Agenda cultural Barcelona desembre 2022
AGENDA CULTURAL
per JACOBO ZABALO
Una selecció mensual de concerts,
artes escèniques i exposicions.
MÚSICA I
ARTS ESCÈNIQUES
MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
01 / 12 / 22
'IL TRITTICO'
Gran Teatre del Liceu, fins al 15 de desembre
El mes de desembre s'inaugura amb la presentació en societat, 35 anys després, del que passa per ser un dels projectes més atrevits de Giacomo Puccini, tant pel que fa a la composició musical com al format de la narració. La particularitat d'aquesta òpera triple -que el títol enuncia sense embuts a manera de tríptic, format per Il tabarro, Suor Angelica y Gianni Schicchi- planteja una sèrie de preguntes, que els organitzadors afronten: “Tres òperes independents amb narracions aparentment desconnectades. Però ho són? Aquestes tres òperes d’un sol acte, que Giacomo Puccini va fusionar sota el títol d’Il trittico, són fragments de realitat”. La breu descripció de cadascuna dóna a entendre el calat social del projecte, una mena de visió contrastada de les inquietuds humanes. Fins i tot si no es contextualitzen a l'època que va viure el compositor, cada episodi sembla impregnat encara de cert regust fin-de-siècle -es va estrenar el 1918 a la Metropolitan Opera de Nova York. Mentre que la fosca òpera Il tabarro s'escenifica a la capital francesa, concretament en una barcassa que navega el Sena, Suor Ángelica representa una mena de drama religiós, ubicat en un convent italià durant el Renaixement, en què una mare és privada del seu fill. La col·lecció d'òperes que compon el tríptic és culminada, potser per alleugerir el caràcter tràgic de les anteriors, per la humorística Gianni Schicchi, en què el tema de la mort s’encara satíricament, des de la consideració jocosa de les maquinacions i els interessos que l'ésser humà demostra en vida.
Per al muntatge d'aquesta triple proposta el Gran Teatre de Liceu comptarà amb la direcció musical de Susanna Mälkki i la direcció d'escena de Lotte de Beer, una producció per a la Bayerische Staatsoper de Munic que desenvolupa l'acció “en un espai tancat per parets corbes on les tres partitures queden connectades per la idea de la mort. Una excel·lent feina de direcció fa que tots els personatges brillin”. El repartiment de les òperes reunides compta amb alguns dels noms més buscats de l'actualitat, que freqüenten les principals sales de concerts i òperes. Pensem en els de Lise Davidsen, Ermonela Jaho, Ambrogio Maestri, Daniela Barcellona o Ruth Iniesta, entre d'altres. Cantants que signen el que els organitzadors consideren “un moment excepcional dins de la temporada”.
YUJA WANG AMB LA PHILARMONIA ORCHESTRA
L’Auditori, 14 de desembre
El virtuosisme personificat és Yuja Wang, una pianista capaç de malabarismes inaudits, que també es preocupa per resultar comunicativa, en els seus ben mesurats atacs. El risc de la inintel·ligibilitat o la confusió rítmica és una amenaça per a qualsevol intèrpret que desferma la seva habilitat tècnica -sigui amb el propòsit, o no, de contribuir a la dimensió espectacular de l'esdeveniment.
Però la maduresa de Wang també es demostra en aquesta recerca d'equilibri entre l'excepcionalitat tècnica i el respecte a l'esperit de les partitures, sense que la seva preocupació primera sigui -això sí- oferir lectures d'època, amb criteris eminentment historicistes. A la sala gran de L’Auditori, el dimecres 14 de desembre la promotora BCN Clàssics ofereix un programa de gran interès, comprensiblement liderat a efectes de promoció per la pianista xinesa, que encararà el primer dels concerts de Sergei Rachmáninov. Menys popular que els dos següents, suposa una gran ocasió per descobrir la peça i meravellar-se amb el desplegament sonor, que des del punt de vista simfònic garantirà la històrica Philarmonia Orchestra sota la direcció de Santtu-Matias Rouveli, un dels favorits de les principals sales. Íntegrament compost per música postromàntica, el programa permetrà l'orquestra explotar tots els seus recursos, més enllà de l'obra concertant, amb la interpretació de l'Obertura-Fantasia Romeo i Julieta i la Simfonia núm. 4 en fa menor de Piotr. I Txaikovski, dues obres d'acusada expressivitat, en què la declamació del pathos romàntic es posa en primer pla per a la comunicació i promoció d'afectes a l'oient.
