Agenda cultural Barcelona maig 2023
AGENDA CULTURAL
per JACOBO ZABALO
Una selecció mensual de concerts,
arts escèniques i exposicions.
MÚSICA I
ARTS ESCÈNIQUES
MÚSICA I ARTS ESCÈNIQUES
01 / 05 / 23
EL SINFONISME D'HERREWEGHE
Palau de la Música Catalana, 31 de maig
Segona visita del mestre belga Philippe Herreweghe al Palau de la Música Catalana aquest any, per oferir un autèntic festival, amb la programació de dues de les simfonies més espectaculars i influents de tots els temps, armades en tots dos casos d'apel·latius que busquen referir la seva veritable grandesa. La primera, l'última de totes les que va compondre Wolfgang A. Mozart, ha estat reconeguda per la posteritat com a “Júpiter”, pel seu to majestàtic i envergadura, en quatre moviments. Iniciada per un portentós Allegro vivace, amb crescendi i rampells del tot insòlits -que emfatitzen la idea d'enlairament, de salt transcendent, o de sortida de l'element clàssic-, la Simfonia núm. 41 en do major coneix així mateix un moment de meravellós extatisme i introspecció en el moviment lent, l'espai per a jocs cada vegada menys galants a Menuetto, i una mena de crida a l'acció en el Molto allegro final; moviment característicament fugat, que sembla obrir la porta a una nova era, on l'expressivitat de les emocions, del món interior o del pathos ocupa la palestra. La revolució vindria amb Beethoven, i més concretament amb la Tercera simfonia, “Heroica”, dedicada en principi a Napoleó. Se sap que després de la seva coronació com a Emperador el compositor es va sentir considerablement decebut i va retirar la menció, tot i que perviu cert caràcter programàtic -si bé no descriptiu- a l'interior de la simfonia, recorrent-la de principi a fi.
L'emancipació a què fa al·lusió Beethoven des dels embats inicials, i el flux d'energia que comporta i s'acumula fins al moviment final -també al·lusivament fugat, de manera comparable a la simfonia mozartiana, i que remet a l'obra que va compondre anteriorment pensant en Prometeu pertoca tota l'espècie humana, i cada subjecte és el protagonista del seu drama còsmic, així com de les alegries contingudes en ell. Amb el l’Orchestre des Champs-Elysées, en el marc del cicle BCN Clàssics, Philippe Herreweghe atacarà al Palau de la Música Catalana un monument sonor d'extensió i expressivitat inaudites que només seria superada per la Novena. Beethoven marca, en qualsevol cas, un abans i un després en la concepció de la tasca compositiva i –per descomptat– del gènere simfònic. Molts seran els que es mirin amb certa aprehensió al mirall del geni de Bonn (Johannes Brahms, qui explicaria així la tardança de la seva primera simfonia) o emprin registres enaltits per ell (com la marxa fúnebre del segon moviment, en el cas de Gustav Mahler). Sens dubte, es tracta d’un dels concerts fonamentals de la present temporada, el que dirigirà l’especialista belga al mateix escenari en què, fa tot just dos mesos, va fascinar el públic barceloní amb la seva versió de la Passió segons sant Joan de Johannes Bach.
'REQUIEM NOCTURN'
Mercat Flors, del 25 al 27 de maig
El segon episodi del projecte CÈL·LULA acull novament Pere Faura, format als països baixos però amb experiència internacional, i propostes que es van poder gaudir al Mercat de les Flors, com Sin baile no hay paraíso i Sweet Tyranny. “El treball de Pere Faura es caracteritza per
l’apropiació d’elements de la cultura pop (…) remesclats en una coreografia multidisciplinària que combina tots els elements de l’engranatge teatral". Amb aquest Rèquiem Nocturn, “personal i sincer”, es proposa “acomiadar totes les danses caduques que cal deixar enrere. I ho fa a través de l’univers artístic del director de cinema i coreògraf Bob Fosse, gran expert en l’espectacle de la mort”. Es tracta d'una dansa ritual, un espectacle “ple de purpurina” i multidisciplinar, que inclou 9 ballarins, 1 actor i 2 músics en directe “interpretant una banda sonora electrònica completament inèdita”. Tot i que Bob Fosse, i la seva estètica, marquen el signe d'aquesta proposta, en el curs del seu exercici de relectura Pere Faura incorpora una infinitat d'elements coreogràfics creats per a l'ocasió, a més de “treballar a partir d'altres materials textuals o visuals de les seves pel·lícules que reflexionin al voltant de la idea de vida i mort”. Doncs, en efecte, s'insisteix en el fet que, per festiu que es mostri, “l'espectacle tindrà la forma d'un Rèquiem, amb música, dansa i paraula, format per material escènic original i personal creat conjuntament amb els ballarins a partir de l'univers Fosse i de les pròpies aportacions personals”, una estructura dramatúrgica que funcionarà com un joc de miralls entre algunes de les seves coreografies més emblemàtiques i el seu possible reflex en la societat actual.
