GameBCN startup de cultura
L'ecosistema català del videojoc està format per empreses desenvolupadores i també incubadores com GameBCN, que ajuda els estudis a professionalitzar la seva producció.

Catalunya capta 120 milions d’inversió en el sector dels videojocs en cinc anys

La regió és la primera de la Unió Europea pel volum dels recursos obtinguts i la segona per la creació de 900 llocs de treball. L'agència per a la competitivitat Acció té en estudi 40 nous projectes empresarials que volen instal·lar-se a Catalunya.

Catalunya és la primera regió de la Unió Europea en captació d’inversió estrangera en el sector dels videojocs. Així ho constata un estudi de l’agència per a la competitivitat Acció, que detalla que en els últims cinc anys s’han atret 20 nous projectes, que han suposat una inversió de 120 milions d’euros i la creació de gairebé 900 llocs de treball.

En concret, Catalunya ha atret el 12,2% de la inversió estrangera en videojocs destinada a tota la UE entre el 2027 i el 2021, amb els Estats Units, França, Suècia i Corea del Sud com a principals països inversors. Això la situa per davant d’altres regions europees com Amsterdam (West Netherlands), Irlanda, Suècia i les àrees de Bordeus i París, a França. Al mateix temps, Catalunya és la segona regió de la UE pel que fa al nombre de llocs de treball creats amb aquests projectes d’inversió estrangera, amb dades extretes de l’fDi Markets.

De fet, el 40% de les principals companyies mundials de videojocs tenen presència a Catalunya. En són un exemple la francesa Ubisoft, la nord-americana Scopely, la sud-coreana Smilegate, la britànica King o la japonesa Bandai Namco. L’informe també destaca l’adquisició de la firma barcelonina Digital Legends per part d’Activision Blizzard, que posteriorment ha estat comprada per Microsoft, o la de Social Point per part de Take-Two. “Les empreses venen aquí perquè hem sabut crear un ecosistema que atrau”, ha manifestat el conseller d’Empresa i Treball, Roger Torrent, que aquest divendres s’ha reunit amb una vintena de companyies del sector.

Com a àmbit clau per l’impuls que suposa en termes de disrupció i innovació, el sector dels viodeojocs segueix sent una de les apostes del Govern. En aquest sentit, des d’Acció es treballa amb una cartera de 40 potencials projectes d’empreses estrangeres que ja han mostrat el seu interès per instal·lar-se a Catalunya, segons va reconèixer el conseller Torrent, qui va incidir amb què aquest foment també contribueix a desenvolupar el talent local.

Justament, aquest ha estat un dels temes tractats a la trobada: “Hem de continuar treballant en la generació de talent perquè ens falten perfils tecnològics i digitals”, ha admès Torrent. En aquesta línia, ha recalcat que cal “incidir en campanyes de vocació”, sobretot en dones, que actualment són minoria en el sector. “Necessitem més alumnes, que després seguiran en el sistema educatiu i nodriran aquesta indústria”, ha indicat el titular d’Empresa i Treball. “El sector del videojoc és molt dinàmic i disruptiu i necessita nous coneixements”, ha afegit.

Segons la radiografia sectorial que fa el citat informe, actualment Catalunya representa el 50% de la facturació de la indústria dels videojocs de tot l’Estat espanyol, segons dades de l’ICEC. Catalunya compta amb 56 startups vinculades a aquest sector (un creixement del 43% en els darrers quatre anys), una desena d’universitats amb formació especialitzada i 7 centres tecnològics amb projectes d’R+D d’aquest àmbit, així com associacions, incubadores i esdeveniments de primer nivell com DeviCAT, GameBCN o l’Integrated Systems Europe (ISE).

Les principals empreses del sector dels videojocs establertes a Catalunya van mantenir una reunió amb el president Aragonès i el conseller Torrent.