ALICE SARA OTT
Palau de la Música Catalana, 1 de diciembre de 2022
El carisma y magnetismo de Alice Sara Ott es perceptible desde el momento en que pisa el escenario -generalmente descalza, un curioso y característico rasgo de su puesta en escena, que quizá hable de su búsqueda de una interpretación natural y espontánea, una fusión con el elemento musical y el ambiente que se crea.
De ahí que haya manifiestado, a propósito de su modus operandi, “toco tal com lo siento en cada momento”. En su recital en el Palau de la Música, en el marco del ciclo organizado en torno a la Franz Schubert Philarmonia, la pianista ofrecerá un programa de alto poder contemplativo, un viaje por las sonoridades más fascinantes de su instrumento que se inicia con la creatividad aparentemente ilimitada de los 24 preludios de Chopin, completados por piezas tan evocadoras como el Für Alina de Arvo Pärt, o creaciones de músicos contemporáneos, con quienes ha colaborado de cerca. Pensamos en Chilly Gonzales o, muy especialmente, Francesco Tristano, con quien trabajó en un disco titulado Scandale y que hace pocas semanas también intervino con una propuesta original en el Palau de la Música. Como en el caso del músico luxemburgués, Alice Sara Ott acompañará la presentación de su proyecto Echoes of life -décimo disco grabado para Deutsche Grammophon, la exclusiva discográfica de las tulipas doradas- con una serie de imágenes visuales creadas por Hakan Demirel, arquitecto y videoartista que posibilitará en el oyente y espectador un “viaje virtual” y que -explican los organizadores- “nos harán transitar por paisajes más allá de la música”, lo cual en sí mismo supondrá “una experiencia de concierto totalmente original”.
YERMA
Teatre Lliure, fins al 16 de desembre del 2022
El clàssic de Federico García Lorca encara es pot gaudir durant la primera quinzena de desembre al Teatre Lliure de Montjuïc, amb la direcció de Juan Carlos Martel Bayod. Una obra, referida com a “poema tràgic”, que narra la pressió social
experimentada per la dona que no aconsegueix ser mare, i les seves repercussions psicològiques, en un context en què se n'espera que compleixi una sèrie de requisits i obligacions. Un retrat esquinçador i cru, que il·lustra el vessant castrador de la repressió. María Hervás, que caracteritza a la protagonista, assumeix aquest pes amb una intensitat captivadora. La posada en escena, a càrrec de Frederic Amat, obre la dimensió simbòlica d'un drama amb moltes arestes, que interpel·la l'espectador de llavors, però també l'actual. D'una banda, s'aprecia l'intent de renovació estilística, però alhora refulgeix amb un poder insòlit el nucli dur de la reivindicació lorquiana.
‘MISSA SOLEMNIS’ PER HERREWEGHE
Palau de la Música Catalana, 21 de desembre
El gran concert que el Palau de la Música ha programat per al mes de desembre és, sens dubte, la Missa Solemnis en re major, op. 123, de Ludwig van Beethoven. Una partitura majestàtica, sobreabundant en recursos instrumentals i per descomptat corals, que en l'ocasió –una cita ineludible– rebrà la sàvia i poderosa lectura de Philippe Herreweghe. El mestre flamenc es posarà al capdavant de l'Orchestre de Champs Élysées i el Collegium Vocale Gent, conjunt creat per ell i que -com recorden els organitzadors de Palau 100, és considerat “un dels millors cors del món”.
