Agenda cultural Barcelona març 2023
AGENDA CULTURAL
per JACOBO ZABALO
Una selecció mensual de concerts,
arts escèniques i exposicions.
MÚSICA I
ARTS ESCÈNIQUES
MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
01 / 03 / 23
ISATA I SHEKU KANNEH-MASON
Palau de la Música Catalana, 9 de març, i Auditori, 24 i 25 de març
En concerts, dates i escenaris diferents intervindran dos dels noms més destacats de l'excepcional i nombrosa família de músics britànics Kanneh-Mason, que per raons òbvies (són set germans i germans, tots músics, de 25 a 12 anys) han despertat l’atenció dels mitjans. Des d'un punt de vista estrictament musical, i més enllà d'haver participat en alguns esdeveniments amb repercussió mundial, Sheku va fer el seu debut amb un disc gravat per a una discogràfica tan prestigiosa com la Decca, en què es podia apreciar una profunditat al fraseig, una tècnica matisada i, en suma, l'enlairament d'una carrera prometedora. Al Palau de la Música Catalana ha programat un recital el dia 9 de març que alterna peces tan clàssiques com ara la Suite núm. 2 de Johann Sebastian Bach i altres de confecció contemporània, que el violoncel·lista incorpora en alguns dels seus recitals i que també ha gravat, com Prayer for the senses, de G. Simcock o els Cinc preludis per a violoncel sol d'E. Finnis. A més, la consideració d'incloure una peça del virtuós barceloní Gaspar Cassadó -la seva única Suite per a violoncel- és més que un gest de bona voluntat. Demostra la consciència del jove intèrpret, coneixedor de la història del seu instrument i dels principals noms que, des dels inicis del segle XX, van dinamitzar l'escena musical i concretament van contribuir amb un protagonisme més gran del violoncel a les sales de concert.
Precisament, a la sala gran de l'Auditori, que com és sabut porta el nom de Pau Casals, i on ja va actuar Sheku a la inauguració de la temporada 21-22 -interpretant l'emotiu i majestàtic concert d'Edward Elgar, popularitzat per la també britànica Jacqueline du Pré- es podrà escoltar Isata Kanneh-Mason. Pianista molt destacada per la crítica, acostuma a actuar amb el germà; una dupla camerística que es va poder gaudir així mateix a l'Auditori, aquesta vegada a la sala de cambra Oriol Martorell, durant el mes d'abril del 2021. En qualsevol cas, el concert simfònic per ella protagonitzat, els dies 24 i 25 de març, se centrarà centrat en la producció musical de l’era soviètica. En paraules dels organitzadors, "Després d’una Novena simfonia sarcàstica, quan el poder esperava un cant a la victòria militar russa sobre Alemanya, Dmitri Xostakóvitx va escriure la Desena després de superar un entorn hostil, i l’obra es va estrenar el mateix any de la mort de Stalin. Poc abans havia estat acomiadat del conservatori i acusat de "formalista" i enemic del poble. En canvi, la seva Desena va obtenir un gran èxit i va donar pas a uns anys de gran reconeixement nacional i internacional". L'altre compositor convocat, en què la pianista podrà demostrar la seva habilitat és Serguei Prokófiev. Compositor també considerat formalista, si bé -recorden des de l'Auditori- "quan va estrenar el seu Concert per a piano núm. 3 a Chicago ja feia tres anys que havia abandonat Rússia. En la seva música per a piano descobrim les seves obres més inspirades, sempre imbuïdes d’una lectura irònica de la tradició. L’agressivitat rítmica, el lirisme irresistible i el virtuosisme del solista en el diàleg amb l’orquestra han fet d’aquest concert una de les obres més populars de tota la seva producció.". Un concert molt intens i ric en al·licients, que també comptarà amb la direcció d'Anja Bihlmaier, al capdavant de l'Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC)
PASSIÓ PEL BARROC AL PALAU
Palau de la Música Catalana, 8, 11, 30 i 31 de març
Els amants de la música antiga, especialment de la producció per a veu, estan enhorabona. Són almenys quatre les dates fonamentals, a marcar en vermell, que durant aquest mes de març presenten propostes d'interès altíssim al Palau de la Música Catalana. Sota l'empara
