Continuen succeint-se les informacions que consoliden la capital catalana com a referent de les grans multinacionals per ubicar els seus centres de desenvolupament tecnològic al Sud d’Europa. Companyies de tots els sectors aposten per obrir hubs de digitalització a Barcelona gràcies al teixit empresarial i emprenedor que s’ha configurat a la ciutat, l’existència de talent tecnològic i el seu atractiu per atraure professionals internacionals.
Danone s’acaba de sumar a aquesta tendència en prendre la decisió d’inaugurar a Barcelona el seu primer hub d’IT & Data a Espanya, un centre que comptarà amb un equip inicial de 35 professionals de diferents nacionalitats especialitzats en tecnologia i anàlisi de dades. La seva missió serà impulsar la transformació digital del grup a la península Ibèrica, encara que també es preveu que els seus desenvolupaments s’exportin a altres filials internacionals del gegant alimentari francès.
S’estima que el nou centre d’innovació i digitalització de Danone estarà plenament operatiu a finals d’aquest any, per la qual cosa ja es troba en fase avançada el procés de selecció de talent, que també es nodrirà de professionals de la companyia procedents de l’estranger. Concretament, ja s’han incorporat al nou equip 9 danoners d’altres països, segons avança Nicolas Cosqueric, director de Tecnologia de Danone Iberia, a The New Barcelona Post. “El hub generarà oportunitats de creixement per al talent intern de l’empresa, així com la consecució de noves trajectòries professionals”, apunta el grup.
“Volem que per al 2025, la tecnologia i les dades es converteixin en els grans diferenciadors estratègics de Danone, impulsats per una organització àgil d’IT & Data i, per això, hem accelerat la consolidació d’aquest hub a Barcelona on es coordinaran projectes digitals que s’escalaran a l’àmbit global”, explica Cosqueric.
Segons l’executiu, actualment l’equip d’IT de Danone a Espanya està integrat per unes 35 persones, però són professionals independents a la creació d’aquest hub, que estarà ubicat a la seu corporativa del grup al carrer de Buenos Aires. El centre es converteix en el cinquè hub tecnològic que la companyia ha obert l’últim any, sumant-se als que s’han posat en marxa a Mèxic, Malàisia, França i Polònia i que donen servei, respectivament, a les filials del mercat americà, asiàtic i europeu. També hi ha centres satèl·lit o de suport en IT ubicats a Argentina, Rússia, Indonèsia i la Xina.
“L’obertura d’aquest IT & Data Hub a Barcelona busca enfortir la governança a través de la unió de sinergies entre rols globals i locals, que ajudi a consolidar estratègies de mercat, reforçant el compromís de Danone amb la zona Ibèria”, afegeix el grup. El líder del iogurt vol potenciar “un model de treball col·laboratiu” que contribueixi a l’adquisició i la retenció de talent i l’ajudi a accelerar-ne el creixement i la detecció de noves oportunitats de negoci.
“La innovació ha estat un dels elements diferencials de Danone des dels inicis. Fa anys que innovem en totes les àrees, però, ara, necessitem accelerar la digitalització del nostre negoci. Posem en marxa un espai que acollirà persones de diferents nacionalitats, on podran créixer, desenvolupar-se professionalment i estar a càrrec de projectes digitals que lideraran les estratègies de la companyia en un futur pròxim”, argumenta Cosqueric.
“Posem en marxa un espai que acollirà persones de diferents nacionalitats, on podran créixer, desenvolupar-se professionalment i estar a càrrec de projectes digitals que lideraran les estratègies de la companyia en un futur pròxim”
El hub barceloní exercirà de motor per a la digitalització de les tres àrees de negoci amb què opera Danone a la regió Iberia: productes lactis i vegetals (amb marques com Danone, Activia, Actimel, Alpro i Danonino); aigües minerals (Font Vella i Lanjarón) i nutrició especialitzada per a adults i bebès (Nutricia i Almirón). En total, a Espanya Danone dona feina a uns 2.000 treballadors i compta amb fàbriques de iogurts a Parets del Vallès (Barcelona), Aldaia (València) i Tres Cantos (Madrid) i envasadores d’aigua a Sant Hilari Sacalm (Girona), Sigüenza (Guadalajara) i Lanjarón (Granada).
Encara que ara sigui una empresa francesa que factura més de 23.600 milions d’euros i opera a 120 països, Danone va néixer a Barcelona el 1919, per la qual cosa la ciutat sempre ha estat molt important per a la companyia. De fet, la filial amb seu a la capital catalana havia funcionat històricament amb una àmplia autonomia, ja que fins a l’any 2013 prop de la meitat del seu capital continuava en mans de les famílies Carasso —descendents del fundador–, Fuster i Portabella.
La central del carrer Buenos Aires ha estat històricament un dels grans planters de directius per al grup francès i, des de Barcelona, també s’han desenvolupat múltiples productes que han aconseguit èxit global creats al centre d’R+D Isaac i Daniel Carasso, ubicat al carrer Còrsega de Barcelona, un dels principals centres científics que la multinacional té al món.
Degoteig continu de noves implantacions
Amb l’obertura d’aquest centre, Danone se suma a altres grans empreses d’alimentació que també han apostat per ubicar els seus hubs tecnològics a l’àrea de Barcelona, com Nestlé i Pepsico, encara que la ciutat també acull centres de referència en l’àmbit digital de companyies de tots els sectors com Apple, Microsoft, Amazon, Sanofi, Bayer, Boehringer Ingelheim, Dedalus, ABB, Ocado, Teladoc Health, Ypsomed, Schneider Electric, MIR Robots, Santévet, Bitpanda, Costa Cruises, Festo, The Knot Worldwide i Essity, entre molts altres exemples recents.