Composta en paral·lel a dues de les seves composicions més paradigmàtiques, innovadores i transcendentals -les Variacions Diabelli i, per sobre de totes, la Novena simfonia- testimonis de l'època recorden el furibund compromís de Beethoven amb una partitura que, tot i això, el va sumir en incerteses angoixants. En carta al seu mecenes, l'arxiduc Rodolf, manifesta Beethoven l'influx dels mestres del passat i la consciència del seu propòsit per a l'evolució de la creativitat en l'àmbit de la música: “els antics serveixen de molt perquè van assolir un autèntic valor artístic (…) però la llibertat i el progrés de l'art són el nostre objectiu final. No podem negar que, encara que els moderns no estiguem tan avançats en matèria de saviesa com els nostres precursors, el refinament de la nostra cultura ha aportat moltes coses vàlides”. Sorprèn, d'entrada, la consciència de la separació entre antics i moderns, i, juntament amb la veneració que exigiria el decòrum, la no menys conscient assumpció que els temps són propicis per renovar i perfeccionar des del “refinament” les arts, fent-les progressar fins a l'expressió nova d'afectes. Escoltant La gran missa de Beethoven s'apreciarà aquesta doble mirada -cap enrere i endavant- la qual cosa, d'alguna manera, caracteritza el gran Beethoven del període final. Un compositor incomparable, en què els trets clàssics i barrocs s'incorporen i es transcendeixen, amb una prodigalitat que també troba el qualificatiu de “romàntic” massa estret. Encara avui ressona la seva saviesa compositiva, amb una atemporalitat que desperta a parts iguals desconcert i sorpresa.
EXPOSICIONS
EXPOSICIONS
01 / 12 / 22
‘LA REALITAT COM A OBSESSIÓ’
MNAC, fins al 19 de març del 2023
El títol de la retrospectiva que el Museu Nacional d'Art de Catalunya dedica a l'obra del polifacètic Feliu Elías (1878-1948) no només capta l'atenció del potencial visitant per la rotunditat dels seus termes, sinó que pretén traslladar amb vehemència indissimulada el compromís mantingut per l'artista al llarg de la seva polièdrica producció. En ella “conviuen l'Elías pintor, el caricaturista Apa, l'historiador i crític d'art Joan Sacs i, fins i tot, el ‘Dimoni verd’, un altre dels seus àlies quan signa articles sobre tècnica i oficis de la pintura”. L'exposició recorre diferents facetes d'aquest creador al fil del seu periple biogràfic i dels molts viatges -alguns forçats, en forma d'exili- que va fer al llarg de la seva vida. Es plantegen així mateix algunes de les controvèrsies que va suscitar i -recorden els organitzadors- “les col·lisions entre el crític Joan Sacs i l'avantguarda”. Per descomptat, es podran veure alguns dels seus llenços més interessants, que mostren aquell èmfasi per revelar detalls de la realitat no vistos o no processats a consciència, fins que són representats. Al costat d'aquestes obres, s'exhibeixen alguns dels objectes “que formaven part de la col·lecció de l'artista” -vidres, ceràmiques, objectes orientals, entre d'altres- i que sovint representava a les seves obres. L'art que inspira l'art, que conforma la mirada i és inclòs en l'obra subsegüent, com a la prèvia. Una retroalimentació, una dialèctica que, de fet, testimonia l'exposició de Caixaforum, també recomanada en aquesta agenda.