del Barcelona Obertura Spring Festival es reuneixen al temple modernista creacions sacres i profanes, compostes totes elles entre els segles XVII i XVIII, amb un evident interès en el delit dels sentits o la recreació espiritual a través de narratives que difícilment van deixar indiferents els oients. Començant, el dia 8 de març, amb la intervenció de la mezzo Vivica Genaux, artífex de l’enlluernadora pirotècnia que Antonio Vivaldi va demostrar a les seves composicions per a veu, i que podran escoltar-se al costat de la seva obra més popular, Les quatre estacions. Des de la promotora Ibercamera expliquen al breu text A Venècia des de Viena: "La mezzosoprano Vivica Genaux s'ha establert com una de les grans intèrprets del repertori barroc, especialment de Vivaldi. Col·laboradora habitual del Bach Consort Wien i Rubén Dubrovsky, junts ens proposen una deliciosa nit veneciana plena de debuts, alegries i sorpreses". Un altre viatge memorable, diríem que iniciàtic si no es tractés en realitat d'una tornada al que és familiar, és Il ritorno d’Ulisse in patria de CLaudio Monteverdi, inspirat pels darrers episodis de l'Odissea d'Homer. Des del Palau expliquen: "Escrita per al Carnaval de Venècia del 1640, l'òpera narra amb intensitat dramàtica la història homèrica d'uns déus entrellaçats per l'amor, l'amistat, l'enveja, l'odi i la fragilitat humana, amanit amb un final moralitzant". El dia 11 de març es podrà escoltar, entre altres grans noms de l'escena vocal, sal polifacètic tenor Mark Padmore, molt apreciat pel públic barceloní, que "encarna el paper d'Ulisses després de protagonitzar rols i partitures tan exigents i diferents com l'Evangelista de la Passió segons Sant Mateu o la veu desesperada d'El viatge d'hivern de Schubert". L'altra gran estrella de la vetllada serà Sara Mingardo, "la mezzosoprano del moment", sense oblidar la participació d'una de les formacions de referència a la música clàssica amb criteris originals, Europa Galante, dirigida pel seu fundador Fabio Biondi. Finalment, els dos darrers dies del mes, en sintonia amb les dates i la sensibilitat espiritual que acompanya, les passions més emblemàtiques de Johann Sebastian Bach que han transcendit podran ser escoltades en versions de finança extraordinària i qualitat tècnica. D'una banda, el dia 30 de març la Freiburger Barockorchester al costat del cor Vox luminis -dirigits tots dos conjunts per Lionel Meunier- interpretaran la Passió segons sant Mateu, "l'obra musical més monumental de la història", en paraules dels organitzadors del Palau: "un monument espiritual que s'ha consagrat com a obra imprescindible per a nombroses generacions al voltant de la Setmana Santa i que manté el seu idil·li amb el Palau des que va ser l'escenari de l'estrena a l'Estat espanyol ja fa més d'un segle. Part fonamental, fins i tot, de la llavor de l'Orfeó Català, congrega any rere any un públic fidel que sempre s'acaba creient en la transcendència. Un viatge musical extraordinari que permet reflexionar sobre la redempció, la lluita i el desafiament, la traïció i el perdó, l'amor i el sacrifici, la compassió i la pietat. Una pedra angular de la cultura occidental i del nostre propi patrimoni". L'endemà -el 31 de març serà el torn per a l'altre monument coral de Johan Sebastian Bach -amb permís de la Missa en si menor-: la Passió segons Sant Joan, considerada la primera gran obra d'un període que es va obrir amb el seu nomenament com a Cantor de Sant Tomàs a Leipzig. Per contrast amb la posterior -encara que interpretada el dia abans al Palau- reconeixen els organitzadors que es tracta d’una obra "més breu, concentrada, íntima i narrativa que la Passió segons Sant Mateu (…) una obra litúrgica amb una gran força dramàtica, amb una riquesa musical impressionant i extraordinària, acompanyada de textos més aviat abstractes i filosòfics, en els quals predomina la idea de l'amor per sobre de la narració i que posa l'èmfasi en el vessant més humà de Jesucrist". En aquesta ocasió els artífexs no són menys importants que en la data anterior, havent estat convidat un director gairebé venerat al Palau -per les seves actuacions prèvies- com és Philippe Herreweghe, al capdavant del portentós conjunt per ell mateix fundat, el Collegium Vocale Gent.