MÚSICA PER AL SILENCI
Gran Teatre del Liceu, 17 de maig
Organitzat per La Pedrera en el marc de l'exposició dedicada a l'escultor Jaume Plensa, el foyer del Gran Teatre del Liceu acull un esdeveniment on es donen cita l'art de la paraula i el tipus de música que evoca la possibilitat real del silenci. Des del 31 de març al 23 de juliol
es pot visitar al recinte expositiu de l'edifici de Gaudí la mostra titulada “Poesia del silenci”, i com a celebració de la proposta artística de Plensa, el teatre que fa poques setmanes encara posava en escena el seu Macbeth ofereix ara –concretament, el dimecres 17 de maig -una sessió poètica i musical que, en paraules dels organitzadors, “recorre i descriu de forma sonora –amb paraula, veus i música– l'univers artístic de Jaume Plensa, a través de les interpretacions musicals del Quartet Casals i del cor Jove Capella Reial de Catalunya, i amb la recitació de textos literaris per part del poeta Manuel Forcano”. S'escenificarà així la confluència d'arts, la retroalimentació de llenguatges diferenciats que, tanmateix, coincideixen en la cerca de significació; en la plasmació o vehiculació de la realitat íntima, sentida a voltes, paradoxalment, com inefable. Una inspirada sentència de la compositora nord-americana Patricia Van Ness (1951) -"El silenci és el so més bell"- il·lumina les intencions dels artífexs reunits en la present ocasió. La confluència de llenguatges artístics a l'obra de Plensa és explicitada per ell mateix, en introduir lletres i notes musicals, apel·lant a mites o relats de la literatura clàssica. Tot i que el programa no s'especifica per endavant, des del Liceu expliquen que “l'acte repassarà alguns referents literaris i musicals que acompanyen, de manera indissociable, la bellesa i la serenitat de les seves creacions”.
“LA FILARMÒNICA” A BCN
Palau de la Música Catalana, 2 de maig
Doble visita de l’orquestra que, per a molts melòmans és –recorden des del Palau de la Música Catalana– “la millor del planeta”. La Filharmònica de Berlín actuarà en dates contigües, els dies 1 i 2 de maig, als dos temples modernistes més emblemàtics
de la ciutat, la Basílica de la Sagrada Família i el Palau de la Música Catalana. El primer dels esdeveniments forma part d'una col·laboració amb l'Orfeó Català, un projecte que haurà conegut prèviament -a finals d'abril- una sonada vetllada a la sala de concerts que habitualment acull la Filharmònica de Berlín. La poderosa orquestra, que òbviament no necessita presentació, tornarà a interpretar juntament amb l'Orfeó Català una obra coral popular de Wolfgang A. Mozart -la Missa de la coronació, Kv. 317- que els organitzadors de la Philarmonie qualifiquen d'“operística” per l'àgil i sensible interacció de solistes i cor en la comunicació d'un missatge profundament humà, que sembla transcendir credos. La vinculació del solo de soprano de l''Agnus Dei' amb l'ària de la comtessa 'Dove sono…' de Le nozze di Figaro -en què es lamenta per la irremissible llunyania dels moments de complicitat amb el seu cònjuge- potser n'és una prova. Tornant, en qualsevol cas, als artífexs de l'esdeveniment, aquesta no és la primera ocasió que les entitats musicals estableixen una col·laboració, però sens dubte és una de les més importants. El primer de maig, a la majestuosa arquitectura de Gaudí es podrà escoltar així mateix el delicat motet Ave verum corpus, compost pel salzburgès l'últim any de la seva vida, pocs mesos abans de la seva obra final, el mític Rèquiem. Una mena de murmuri que cala profund en l'ànim de l'oient, fins i tot si originalment celebra la naturalesa espiritual del fill de déu i la remissió dels pecats que el sacrifici possibilita, d'acord amb l'eucaristia cristiana. La peça, que Mozart va regalar a un professor de música del balneari en què es trobava la seva