MAT Holding manté un important ritme de creixement malgrat les dificultats a les quals ha hagut de fer front aquest últim any, com els problemes patits a la cadena de subministrament, la pujada generalitzada dels preus, la sequera i un entorn econòmic amb tipus d’interès a l’alça. La multinacional catalana de productes i solucions per al sector de l’agricultura i la gestió eficient de l’aigua ha tancat l’exercici de 2022 amb una facturació de 364 milions d’euros, xifra que suposa un creixement del 9% respecte a l’any anterior.
En els darrers cinc anys, el grup dirigit per Pau Relat ha incrementat en un 50% el seu volum de negoci gràcies a la seva estratègia d’adquisicions i a la seva especialització en dos sectors que cada cop cobren una importància més estratègica: el de la gestió de l’aigua i la modernització i la digitalització de l’agricultura. “L’agricultura i l’aigua van lligats a alguns dels reptes més importants, com ara l’escassetat dels recursos agrícoles i hídrics a causa dels canvis demogràfics i climàtics”, assenyala Relat, que també ocupa la presidència de Fira de Barcelona.
Segons el conseller delegat, el negoci internacional ja aporta el 65% de les vendes de MAT Holding gràcies al creixement experimentat a països com l’Índia, on la facturació s’ha disparat un 62% gràcies al pla de millora de les infraestructures locals de canalització d’aigua impulsat pel Govern del país. Un altre creixement destacat s’ha registrat a Mèxic, amb una alça del 58% derivada d’un important projecte de conducció de líquids per a una empresa del sector energètic. Al mercat nacional, MAT Holding ha avançat un 16%.
Amb 85 anys d’història, més de mil empleats i presència a 140 països, MAT Holding, propietat de la família Matosas, estructura el seu negoci al voltant de dues grans divisions. La que aglutina les seves activitats al sector de l’aigua té la seu central a Israel –país on el 2020 va comprar l’empresa ARI Optimal Flow Solutions— i és la que més creix, amb uns ingressos de 220 milions, un 11% més. En aquesta divisió s’hi inclouen les empreses Aquestia (nova marca per al seu negoci internacional creada el 2021), centrada en conducció i control d’aigua; Regaber, dedicada a sistemes de reg professional; Hidroglobal, dedicada a projectes hidràulics, STF, companyia de sistemes de filtració.
En paral·lel, la divisió de “sanitat vegetal” ha crescut un 6%, fins a 144 milions. Aquesta activitat es vehicula a través de l’empresa de fitosanitaris IQV, un dels líders globals en la fabricació i la comercialització de sals de coure per a l’agricultura.
“El 2022, MAT Holding s’ha consolidat com a referent en coneixement agrícola i gestió moderna de cultius”, ha assenyalat el grup amb seu a Parets del Vallès. En aquest sentit, la companyia ha creat dos negocis nous per complementar la seva oferta en aquest àmbit. D’una banda, ha llançat un servei de modernització de finques agrícoles per millorar-ne la rendibilitat i la sostenibilitat dels cultius. “Ens convertim en l’únic transformador de la Península que assumeix el risc de la modernització i torna les finques als seus propietaris a ple rendiment, alhora que compartim amb ells el nostre creixement agronòmic”, explica MAT Holding.
La multinacional ha posat en marxa, a més, Vegga, una aplicació digital per a la gestió dels cultius i finques orientada a la modernització del sector i a la implantació de l’agricultura de precisió.
El pla estratègic de MAT Holding aposta per posicionar-se com un referent en innovació i digitalització per al sector agrari i també preveu accelerar-ne el creixement als Estats Units i a l’Índia, a més de continuar creixent a Espanya i Israel. Aquest pla preveu continuar efectuant operacions de compra d’empreses que siguin complementàries als negocis actuals del grup.