‘DIE SCHÖNE MÜLLERIN’ / ‘WINTERREISE’
Palau de la Música Catalana, 15 de març / Antic centre penitenciari La Model, 23, 24 i 25 de març
Die Schöne Müllerin és un dels cicles de Lieder més bells mai compostos, amb una homogeneïtat lírica i narrativa comparable només al Winterreise del mateix creador, Franz Schubert. El primer podrà escoltar-se al Palau de la Música Catalana el dia 15
de març, amb la interpretació del conegut tenor Christoph Prégardien, que els organitzadors destaquen per la seva "tècnica vocal impecable, una musicalitat intel·ligent i la capacitat d'arribar al cor del públic". Amb poemes de Wilhelm Müller, suposa un recorregut per emocions vinculades a l'experiència amorosa, amb la gens improbable possibilitat del desamor. S'hi narra una gamma àmplia i contrastada, sentiments d'"il·lusió, alegria, esperança, enveja, tristesa, ràbia, desesperació i resignació" que dialoguen amb la naturalesa i els elements exteriors, en perfecte contrapunt o reflex dels estats d'ànim interns. El tenor comptarà amb la complicitat de Roger Vignoles, pianista que ha actuat amb cantants de l'alçada d'Anne Sofie von Otter o Thomas Hampson. La setmana següent, el dramàtic "viatge d'hivern" que Franz Schubert va compondre inspirat pels textos de l'homònim cicle de poesia, obra de Wilhelm Müller, rebrà un tractament especial, tant per l'emplaçament de la seva celebració -en l'Antic centre penitenciari La Model, els dies 23, 24 i 25 de març- com per la intervenció del pintor i escultor Antonio López. "L'artista, amb uns codis molt personals –expliquen des del Liceu– retrata el pas del temps, l'ésser humà i el seu entorn, les natures mortes, la infància, etc. des dels seus inicis. En el món ple de ferides que planteja el Winterreise, Antonio López posarà en diàleg la seva obra amb la música de Schubert". Les desventures de l'amant errant en un mar de gel seran cantades pel tenor Benjamin Apl, amb acompanyament al piano de James Baillieu. "Antonio López, tot reflexionant al voltant de la solitud i l’autoaïllament, posarà veu al viatger errant i els seus traumes, anhels, esperances i pors. Un món interior devastat per l’infortuni, la desgràcia i la fatalitat. Un cor que únicament batega per fugir d’una comunitat que l’oprimeix".
MILLER AL LLIURE
Teatre Lliure, fins al 26 de març
Fins al 26 de març el Teatre Lliure es pot veure l'obra de teatre que Arthur Milller va fer pública el 1947 sota el títol d'All My Sons. La sala Fabià Puigserver de la seu de Montjuïc acull una versió adaptada i dirigida per David Selvas.
Una tragèdia contemporània que els organitzadors descriuen com "una crítica a la societat nord-americana de postguerra i al mercantilisme capitalista. I una reivindicació del valor de la joventut i dels seus ideals en la lluita per una societat més justa". La trama s'inspira en una obra d’Henrik Ibsen -L'ànec salvatge- encara que el context que recrea Miller és completament diferent: Joe Keller (Jordi Bosch) i Steve Deever són dos antics socis d'una fàbrica de peces d'avions que durant la Segona Guerra Mundial va provocar la mort de molts joves soldats en subministrar peces defectuoses. La sort els va resultar dispar, ja que si bé Deever va ser empresonat, Keller, en canvi, no va passar per la reclusió i fins i tot va poder amassar una fortuna considerable. Traslladant el conflicte no resolt a la generació següent, els seus fills carregaran, a causa de l'amor, amb les conseqüències d'aquella injustícia. A més dels actors esmentats, intervindran figures de la interpretació tan reconegudes com Emma Vilarasau, al paper de Kate Keller; Claudia Benito, al d'Anne Deever; Quim Àvila, al de George Deever, o Eduardo Lloveras al de Chris Keller.
