Perelada arrenca un any de celebracions per commemorar el primer centenari de la seva història. El celler del Grup Peralada, propietat dels germans Suqué Mateu, es remunta a l’any 1923, quan Miquel Mateu Pla va comprar el Castell de Peralada, a l’Alt Empordà, i va començar a elaborar vi al subsòl del convent del Carme, al mateix lloc on ho havien fet els frares carmelites des del segle XIV. Cent anys després, Perelada ha esdevingut una empresa que elabora 5 milions d’ampolles de vi i cava gràcies a l’explotació de 150 hectàrees en propietat que el 2025 seran 100% ecològiques. El celler, que lidera les vendes a la DO Empordà, va facturar 20 milions d’euros el 2022, un 10% més que abans de la pandèmia, i la seva previsió per a aquest any és tornar a créixer un 10%.
“Amb motiu del centenari volem retre homenatge als meus pares, al meu avi i al meu besavi”, explica el president de la companyia, Javier Suqué, que recorda que des de l’inici l’objectiu de la família va ser “revitalitzar” la zona vinícola de l’Empordà i “deixar empremta” al territori amb projectes com el Festival de Peralada o el nou celler que han construït per elaborar els vins de la marca Perelada i que es considera ja com un dels millors d’Europa. Aquestes noves instal·lacions, inaugurades el maig del 2022 després d’una inversió de més de 40 milions d’euros, són obra despatx català RCR Arquitectes i han rebut la visita de més de 15.000 persones en només sis mesos.
“Ens omple d’orgull poder celebrar el centenari amb un celler únic a Europa que ens permetrà ser referents en sostenibilitat i elaborar millors vins, uns vins que volem que siguin excepcionals”, afegeix Suqué, convençut que aquest projecte ajudarà a incrementar el posicionament internacional i el prestigi de la DO Empordà. “Algunes de les iniciatives que impulsem segurament no són rendibles, però la meva vocació i la dels meus germans [Isabel i Miguel] és deixar un llegat per a la generació següent i per a tot el territori”, reflexiona l’empresari.
Per commemorar aquesta efemèride, Perelada organitzarà el proper mes de maig una gran festa immersiva al centre d’arts digitals Ideal Barcelona, ubicat al barri del Poblenou, on actualment es pot veure la mostra Dalí Cibernètic. Al llarg de quatre dies, del 4 al 7 de maig, s’organitzaran tasts immersius per a clients i convidats, però també per a la població en general, ja que el dissabte i el diumenge 6 i 7 de maig la celebració estarà oberta al públic.
“Serà una festa amb un fort component emocional i multisensorial, serà un esdeveniment memorable que barrejarà l’art digital immersiu amb l’enologia, la gastronomia, l’art i la música”, explica Perelada, que involucrarà també a l’esdeveniment artistes que participaran en la pròxima edició del seu famós festival d’estiu. El celler comença a idear també la celebració d’un gran esdeveniment a les seves instal·lacions de Peralada per tancar els actes de commemoració, a la primavera del 2024.
En paral·lel als esdeveniments, Perelada ha elaborat dos productes commemoratius: el Vi del Centenari i un Cava Edició Especial Centenari. Del primer —un cupatge de garnatxa i syrah procedent de l’emblemàtica finca Garbet, al costat del Cap de Creus— s’han produït únicament mil ampolles. Per la seva banda, el cava és un reserva elaborat amb les tres varietats clàssiques —macabeu, xarel·lo i parellada– veremades a la Finca l’Almirall (Castellví de la Marca), i amb una criança mínima de 18 mesos.
Dels cinc milions d’ampolles que comercialitza Perelada cada any, tres milions són de cava i dos milions de vi, encara que en termes de valor, és a dir, en generació d’ingressos, tots dos segments estan equilibrats en aportar cadascun un 50% del negoci. El 32% de la producció s’exporta, tot i que Suqué s’ha fixat l’objectiu d’elevar al 60% les vendes al’exterior en tres anys. Per això, la marca accelerarà especialment el seu creixement al Regne Unit, Suïssa, els Estats Units, la Xina, Alemanya, Bèlgica, Suècia i el Japó. Un altre 55% de la producció correspon a les vendes a Catalunya i el 13% a la resta d’Espanya.
