En el retail hem d’estar ben a prop del nostre client si volem augmentar les vendes, perquè de res serveix limitar-nos a ensenyar el nostre producte. Poques vegades el client arribarà a nosaltres i tornarà, si no treballem perquè això succeeixi.
A Barcelona hi ha diversos comerços que treballen molt bé el seu servei al client. Els líders que estan darrere d’aquests negocis, saben bé que el nou consumidor vol saber tot el possible sobre la marca, interactuar amb ella, tenir una experiència molt personalitzada en el moment de compra. I sobretot, vol sentir-se únic, ara que els clients són més infidels que mai, si no els dones el que busquen, se’n van a un altre lloc ràpidament.
Com a retailers, el nostre objectiu és que els clients no sols siguin compradors, sinó també els nostres fans. No és una tasca gens fàcil, ja que per a això haurem de connectar molt bé amb ells i conèixer-los bé, però si ho aconseguim, és la millor forma de fidelitzar-los perquè sempre tornin.
Un dels comerços de Barcelona que treballa molt bé la seva proximitat amb el client és la marca de moda Brownie, creada per un matrimoni amb el desig d’oferir un producte femení de molt bona qualitat i essència mediterrània. En aquests moments tenen botigues en diverses localitzacions de Barcelona, com en l’Illa Diagonal, Rambla Catalunya, Santaló o el carrer Mandri.
Aquesta firma dona molt bon servei al client i el que més m’agrada respecte al retail és la frescor, el somriure sempre present de les persones que treballen a la botiga, els qui saben recomanar-te per a trobar el que cerques. En el punt de venda, hi ha molt bona informació sobre cada producte i el temps d’espera per a ser atès és molt àgil.
Un altre dels negocis de Barcelona que treballa molt bé en aquest sentit és Santa Eulalia, un comerç multimarca de luxe per a home i dona que es troba al Passeig de Gràcia, un bon exemple d’empresa familiar que ha sabut reinventar-se al llarg dels seus 180 anys. Ara mateix està a càrrec del negoci Lluís Sans, de la quarta generació.
En el retail, amb el pas del temps, els negocis es van transformant. Quan ja acumulen molts anys, a vegades no tenen res a veure amb el que van ser, entre altres coses, perquè l’essència i el core inicial s’ha anat diluint. És precisament aquest core el que permet que siguin longeves i és un fet que han sabut treballar molt bé a través d’un bon servei, cuidant els detalls i posant una catifa vermella als seus clients de manera permanent.
El seu atelier de sastreria i camiseria a mida és un dels més antics del nostre país i li dona molt prestigi. L’equip és un bon caçador de tendències, saben renovar la proposta de producte contínuament, duent a terme col·laboracions i aliances amb grans marques, aportant molt valor al client. Aquest, és l’atribut en el retail pel qual el client es posarà en acció per a anar a l’establiment.
El restaurant Via Veneto del carrer de Ganduxer mereix també un lloc destacat en la llista per l’excepcionalitat en la cura dels detalls i l’adaptació que té cap als seus clients, no a l’inrevés. Ells són el centre de tot i s’esforcen per fer-los sentir únics. Al llarg de mig segle, la família Monje ha sabut actualitzar-se sense perdre aquest core del qual parlava que li dona tanta personalitat i convida a anar a visitar-ho.
El futur del retail radica en el contacte humà, per això és molt important que el comerciant sempre contracti un personal que s’emocioni amb el projecte i comparteixi els seus valors per a crear proximitat amb els qui ens visiten.
Un dels millors llocs per a poder gaudir d’això, on es posa més èmfasi en l’essència del producte fresc i les millors recomanacions en l’àmbit gastronòmic, són els mercats de les ciutats. És curiós com en algunes de les seves parades sembla que no existís el temps. Són llocs on encara es gaudeix d’una conversa sobre el producte, i es comparteixen recomanacions, sense mirar el rellotge. A Barcelona tenim ni més ni menys que 40 mercats per a gaudir d’aquests moments.