MARINA ABRAMOVIĆ / RAQUEL GARCÍA-TOMÁS
Gran Teatre del Liceu, 9, 10 i 11 / 18, 21 i 22
La temporada operística al Liceu presenta durant el mes de març dues propostes contemporànies de gran interès. D'una banda, els dies 9, 10 i 11 es podrà descobrir la creació que Marina Abramović, coneguda sobretot per les seves performances, va titular 7 Deaths of Maria Callas. En ocasió del centenari
del naixement de la soprano que anomenada Assoluta -pel seu talent i carisma insuperables- Abramović presenta un espectacle que els organitzadors consideren "a la cruïlla entre l'òpera, l'art en viu, la performance i la videocreació". El caràcter interdisciplinari d'aquesta obra, constitutiu de fet del gènere operístic -des de la qualificació wagneriana d'"obra d'art total"- es reivindica de forma explícita. Una creació que inclou la majoria d'àries que van marcar la biografia artística de la soprano grega, "intervencions que recorden les innombrables dones sacrificades a mans de compositors del segle xix; un teatre de nines on les dones n’han resultat les víctimes", reconeixen des del Liceu. D'altra banda, una setmana després de l'última representació -els dies 18, 21 i 22- es produirà l'estrena absoluta d'Alexina B., l'esperada òpera de Raquel García-Tomás, que compta amb la direcció escènica de Marta Pazos. Inspirada en la història d'Adelaïde Herculine Barbin, una persona intersexual nascuda a França el 1838, es tracta d'una història "potent i intensa que ens posa, com a comunitat, davant del mirall per la condemna i els perjudicis. El seu testimoni revela la violència de les institucions religioses i mèdiques, així com la d’una societat heteronormativa, que no permet ni l’autoafirmació ni l’autodeterminació fora del binarisme de sexe i gènere". L'elenc de cantants compta amb alguns dels noms més destacats del panorama nacional, amb la presència de la mezzo Lídia Vinyes-Curtis, la soprano Elena Copons o el contratenor Xavier Sabata.
SEMPRE SOKOLOV
Palau de la Música, 1 de març de 2023
Des de sempre, per aquestes dates, els melòmans de la ciutat comtal es donen cita amb l'hermètic pianista rus qui, malgrat la seva gestualitat reservada, desferma recurrentment una generosíssima i apassionada mostra del seu art.
Els organitzadors fan referència a aquest vincle com a "una d'aquelles històries d'amor extraordinàries que es forgen de tant en tant entre un artista i una sala de concerts". Són ja quinze les actuacions a les temporades de la sala modernista. Com de costum, fins poques setmanes abans no sol anunciar la llista de peces per a piano del programa, conscient que l'interès rau en el compromís amb la interpretació més que no pas en la naturalesa de les obres seleccionades. De fet, poden ser conegudes, paradigmàtiques d'un període, o poc familiars per al comú dels mortals, fins i tot si els seus compositors són coneguts, com en el cas de Purcell. A la primera part del recital de la temporada present es podran descobrir les peces que Henry Purcell (1659-1695) va concebre per a l'instrument de tecla més popular a la seva època, el clavicèmbal -amb permís de l'orgue, difícil d'incorporar als recitals cortesans. Peces que s'inspiren remotament en les composicions galants del barroc francès, amb un gust potser no tan refinat, però dotades d'una creativitat inqüestionable pel que fa a les idees musicals i el seu desenvolupament (tot i que la idea romàntica d'"originalitat" òbviament no es troba instaurada en aquest període). S'escoltaran diverses suites i obres soltes, com Ground in Gamut en sol major que mostra vuit variacions sobre el patró harmònic que obrirà l'Ària de les Variacions Goldberg, uns cinquanta anys després, o A New Irish Tune (Lilliburlero) en sol major, que Stanley Kubrick empraria a Barry Lyndon -en una imponent versió amb percussió i flautins- per il·lustrar l'avenç marcial de les tropes. La segona part del recital serà reservada, semblantment, a un sol compositor, en aquest cas molt més conegut per les peces per a teclat. Sokolov ha optat per programar la Sonata en si bemoll major, Kv. 333, de Wolfgang A. Mozart. Una obra destacable pel seu equilibri clàssic, en què conviuen de forma harmoniosa empenta i profunditat, sense oblidar per descomptat l'estil galant que la recorre -com a altres sonates del mateix període- de forma més o menys explícita, i que troba el seu mirall a les obres de Johan Christian Bach, amic personal del salzburguès. Amb tot, el nivell d'expressivitat que assoleix Mozart convida a la temptació d'extreure'l de l'element clàssic -al qual pertany per gramàtica i harmonia-, en gran manera per la seva sorprenent capacitat per fer sentir l'emoció, difícilment detectable en els seus estrictes contemporanis. La prova més sublim d'això, possiblement, cal trobar-la a l'inclassificable Adagio en si menor, Kv. 540, amb què s'hauria de tancar la vetllada. Cosa altament improbable, ja que és sabut pels admiradors de Sokolov que el pianista rus agrada afegir als seus recitals una pròdiga tanda de bisos -acostumadament set- que constitueixen una mena de "tercera part". Un temps extra o pròrroga excessiva i no obstant això molt satisfactòria, en què -en ocasions anteriors- s'han pogut escoltar peces de Chopin, Brahms, Rameau o Bach.