dona encinta, obligada a mantenir repòs, és una de les joies menys conegudes del catàleg mozartià, minimalista en contrast amb l'expansiva missa, composta dotze anys abans, el 1779. Un tarannà semblant al del motet, en tractar-se d'una obra amb protagonisme del cor, és la 'Pregària per Ucraïna' (Gebet für die Ukraine) de Valentin Silvestrov, compositor nascut a Kíev el 1937, que podrà escoltar-se per primera vegada a la Basílica. L'endemà, ja a la sala de concerts barcelonina, el to del concert de la Filharmònica de Berlín continuarà sent en gran manera mozartià. De fet, s'inclourà al programa dues peces de la seva època de joventut, de factura brillant, que no deixen de sorprendre per la seva precocitat. Així, el concert del dia 2 de maig s'iniciarà amb l'expressiva Simfonia núm. 25, en Sol menor, KV 183, que diversos especialistes han considerat impròpia d'un jove de 17 anys. El caràcter dramàtic del seu primer moviment, en la tonalitat de la popular Simfonia núm. 40, KV 550, va justificar la seva elecció a l'escena d'obertura de l’Amadeus de Milos Forman. A aquella obra orquestral li seguirà una peça fins i tot anterior en data de composició, el lluminós motet per a soprano Exsultate jubilate, Kv. 165, concebut per Mozart el 1773. Intervindrà la cantant Louise Alder -present ja al concert de Berlín, i al programat a Madrid l'endemà- sota la direcció, així mateix, de Kirill Petrenko, actualment titular de la Filharmònica de Berlín. A la segona part, el conjunt orquestral tornarà a reprendre el protagonisme per oferir una interpretació de la Quarta simfonia de Robert Schumann, la versió definitiva de la qual, de 1851, explora tots els racons de la sensibilitat romàntica portant-la al paroxisme de l'expressivitat. Es tracta del punt àlgid d'un cicle, Palau 100, que aquesta temporada ja ens va oferir -recentment, fa tot just unes setmanes- una inoblidable versió de la Missa en si menor de Johann S. Bach, oficiada per John Eliot Gardiner i el seu Cor Monteverdi.
‘LES AMISTATS PERILLOSES’
Teatre Lliure, del 18 de maig al 18 de juny
Carol López, autora d’una obra com Bonus Track -que es va poder gaudir la temporada passada al Teatre Lliure de Gràcia- posa en escena en la present la seva versió del clàssic de Choderlos de Laclos a la seu de
Montjuïc. El caràcter epistolar de la novel·la apareguda a finals del s. XVIII, veritable tour de force -recorden els organitzadors- que narra fets esdevinguts o imaginats emprant eventualment el mecanisme de l'el·lipsi, ofereix des de la perspectiva teatral un ventall inesgotable de possibilitats, en la representació de la complexa i eròtica trama de relacions que entreteixeixen els personatges de l’acció dramàtica. No gaire lluny de l’estil sadià però sense perdre la moderació galant -al CCCB a partir de l'11 de maig es podrà visitar una exposició en què es plantegen interrogants fonamentals a propòsits de la controvertida aportació del Marquis-, conflueixen “la freda raó, el llibertinatge i els sentiments”. Al segle anterior Pascal, inventor d'una rudimentària calculadora, de l'homònima mesura de pressió i autor de la sèrie d'aforismes filosòfics coneguts com Pensées, havia advertit ja la problemàtica convivència de facultats -la de sentir i la de pensar- que es troben a l'ésser humà. El seu dictum més popular (“Le cœur a ses raisons que la raison ne connaît point”), al·ludeix precisament a la dependència de la condició somàtica fins i tot en el sapiens sapiens. Des del Lliure, expliquen a propòsit de la trama de Laclos, que troba a les figures de la Marquesa de Merteuil i Valmont els seus personatges principals -els més actius i propiciadors dels greuges i aventures amoroses-, que “el que comença com una estratègia perfectament calculada es convertirà en un drama quan entrin en joc els sentiments”.
