Tous ha assolit àmpliament el seu objectiu de superar els 400 milions d’euros de facturació el 2022. Un cop deixada enrere definitivament la pandèmia, i en sintonia amb el desenvolupament aconseguit per altres grans marques made in Barcelona com Mango, el grup de joieria ha marcat el seu rècord històric de facturació, arribant a 450 milions d’euros, fet que suposa un creixement del 17% respecte a l’exercici anterior.
Molt més accelerat ha estat l’increment de la rendibilitat, ja que el benefici operatiu (Ebitda) s’ha elevat un 26%, fins a 101 milions d’euros, i el resultat net s’ha disparat un 60%, amb 36 milions. “Es tracta d’una xifra excepcional”, ha destacat el conseller delegat de Tous, Carlos Soler-Duffo, que ha definit el 2022 com “un any rècord per a Tous en totes les àrees”. Cal recordar que el 2020 la crisi sanitària va provocar que la cadena entrés en pèrdues, encara que el 2021 ja es va tornar al benefici (resultat net de 22,3 milions i un ebitda de 80,7 milions).
Segons l’executiu, les bones xifres del 2022 s’han aconseguit “en un context socioeconòmic complex i canviant” en què la firma amb seu a Manresa ha estat “valenta”, en referència al llançament d’una nova imatge i estratègia de marca que “ha tingut una gran acollida” i ha permès a la companyia “continuar anticipant-se al mercat”. “Hem realitzat inversions molt rellevants que ens situen en una molt bona posició per continuar construint el futur”, apunta Soler-Duffo, que xifra les inversions efectuades en 30 milions d’euros, destinades principalment a tecnologia, innovació al negoci i a la progressiva reforma de les botigues per adaptar-les al nou model.
La cadena de la família Tous —participada en un 25% pel fons suís Partners Group— compta actualment amb una xarxa de 643 punts de venda propis i franquiciats arreu del món, encara que els seus cinc principals mercats són Espanya, Mèxic, Estats Units, Polònia i Portugal. L’últim any, la marca ha hagut de fer front a la paralització, primer, i a l’abandonament definitiu al mes de juliol de les seves operacions directes a Rússia a conseqüència de la invasió d’Ucraïna. El tancament d’aquest mercat —on operava amb 23 franquícies i 32 botigues pròpies— ha suposat un impacte econòmic proper als set milions d’euros en els comptes de l’empresa, que ha hagut de fer front també a la crisi energètica i a l’increment de la inflació.
Després d’experimentar un creixement exponencial durant la pandèmia, la botiga online de Tous va generar el 2022 el 21% de la facturació i ja està disponible a 42 països. Segons el conseller delegat, la marca té una clara aposta per la digitalització i l’estratègia de venda omnicanal. La diversificació també és clau per a la firma, que obté el 70% dels ingressos de la venda de joies, el 20% de les col·leccions de complements i el 10% de l’àrea de rellotges.
Nova estratègia de marca
Amb una plantilla de més de 4.000 persones i presència a 46 països, Tous acaba de celebrar el seu centenari i el mes de setembre passat va presentar una nova estratègia de marca “per resistir cent anys més” i adaptar-se al mercat, segons va explicar la presidenta del grup, Alba Tous. La firma ha estrenat un nou logotip, de color negre i més robust i contundent, per incrementar la seva visibilitat, i implantarà progressivament un nou model de botiga amb una imatge molt més minimalista que permeti lluir millor les joies i amb “un caràcter més experiencial”. A més, els canvis, molt dirigits a apropar-se a un públic més jove, afectaran també les noves col·leccions de joies i el seu icònic osset, que deixa de ser pla per adoptar una silueta en tres dimensions.
Finalment, Tous va definir l’any passat un “nou propòsit corporatiu”, un lema en anglès amb què l’empresa resumeix el sentit del seu negoci i que emprarà globalment: We craft a world of joy. “El món Tous, més que explicar-lo és millor sentir-lo”, reflexiona Rosa Tous, que explica que amb aquest lema es volen transmetre conceptes com el compromís per ajudar a les persones a sentir-se millor (we); els més de cent anys d’ofici (craft); la internacionalització i aposta per la sostenibilitat (world) i “l’alegria, il·lusió i passió” (joy) que posen a les seves col·leccions.