‘DÉUS, MAGS I SAVIS’
Caixaforum, fins al 2 abril
Tot just estrenada a la seu barcelonina de Caixaforum, la mostra Déus, mags i savis suposa -en paraules dels organitzadors- “una experiència inèdita”. No és habitual, en efecte, assistir a una exposició en què els objectes que s'exhibeixen, en la seva meravellosa diversitat, tenen en comú el fet d'haver pertangut a les col·leccions privades
de creadors de referència. La pràctica del col·leccionisme, considerat “innat”, cobra una nova dimensió en apreciar els criteris dels deu artistes seleccionats -Rosa Amorós, Miquel Barceló, Georg Baselitz, Lluís Feito, Joan Hernández Pijuan, Manolo Millares, Joan Miró, Susana Solano, Hiroshi Sugimoto i Antoni Tàpies- inevitablement vinculats amb les seves respectives propostes artístiques. Es tracta, doncs, d'“una invitació a descobrir les col·leccions privades de deu artistes, com també la relació amb els seus imaginaris, interessos i obsessions, els seus processos creatius i, en definitiva, la seva pròpia obra”. Una cita del filòsof francès Jean Baudrillard recorda el caràcter fonamental i alhora simbòlic dels objectes que són posseïts, com per conformar un context amb què l'individu se sent identificat. Com si la definició d'un mateix -la identitat, impossible de tancar definitivament, en sentit estricte- pogués ser realment experimentada en vida. Per descomptat, tant l'acte de creació d'obres -artefactes- com la possessió recreacional tenen quelcom d'artifici, inclús si es troben fonamentalment connectats amb la nostra naturalesa híbrida, i la recerca d'un sentit durador, que transcendeixi la mera existència física. Segons Baudrillard, “l'entorn d'objectes privats i el fet de posseir-los és d’una dimensió tan essencial com imaginària de la nostra vida. Tan essencial com els somnis”. Potser per això moltes de les peces reunides són assumibles des d'una perspectiva antropològica, com creacions o objectes amb funció ritual en altres cultures i la veneració de les quals, a occident, es pot entendre com una recerca de respostes a interrogants sempiterns, a través d'un llenguatge forà i tanmateix familiar, estrany i reminiscent.
CERVELL(S)
CCCB, fins al 11 de desembre
Últims dies per descobrir una exposició ambiciosa i apassionant, inaugurada a finals de juliol al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, dedicada al que passa per ser l'òrgan distintiu de l'espècie humana, i per a la comprensió dels quals s'han desplegat una pluralitat
d'aproximacions. La complexitat de l'òrgan considerat diferencial, en relació amb la resta d'animals, sembla inesgotable, inclús si mai abans la investigació científica havia assolit el nivell de coneixement actual: “el cervell humà és l’objecte més complex que coneixem i el que més incògnites genera tant a nivell científic com filosòfic. «Cervell(s)» explora com l’art, la ciència i la filosofia han estudiat i representat aquest òrgan fascinant al llarg de la història”. Aquesta senzilla explicació revela, però, el caràcter ignot del seu funcionament profund, cosa que dona peu a una sèrie de preguntes que la neurociència progressivament ha anat responent: “Per què hi ha cervells? D’on surt la consciència? I la creativitat? Què passa quan la ment emmalalteix? Es poden crear màquines intel·ligents? Què podem aprendre de la intel·ligència col·lectiva de les formigues”. L'exposició no només reflecteix aspectes fisiològics de l'òrgan que en el cas de l'espècia humana justificaria allò de sapiens sapiens -habilitant “la consciència, el pensament abstracte, el llenguatge , la imaginació, els somnis i la memòria”- sinó que es bolca en altres manifestacions neurològiques, en “altres ments més enllà de la humana: les intel·ligències artificials, animals i col·lectives, així com les d'organismes sense cervell”. Com és característic, en el cas de les exposicions del CCCB, la interdisciplinarietat, els diferents llenguatges o eines discursives permet reflectir aquella apassionant i inesgotable complexitat. Es tracta d'“un recorregut que combina material històric, científic i artístic, i que planteja preguntes obertes al visitant”. Comissariada per Ricard Solé i per Emily Sargent, l'exposició presenta al voltant de tres-centes peces, entre les quals hi ha disset instal·lacions d'art contemporani, obres audiovisuals, peces de col·leccions històriques i resultats de projectes de recerca científica, amb noms com els de Tomás Saraceno, Patrick Tresset, Ivan Franke, Daniel Alexander, Andrew Carnie, Christian Fogarolli o Greg Dunn, entre d'altres. Així mateix, es poden contemplar els dibuixos originals de neurones per Santiago Ramon i Cajal, edicions d'època de Vesalius i René Descartes. Com a complement audiovisual, la plataforma Filmin ha seleccionat una sèrie de pel·lícules vinculades a les diferents ramificacions de la temàtica, entre les quals títols com Her, Rainman, Drive my car, Millor impossible o Carretera perduda.
