Rabat inicia el 2023 amb una cartera carregada de projectes i la satisfacció d’haver aconseguit incrementar en un 25% les vendes el darrer any. La firma familiar de joieria viu un moment d’optimisme i es prepara per créixer amb noves botigues un cop recuperat i superat el nivell d’ingressos prepandèmia i veure augmentar la seva rendibilitat tot i haver elevat les inversions i la plantilla. L’exercici de 2022 s’ha tancat amb una facturació de 132 milions d’euros, davant dels 106 milions de 2021, any en què es van deixar enrere els números vermells i les vendes van escalar un 45%.
“L’objectiu per al 2023 és mantenir aquest creixement a doble dígit”, ha explicat aquest dimarts el conseller delegat de Rabat, Jordi Rabat, que ha admès que potser no podran tornar a créixer un 25% a conseqüència de l’actual context econòmic. El repte és anotar-se, com a mínim, una alça superior al 10%. Per això, seran claus nous projectes com la pròxima obertura d’un altre establiment al Passeig de Gràcia de Barcelona, que esdevindrà la tercera boutique del grup a l’emblemàtica artèria comercial barcelonina. Al llarg del segon trimestre, Rabat inaugurarà una botiga monomarca d’una firma de rellotgeria al local que fins fa uns mesos ocupava la Vinoteca Torres, al número 78 del passeig, entre València i Mallorca.
La boutique lluirà una d’aquestes tres prestigioses marques: Hublot, Breitling o Vacheron Constantin, amb qui Rabat ja va firmar el 2022 acords per obrir tres boutiques franquiciades a Madrid. “Encara no podem revelar quina de les tres implantarem a Barcelona; d’aquí a uns mesos ho donarem a conèixer”, ha explicat Rabat, després d’apuntar que la firma “ha forjat una relació de confiança mútua” amb aquestes tres importants firmes de luxe. Concretament, l’any passat, el grup va obrir una botiga Hublot i una altra de la marca Breitling al número 30 del carrer Serrano de Madrid i una altra per a Vacheron Constantin al número 68 de la mateixa via, on també hi ha la flaghship de Rabat, a la cantonada amb Jorge Juan.
La nova rellotgeria del Passeig de Gràcia s’ubicarà entre les exclusives botigues de Gucci i Chopard, en un local que fins a finals de l’any passat ocupava The Wine House, el nom que havia adoptat la Vinoteca Torres després de reobrir el juliol del 2021 després de l’obligat parèntesi de la pandèmia. La família Torres abandona així definitivament la seva aventura gastronòmica a Barcelona per centrar-se a El Celleret, el restaurant que van posar en marxa al seu complex enoturístic de Pacs del Penedès.
En paral·lel a aquesta obertura a Barcelona, Rabat vol obrir aquest any una altra botiga monomarca a València, que se sumarà a les tres de Madrid i a la que posseeix amb Rolex a Eivissa. Així, l’objectiu és tancar el 2023 amb dotze establiments: sis botigues Rabat (ubicades a Barcelona (2), Madrid, Eivissa, València i Tarragona) i sis botigues de rellotgeria monomarca a Madrid (3), Eivissa, Barcelona i València.
A més, el grup dirigit per Jordi Rabat preveu ampliar en 200 metres quadrats la seva botiga principal a la capital catalana, ubicada a l’emblemàtica Casa Codina, al costat de La Pedrera. Es tracta d’un edifici modernista de sis plantes propietat de la família Gallardo —accionistes de referència de la farmacèutica Almirall— on Rabat va instal·lar també el 2015 el seu taller principal i les oficines corporatives de l’empresa. Aquesta ampliació es farà en un local annex situat a l’interior del pati d’illa i s’acompanyarà d’una reorganització dels diferents espais de la botiga, considerada ja com la joieria més gran d’Espanya. “L’espai comercial realment no creixerà, però reubicarem la presència i visibilitat d’algunes marques i els espais de salons per a una millor atenció als clients”, afirma l’empresari.
Rabat també ampliarà de 200 m² a 700 m² la seva boutique del cèntric carrer Colom de València, on ha llogat un local que anteriorment ocupava BBVA. Tots aquests projectes suposaran una inversió de 15 milions d’euros.
Després d’obtenir uns ingressos de 132 milions el 2022, un 25% més, el Grup Flash Rabat, nom de la seva societat hòlding, ha tancat l’exercici amb un ebitda (benefici brut d’explotació) de 12 milions, xifra que suposa un creixement del 50%. “Hem millorat l’ebitda un 50% tot i haver duplicat la inversió en màrqueting i incorporat 32 persones més al nostre equip”, ha assenyalat Jordi Rabat en una trobada amb la premsa. La companyia ocupa ara 216 persones.
Increment del pes dels clients locals
L’executiu, que va succeir el seu pare i fundador del grup, Esteban Rabat, el 2016, destaca que en aquest últim any s’ha reforçat la relació amb els clients locals, que han generat el 72% de les vendes, davant del 43% del pes que tenia el client nacional el 2019. Un altre 13% són clients de països europeus i el 15% de la resta del món. “Estem molt satisfets d’haver pogut recuperar i accentuar el vincle amb el client local gràcies a la nostra aposta per esforçar-nos a fer-ho millor i a créixer dia a dia en servei. Les vendes locals han crescut un 93% respecte al 2019”, apunta el conseller delegat. Rabat, actualment, no ven online i el seu negoci està molt igualat entre la venda de rellotges i peces de joieria tant a homes com a dones.
La venda de rellotges de grans marques internacionals ha crescut un 20% el darrer any i genera el 75% dels ingressos. L’altre 25% correspon a la comercialització de joies, amb un avenç del 32% en les joies de la marca Rabat, dissenyades pels creatius de la firma i que es produeixen en diversos tallers ubicats a Espanya i Itàlia.
Rabat va ser fundada per Esteban Rabat el 1977 a Badalona. Als seus inicis, la botiga dissenyava joies nàutiques i va anar creixent gràcies a la seva especialització en regals d’empresa, fins al salt a Barcelona el 2004. Posteriorment, la marca es va estendre a València (2007), Madrid (2010), Tarragona (2016) i Eivissa (2017).