A la conquesta de noves denominacions d’origen
La divisió vinícola del Grup Peralada, anomenada Perelada & Chivite, integra altres cellers que estan ubicats en altres regions productores com el Priorat, Rioja, Màlaga i Navarra, fins a sumar un total de 16 milions d’ampolles, 500 hectàrees de vinyes en propietat i una facturació que el 2022 es va elevar a 64 milions, un 8% més. Així, formen part del grup familiar català les marques Chivite i Gran Feudo (Navarra), Viña Salceda (Rioja), Casa Gran del Siurana i Cims de Porrera (Priorat), La Melonera (Serranía de Ronda), Oliver Conti i Privat. Per potenciar la seva xarxa de distribució, entendre millor el consumidor i accelerar la venda en línia i la digitalització del grup, Perelada & Chivite ha adquirit també una participació majoritària al club de vins Wine is social, que ara fa deu anys.
A més, pertany al grup l’empresa Celler del Pescador (abans anomenada Caves de l’Empordà), elaboradora dels vins supervendes Gran Pescador i Cresta Rosa, dels quals comercialitza més de 4 milions d’ampolles. La família ja ha iniciat les obres per construir un nou celler per a Celler del Pescador en uns terrenys situats al costat del seu centre logístic, ubicat a Vilamalla, amb una inversió de 20 milions d’euros que preveu culminar el març del 2024.
Javier Suqué ha tornat a reafirmar la intenció del grup d’establir-se en noves denominacions d’origen com El Bierzo, Ribeira Sacra, Rías Baixas i, especialment, a Ribera del Duero, on l’empresa ja té una finca de 40 hectàrees en explotació i vol posar-hi en marxa també un celler. “Volem continuar creixent en noves DO amb projectes propis per ser un referent destacat al sector vitivinícola espanyol; estem mirant coses, però no tenim pressa”, explica Suqué.
L’empresari posa en valor la dinamització econòmica que ha suposat per al municipi empordanès de Peralada les diferents iniciatives impulsades per la família al llarg del darrer segle, ja que a més del negoci vinícola s’ha desenvolupat un important projecte cultural i també vinculat a l’oci i al turisme. “Peralada és avui una destinació turística de primer ordre”, assenyala, després d’enumerar les múltiples peces i activitats que integren el complex, format pel Castell de Peralada, el Monestir del Carme amb el claustre gòtic, el museu del vi, la col·lecció de vidre i ceràmica, la sala Hispano-Suïssa, la biblioteca, els jardins, el Casino de Peralada, l’Hotel Peralada (de 5 estrelles i amb un wine spa), el camp de golf, el Festival de Peralada, el nou celler dissenyat per RCR, i quatre propostes gastronòmiques, una (el restaurant Castell Peralada) amb una estrella Michelin.
En l’àrea cultural, Suqué destaca dos nous projectes que estan en marxa: la construcció d’un nou auditori per al festival, que estarà llest el 2024, i la creació d’una sala especial dins la biblioteca del castell per conservar amb les millors garanties els incunables i els llibres històrics d’alt valor que atresora la família.
En l’àmbit enològic, Perelada preveu llançar aquest any al mercat dos nous vins, l’Amfitrió i l’Obsequi que es distingiran per utilitzar una innovadora ampolla de textura rugosa i molt més sostenible, ja que en pesar 100 grams menys contribueix a reduir la petjada de carboni. A més, el celler impulsarà més de 200 iniciatives els pròxims cinc anys per potenciar la sostenibilitat, amb un projecte destacat com la introducció de l’agricultura regenerativa.
En total, el Grup Peralada va facturar 220 milions d’euros el 2022, xifra que inclou els ingressos de les empreses vitivinícoles, de l’àrea hotelera i gastronòmica, i especialment del negoci del joc, amb els casinos de Barcelona, Peralada i Tarragona, i d’altres ubicats a Argentina, Xile i Uruguai.