Peces de prestigiosos artistes d’art contemporani i materials d’última generació emprats en els vehicles de la marca CUPRA han pres les tres plantes de CASA SEAT. Tots dos mons, l’artístic i el del disseny industrial, protagonitzen Superfície Absoluta, la primera exposició amb què obre l’any l’emblemàtic espai que la marca automobilística té al Passeig de Gràcia de Barcelona. La mostra té per objectiu explicar la importància dels materials i de les superfícies per transmetre experiències sensorials i interpretacions artístiques. Es pot visitar de forma gratuïta fins a l’11 de març, amb l’opció de reservar una visita guiada a l’exposició a través de la pàgina web de CASA SEAT.
“Volem explorar la correspondència entre el món de l’art i el del disseny industrial. Tots dos tenen un element en comú: la voluntat d’explicar una història a través del món de les sensacions, és a dir, del que ens provoquen els materials i les superfícies”, explica Francesca Sangalli, responsable de Color & Trim del centre de disseny de SEAT i CUPRA.
La idea és mostrar, i per què no, reflexionar, com un mateix objecte, amb acabats diferents —per exemple, una superfície mat o brillant—, pot transmetre diferents sensacions. Es veu perfectament amb les mostres de diferents acabats de la carrosseria dels darrers models de CUPRA, uns vehicles que Jordi Font, també de l’equip de disseny de la marca, defineix com a “escultures en moviment”. “Som capaços de fer que una mateixa forma s’expressi de manera diferent segons l’acabat que li donem”, assenyala Font.
L’exposició, realitzada amb la col·laboració de la plataforma cultural italiana HoperAperta, estableix un diàleg entre les peces d’artistes com Carmelo Zappulla, Mariano Martín, Cristina Fiorenza o Alfonso Femia amb els prototips, mostres de color, teixits i altres elements ideats per l’equip de disseny de CUPRA. “Ha estat una feina llarga i intensa; hem treballat un any en aquest projecte”, afirma Gabriele Palma, director de CASA SEAT.
“Som l’única empresa automobilística que té un centre de disseny i R+D a Barcelona i exportem el 80% de la producció, per la qual cosa cal entendre i explicar com n’és d’important el disseny per a nosaltres”, apunta l’executiu. Segons Palma, en el cas de la marca CUPRA “el disseny assumeix un rol encara més rellevant perquè és un factor clau en la decisió de compra d’un vehicle de gamma prèmium”.
En total, a Superfície Absoluta el visitant podrà contemplar 20 obres d’art contemporani i 31 peces ideades al centre de disseny de CUPRA. Entre aquestes últimes, veiem prototips creats amb impressió 3D i a partir de plàstic reciclat al qual s’han afegit partícules metàl·liques; una fibra de lli que permet substituir les fibres de carboni, o seients amb diferents models de tapisseria que empren en un 72% microfibres reciclades i veganes. “Volem reinterpretar el concepte d’autenticitat a través de la sostenibilitat, inventar un nou llenguatge i contraposar-lo a l’ús tradicional de materials nobles”, expliquen els dissenyadors de CUPRA, que es recolzen en la tecnologia digital per maximitzar l’efecte d’aquestes noves superfícies.
“En aquest context on la superfície és la protagonista absoluta, la llum defineix la nova dimensió del disseny CUPRA, que demostra que els atributs intangibles poden ser més potents i expressius que les coses físiques”, afegeixen. Segons Sangalli, “la investigació darrere dels codis de disseny de CUPRA no només és útil i necessària, sinó que també es pot tornar atractiva per crear un vincle emocional entre la marca i l’usuari”.
A Superfície Absoluta, l’avançat disseny industrial de la marca CUPRA es contraposa a 20 obres artístiques que exploren diferents tècniques i materials, com el metall, l’argila o el plexiglàs, seleccionades per Patrizia Catalano i Maurizio Barberis, comissaris de la mostra i cofundadors de HoperAperta, una plataforma cultural italiana creada a la Milano Design Week i dedicada a les arts aplicades contemporànies. Destaca un espectacular Ki–Mono, obra de Tiziano Guardini, fet a partir d’unes teles històriques venecianes que han estat cristal·litzades amb un acabat metàl·lic experimental i la tècnica del drapejat.
Una altra peça estrella és Light Scape, de Carmelo Zappulla, fundador i director executiu de l’estudi d’arquitectura External Reference. Es tracta d’una obra experimental que qüestiona els límits entre la llum i el so, convertint els sons de la ciutat de Barcelona en línies tridimensionals que ballen a l’espai. La instal·lació de vidre bufat, plena de gas argó, brilla amb una llum etèria i vibrant i, segons Zappulla, amb referències a la física i l’escultura, genera una superfície absoluta que trenca els límits entre arquitectura, art i tecnologia.