EXPOSICIONS
EXPOSICIONS
01 / 03 / 23
ANGLADA CAMARASA: ‘L'ARXIU PREMEDITAT’
MNAC, fins al 7 de maig
El títol de la mostra organitzada pel MNAC al voltant de la figura d'Hermen Anglada Camarasa (Barcelona, 1871 – Port de Pollença, 1959) dona a entendre la construcció d'un personatge, per part de l'artista en qüestió, que -segons expliquen- "va gestionar i controlar la seva carrera amb un gran zel". En el fons, el disseny i control de la pròpia imatge ens remunta als inicis de la modernitat, amb un creador tan llunyà i mític com Petrarca -llegant a la posteritat una sèrie de textos en què es forjava la seva imatge, com més tard i de manera més tendenciosa, faria per exemple Jean-Jacques Rousseau. Pensant, però, en l'artista català, que va néixer el segle posterior a l'Il·luminisme, la quantitat de documents donats per la família, inventariats al Centre de Recerca i Coneixement del museu, coincideix amb l'efemèride del 150è aniversari del seu naixement. Per tot això, l’exposició Anglada Camarasa. L'arxiu premeditat suposa "una ocasió inèdita per conèixer totes les cares de la seva personalitat a través de la documentació que ell mateix va generar. La mostra posa en relació la documentació del fons amb una selecció d’obres d’Anglada Camarasa i ho fa amb una museografia en la qual es recrea l’espai propi d’un arxiu". A més, els visitants podran familiaritzar-se amb el procés creatiu d'Anglada Camarasa i la rellevància que va tenir la seva obra, sent considerat com "l'artista català amb més projecció internacional entre Marià Fortuny i Joan Miró".
BRUCE CONNER
Fundació Tàpies, fins al 23 de març de 2023
Tot i que la Fundació Tàpies acostuma a organitzar mostres centrades en l'obra de l'artista català, eventualment acull exposicions representatives de les tendències creatives de la nostra contemporaneïtat,
com la que dedica fins al 23 de març a Bruce Connner. Els responsables de la Fundació el presenten com "una figura llegendària tant per la visió crítica del món de l'art com per la reputació com a pare del videoclip. És un dels artistes més destacats de la segona meitat del segle XX i fins i tot ha estat aclamat com a "artista d'artistes". La seva obra és política i subversiva". La transversalitat de la seva producció -el dibuix, la pintura, el collage, la fotografia i el cinema- en fan un personatge fascinant, conegut a més per "la seva ironia càustica i en el seu afany i insistència sense límits a mantenir-se tan distant com fos possible del mercat de l'art". Situació una mica paradoxal, que ens pot recordar a la d'un Banksy -qui va parodiar el seu cas al fals documental Exit through the Gift Shop, del 2010. L’exposició de la Fundació Tàpies presenta nou pel·lícules de Conner, entre les quals Crossroad de 1976, un curtmetratge de 36 minuts en què es poden apreciar els efectes de la primera bomba atòmica subaquàtica, llançada al Pacífic el 1946. Una altra de les obres destacades pels organitzadors és Light out of Darkness, "una exploració brillant de les possibilitats perceptives de l’espectador", amb una dosi important d'experimentació. Tot i això, la dialèctica que planteja sembla vinculada a tradicions atàviques: "el dualisme simbòlic de la llum i la foscor evoca la tendència de l’artista a pensar en oposats i metàfores, i també el seu misticisme".