HIPERREALISME AL MEAM
Museu Europeu d’Art Modern, fins al 8 de gener
La proposta expositiva del Museu Europeu d'Art Modern, declaradament figurativa, acull la mostra conjunta que aplega les obres de Kike Meana i Jaime Valero. Es tracta, en paraules dels organitzadors, “d'una exposició amb un mateix llenguatge,
però amb dos accents diferents que ampliaran la visió de l'espectador sobre els diferents corrents de l'art figuratiu dels nostres dies”. Un llenguatge que cerca la representació aparentment literal -gairebé fotogràfica, es podria pensar- de persones i elements naturals. Tanmateix, pocs gestos són més artificiosos, fins i tot si consubstancials a la naturalesa humana, que la reproducció pictòrica de la realitat, feta precisament a través de la seva representació. Kike Meana presenta diverses sèries - Autòmats, Paisatge Urbà, Retrat, Paisatge convencional, Figura, Metamorfosi, entre d'altres- que il·lustren de forma eloqüent el seguiment d'una tradició pictòrica que dóna importància, d'inici, al dibuix, amb “apropaments a trossets d’aquestes grans urbs ens mostren la seva vida quotidiana i als seus racons més íntims amb la mateixa força i bellesa”. També Jaime Valero exhibeix diversos projectes, amb títols una mica més descriptius -L'aigua entra en escena, La intimitat i l'aigua, L'aigua al retrat, Cap a la Ruptura- en què l'element líquid adquireix un protagonisme cridaner. Els organitzadors de la mostra al·ludeixen al seu particular modus operandi formal -vinculat a aquell tema- en els termes següents: “l'extensa paleta de color i un ventall inesgotable de recursos pictòrics, sumats al molt encertat tema de l'aigua com a agent catalitzador del color, ens proposa un llenguatge superlatiu”.
CARRIE MAE WEEMS
Foto Colectania i Kbr de la Fundació Mapfre, fins al 15 de gener
Els dos centres culturals de Barcelona més explícitament compromesos amb la programació d'exposicions fotogràfiques -la Fundació Foto Colectania i el Kbr de la Fundación Mapfre- s'alien per celebrar la contribució de Carrie Mae Weems (Oregón, 1953) a l'art de la fixació de la fugacitat.
Amb un magnetisme captivador, la seva obra “qüestiona la història i els estereotips al mateix temps que es pregunta pels que exerceixen el poder sobre aquells que no poden defensar-se”, expliquen des de Foto Colectania, en la mostra reivindicativa que porta per títol Un gran gir dins del possible. La nostra col·laboradora Júlia Cruz escrivia en un article dedicat a l’artista afroamericana, “no hi ha sèrie o instal·lació que pugui deixar indiferent a l’espectador —ni tan sols, el paper de paret—, perquè en cadascuna d’elles hi ha una reflexió profunda sobre la identitat pròpia i l’aliena, sobre allò que ens és pròxim i allò que ocupa l’espai de l’altre. Aquest altre que és negre en un món de blancs, vist justament des de la perspectiva d’aquest mal anomenat altre”. Fins a mitjans de gener es podrà descobrir als espais expositius esmentats l'obra d'aquesta creadora, que confirma la funció no només contemplativa de l'art, apostant per una experiència estètica que redunda en forma de compromís amb la justícia social.