ser més baixos i a estar situats en llocs centrals dels carrers.