Barcelona es consolida com una de les principals destinacions urbanes del món. La ciutat ha escalat tres posicions en el rànquing World‘s Best Cities, que publica la consultora Resonance Consultancy i que, segons l’agència Bloomberg és “l’estudi més complet” que es publica fruit d’una comparativa de ciutats globals, ja que es té en compte no només l’atractiu turístic, sinó també l’habitabilitat que ofereix la ciutat per als seus ciutadans en funció de diferents paràmetres que inclouen des de l’oferta cultural i d’entreteniment a diversos indicadors econòmics, socials i urbanístics.
Segons aquesta publicació, Barcelona és la sisena millor ciutat del món per viure i treballar, per darrere de Londres, París, Nova York, Tokio i Dubai i per davant d’altres urbs amb més d’un milió d’habitants, com Roma, Madrid (8è lloc), Singapur, Amsterdam, Praga, Los Angeles, Chicago, San Francisco, Berlín o Hong Kong. Enguany, el rànquing, que analitza cent ciutats, guardona de forma honorífica Kíiv i reconeix el coratge, la resistència i la valentia de la capital ucraïnesa.
Els experts de Resonance Consultancy defineixen Barcelona com “la ciutat europea gairebé ideal”, gràcies al fet que gaudeix d’un clima “quasi perfecte durant tot l’any” que afavoreix que els seus ciutadans puguin gaudir dels quilòmetres de platja del seu litoral, de parcs emblemàtics, “d’una arquitectura sorprenent” i de “barris acolorits” que defineix com a artístics, sofisticats i bohemis.
“Amb aquests atributs, no és estrany que Barcelona ocupi el sisè lloc del rànquing i que la ciutat hagi arribat a tenir 12 milions de turistes anuals”, explica l’informe World‘s Best Cities. El rànquing posa especialment en relleu l’aposta que ha fet Barcelona per ser una ciutat més verda i les iniciatives que s’han dut a terme per corregir la sobresaturació turística. “Barcelona va respondre amb algunes de les restriccions més estrictes” pel que fa als lloguers turístics i evitar l’esgotament de l’oferta immobiliària, assenyala la publicació, que també fa esment a les conseqüències “catastròfiques” que va tenir la pandèmia pel sector de la restauració.
“Afortunadament, el turisme està tornant”, afegeixen. Segons World‘s Best Cities, els nous visitants es trobaran amb una ciutat amb més dificultats per accedir-hi amb vehicle, ja que s’ha apostat per restringir el trànsit en determinades zones, augmentar sensiblement el nombre de carrils bici i implantar Superilles, “substituint aparcaments i carrers per parcs infantils i per espais d’estada on asseure’s”. En aquest sentit, el rànquing destaca la transformació del Passeig de Sant Joan en un corredor verd amb carrils bici, voreres amples, vegetació i seients a l’aire lliure. Es comenta també l’inici de la reforma de La Rambla per “fer-la més transitable amb menys cotxes” i també es fa referència al projecte per “reobrir l’impressionant Teatre Principal del segle XVII el 2024”.
La consultora Resonance, impulsora d’aquest prestigiós informe independent, segueix una metodologia pròpia basada en 6 àrees i classifica les 100 millors ciutats del món de més d’un milió d’habitants, mitjançant una combinació d’estadístiques i d’opinions d’autòctons i visitants. Barcelona destaca especialment en les àrees place (6a posició) i product (5a posició). Place fa referència a la qualitat percebuda que es té de la ciutat, un indicador que incorpora aspectes com la climatologia, la seguretat, la idiosincràsia dels barris i els llocs d’interès del seu entorn. Product engloba tots els atractius que té la ciutat, les seves institucions, les infraestructures clau, la connectivitat aeroportuària, els museus, els rànquings universitaris, la disponibilitat de centres de convencions i fins i tot els equips esportius professionals de què disposa.
Les altres quatre àrees que examina l’informe són programming (configurada per l’agenda cultural, gastronòmica, vida nocturna, entreteniment i oferta comercial); people (taxa d’immigració, diversitat i nivell educatiu); prosperity (indicadors econòmics que mesuren les seus corporatives de grans empreses, PIB per càpita, l’oferta laboral i taxa d’ocupació); i promotion, que recull la quantitat d’històries, referències i recomanacions compartides online sobre una ciutat, inclosos els resultats de cerca de Google, Google Trends, els registres de Facebook, els hashtags d’Instagram i les ressenyes de TripAdvisor.
En la categoria place, la primera ciutat del rànquing és Dubai. Londres (en el lloc 16 en place) és la primera en la classificació global i també lidera les àrees people, product, promotion i programming. En l’àmbit prosperity la ciutat número 1 és Doha. Respecte a aquestes altres àreas, Barcelona figura en la posició número 7 en programming, en la 12 en promotion, en la 53 en people i en la 154 en prosperity. Madrid destaca especialment a l’àmbit programming (6a posició).
LES 25 MILLORS CIUTATS DEL MÓN SEGONS EL RÀNQUING ‘WORLD’S BEST CITIES’