‘LA REALITAT COM A OBSESSIÓ’
MNAC, hasta el 19 de marzo
Últimes setmanes per visitar l'exposició retrospectiva que dedica el Museu Nacional d'Art de Catalunya a l'obra del polifacètic Feliu Elías (1878-1948), amb un títol que no
només capta l'atenció del potencial visitant per la rotunditat dels seus termes, sinó que pretén traslladar amb vehemència indissimulada el compromís mantingut per l'artista al llarg de la seva polièdrica producció. En ella "conviuen l'Elías pintor, el caricaturista Apa, l'historiador i crític d'art Joan Sacs i, fins i tot, el ‘Dimoni verd’, un altre dels seus àlies quan signa articles sobre tècnica i oficis de la pintura". L'exposició recorre diferents facetes d'aquest creador al fil del seu periple biogràfic i dels molts viatges -alguns forçats, en forma d'exili- que va fer al llarg de la seva vida. Es plantegen així mateix algunes de les controvèrsies que va suscitar i -recorden els organitzadors- "les col·lisions entre el crític Joan Sacs i l'avantguarda". Per descomptat, es podran veure alguns dels seus llenços més interessants, que mostren aquell èmfasi per revelar detalls de la realitat no vistos o no processats a consciència, fins que són representats. Al costat d'aquestes obres, s'exhibeixen alguns dels objectes "que formaven part de la col·lecció de l'artista" -vidres, ceràmiques, objectes orientals, entre d'altres- i que sovint representava a les seves obres.
ANASTASIA SAMOYLOVA
Fundació Kbr, fins al 14 de maig
En paral·lel a la imponent mostra dedicada a la fotògrafa alemanya Ilse Bing, que vam recomanar a l'Agenda Cultural de Febrer, aquest mes -i fins al 14 maig- es podrà descobrir al centre Kbr de la Fundació Mapfre el projecte fotogràfic Image Cities
de la fotògrafa russoamericana Anastasia Samoylova, guanyadora de la primera edició del KBr Photo Award (engegat per Fundació MAPFRE, amb caràcter biennal, el 2021). Els organitzadors de l'esdeveniment expliquen que "Images Cities és un treball exhaustiu i conscienciós, desplegat en diverses localitzacions, al voltant de la integració de la fotografia i de la imatge a l'entorn urbà. Samoylova renova la visió i el llenguatge de la fotografia documental en un procés de treball que ella defensa com a artesanal: les fotografies se superposen les unes a les altres creant collages dels quals la figura humana està gairebé sempre absent i, si apareix, ho fa a una escala mínima davant de la grandesa dels edificis i els anuncis publicitaris". La fascinant composició de les imatges de l'exposició comissariada per Victòria del Val, amb diferents plànols dins de les mateixes fotografies -que interactuen i dialoguen eloqüentment- alhora "expressen les ambivalències i contradiccions del paisatge urbà actual: mentre les ciutats intenten promoure la individualitat, els seus espais avancen cap a un escenari genèric on la configuració específica de cada urbs perd la seva singularitat en una arquitectura anònima d'acer i vidre"
‘DIÀLEG DE LLUM’
Macba, fins a l'11 de setembre del 2023
Fins a l'11 de setembre es pot descobrir al MACBA l'obra de Josep Grau-Garriga, "un dels màxims exponents de l'Escola Catalana del Tapís". Es tracta d'una
exposició de llarg recorregut, que recrea la voluntat de l'artista de fer transitar l'espectador pel que anomenava environnements, contextos visuals -fets de teixits- que "propiciaven la immersió de l’espectador en l’obra i un contacte més íntim amb els materials que la constituïen". Aquestes peces no eren sempre obra d'un sol autor, sinó una conformació col·lectiva, incitant alhora una mena de "pedagogia artística". Així dona a entendre que la construcció del sentit poques vegades reposa en un sol individu. El títol de la mostra, Diàleg de llum ("Diàleg de llum", 1986-1988) transmet precisament aquest discurs compartit, intercanviat o entreteixit entre diversos. La llum, que engloba tots els colors, és disseminada en tapissos que ho han consolidat com a "referent internacional de la transformació de la tècnica" al llarg de la segona meitat del segle XX.