El Port de Barcelona vol aprofitar la celebració de la Copa Amèrica per continuar obrint-se a la ciutat. “Barcelona va fer un salt amb l’obertura del Port Vell amb les Olimpíades i ara la Copa Amèrica ha d’iniciar una segona fase”, ha sostingut el seu president, Lluís Salvadó. Per fer-ho possible, s’invertiran un total de 86 milions en l’execució de gairebé una vintena d’actuacions que permetran fer més accessibles zones com la Nova Bocana i el moll Drassanes. L’aportació pública recaurà en l’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) i serà de 51 milions d’euros, mentre que la resta l’aportaran concessionaris de la infraestructura i empreses. Els treballs es desenvoluparan al llarg d’un any per tenir-ho tot llest amb l’arribada de les primeres regates, previstes per a l’agost de 2024. “L’objectiu és arribar a la Copa Amèrica amb el Port Vell més actualitzat i endreçat”, ha defensat Salvadó.
Una de les zones del Port Vell on més s’incidirà en els pròxims mesos serà a la Nova Bocana, amb actuacions que sumaran una inversió agregada de més de 21 milions d’euros. Segons ha explicat el director de gerència urbanística del Port Vell, David Pino, es continuarà amb el desenvolupament de la Nova Bocana amb la rehabilitació del mur espatller, degradat pels temporals, i la construcció d’un passeig i un mirador, que suposarà la urbanització de més de 10.000 metres quadrats per a ús ciutadà. En el nou mirador, s’inclourà un restaurant i un espai on s’explicarà la història del trencaones. Per connectar aquesta zona amb la trama urbana, es crearà un servei de bus nàutic, que sortirà des del Portal de la Pau, al final de la Rambla. També es rehabilitaran els tinglados del moll Oriental i es prolongarà l’espigó de la platja de Sant Sebastià.
Algunes de les actuacions previstes en aquest pla inversió estan directament relacionades amb la celebració de la Copa Amèrica, com la transformació dels antics cines Imax, que posposaran el seu enderrocament per a la construcció d’una nova seu del Liceu i es transformaran en un espai on explicar en què consisteix aquesta competició nàutica. Amb un desemborsament de 4,6 milions d’euros per posar-la en marxa, l’America’s Cup House s’espera que obri el segon trimestre d’aquest 2023 i que rebi 1,5 milions de persones.
Uns cines que no han pogut endarrerir el seu enderrocament han estat els Cinesa del Maremagnum, que també van tancar fa temps. A l’espai que ocupaven, es construirà la base de l’equip suís, l’únic que ja està entrenant en aigües barcelonines. Molt a prop, el centre comercial en si també s’està sotmetent a una actualització que estarà acabada l’any que ve i servirà per acollir el mercat gastronòmic Time Out Market.
L’última zona del Port Vell que s’actualitzarà per acollir les regates serà l’entorn del World Trade Center (WTC). El moll Drassanes s’alliberarà per poder instal·lar la base de l’equip organitzador, l’Emirates Team New Zealand, per la qual cosa l’operativa de Baleària es traslladarà al moll Adossat. Durant els preparatius de la competició i la seva celebració, els creuers que amarren en aquest moll també se n’aniran a la zona sud del port. Molt a prop, la Torre Jaume I s’ha actualitzat per solucionar el risc de despreniments que tenia la seva estructura. Així mateix, el WTC reformarà la seva plaça pública per facilitar l’accés als barcelonins.
Altres actuacions que s’acceleren amb la Copa Amèrica són la nova llotja de pescadors, que s’espera que estigui llesta el febrer de 2024, i l’habilitació de nous espais per a l’Institut de la Nàutica, que s’ha hagut de traslladar per situar la base de l’equip italià i ara podrà concentrar les seves diferents seus més a prop. També es rehabilitarà l’edifici històric de Portal de la Pau, encara que només es preveu que es pugui actuar en la seva façana i quedarà per a més endavant l’interior. Aquesta obra s’emporta una de les partides més elevades, amb una dotació de 17,3 milions d’euros.
Totes aquestes intervencions són una primera fase d’una transformació més a llarg termini que el Port de Barcelona vol per als espais que té més a prop de la trama urbana. Amb la mirada posada en l’any 2030, es contempla la remodelació del moll Espanya i la conversió dels tinglados de Sant Bertran en el Blue Tech Port, un centre dedicat a desenvolupar nous models de negoci per a l’economia blava, on conviuran startups, institucions i corporacions sota un mateix sostre.