MAHLER (STRAUSS I CHAIKOVSKI) PER CURRENTZIS I MORLOT
Palau de la Música, 14 de maig
No deixa de semblar encertada la comparació de cadascuna de les simfonies compostes per Gustav Mahler a un món tancat sobre si, amb el seu peculiar ordre i les seves regles. El compositor bohemi és conegut per culminar l'expressivitat
postromàntica i treure el cap a l'atonalitat, donant cabuda a sonoritats mai abans escoltades, infaustes o simplement desagradables, que semblarien contràries a l'esperit musical. En tensió dialèctica amb els registres amenaçadors, aquests mons inclouen també paisatges d’inexplicable calma, com el que suggereix l'Adagietto de la Cinquena simfonia, que remet als cinèfils a la memorablement decadent Mort a Venècia de Visconti. La perfecció platònica d’una bellesa que s’intueix impossible, esquerdada d'arrel en la seva funció compensatòria, s'esbossa a l'opus mahlerià, tant a l'interior de cada obra com al diàleg que disposen per a la posteritat entre si. Durant el mes de maig es podrà assistir, en aquest sentit, a la interpretació de dos dels seus monuments sonors més imponents, com són les seves simfonies Cinquena, possiblement la més popular, i Novena, la darrera que va acabar en vida, tot i voler desafiar la beethoveniana “maledicció de les novenes” (d'aquí, va confessar el mateix Mahler, que no acompanyés La cançó de la terra amb l'apel·latiu de “simfonia”). Serà el 15 de maig quan Teodor Currentzis, en el marc del cicle Ibercamera, es posi al capdavant del seu conjunt predilecte -amb què va aconseguir la fama per les seves versions d'òperes mozartianes, Musicaeterna- per interpretar aquesta mena de comiat de la vida, enorme en extensió, que alguns especialistes han comprès en clau de Rèquiem sense text, en gran manera pel seu Adagio final (“sembla que Mahler vol sublimar les penes de la fi de la seva existència”, expliquen els organitzadors) i, també, per haver estat estrenada després mort. El concert tindrà lloc, de fet, un dia després de l'actuació de Currentzis al Palau de la Música al capdavant del mateix conjunt, per interpretar dues obres no menys inflamades de pathos. D'una banda, Metamorfosis de Richard Strauss, company de fatigues i bon amic de Mahler, i de l'altra la sisena i darrera simfonia composta per Piotr I. Txaikovski, reconeguda simptomàticament pel qualificatiu de “Patètica”. Tornant, amb tot, a Mahler, els dies 26, 27 i 28 de maig serà el torn per a la celebrada Cinquena sota la direcció de Ludovic Morlot, també a la sala gran de l'Auditori, encara que en aquesta ocasió al capdavant de l'OBC. El concert, ubicat en la recta final de la temporada musical, permetrà apreciar el nivell adquirit pel conjunt orquestral en col·laboració amb el director francès, que es va estrenar fa un parell de temporades amb una simfonia de Gustav Mahler; la immediatament anterior, de fet, que augura en un dels seus passatges el cèlebre toc de trompeta amb què s'iniciarà la Cinquena.
< MES ANTERIOR MES SEGÜENT >
EXPOSICIONS
EXPOSICIONS
01 / 05 / 23
PLENSA, RETROSPECTIVA
La Pedrera, del 31 de març al 23 de juliol
El magnetisme que emana de moltes de les peces de Jaume Plensa -la seva contemplació, des de l'exterior, sembla convidar a una introspecció assossegada- es podrà experimentar a la mostra de La Pedrera, simptomàticament titulada Poesia del silenci. L’entrada als diferents espais expositius que s’han habilitat és presidida, a peu de carrer -a la cantonada de Provença amb Passeig de Gràcia-, per una monumental mostra de l’art de l’escultor barceloní, un bust diàfan que interactua amb la curvilínia façana de l’edifici modernista. Només unes setmanes més tard d'ocupar les pàgines de cultura de tots els mitjans, per la seva dispar recepció de la posada en escena del Macbeth de Verdi al Gran Teatre del Liceu –molt apreciada pel públic en la seva estrena, però escassament dinàmica i exempta de tensió, una mica desconnectada de l'acció dramàtica que trasllada text i partitura-, Plensa torna a ocupar l'escenari que li és més familiar, a la interacció personal entre obra i visitant -o entre obra i “passejant”, si es té en compte la inspirada ubicació d'algunes de les seves obres, com Carmela, davant del Palau de la Música Catalana. És la de La Pedrera una retrospectiva generosa en nombre de peces -realitzades des del 1990 fins a l'actualitat- que es podrà visitar fins al 23 de juliol, i que posa l'èmfasi en la relació de lletra, paraula o text i volum. L'espai que ocupen és eminentment físic, però, en termes de significació, també es podria considerar “metafísic”, com de fet ja va explicitar l'escultor basc Jorge Oteiza amb la seva sèrie de caixes. La mostra “s'articula –en paraules dels organitzadors– al voltant de les relacions entre l'univers creatiu de l'artista i la lletra com a element constitutiu de la seva obra. Aquesta relació de Plensa amb la literatura, i especialment amb la poesia, és el fil conductor”. Una mostra que també visibilitza “altres temàtiques recurrents en la seva trajectòria com ara el silenci, el somni, la música i la família”.
CARMEN CALVO AL MUSEU PICASSO
Museu Picasso, del 5 de maig al 3 de setembre
El Museu Picasso de Barcelona acull una exposició dedicada a l'obra de Carmen Calvo a partir del 5 de maig i fins al 3 de setembre, artista contemporània que ha estat reconeguda per la seva trajectòria, amb guardons i exposicions a centres
tan rellevants com el Museu d'Art Reina Sofia o l'IVAM de València, a més d'haver participat en la Biennal de Venècia juntament amb Joan Brossa, l'edició de 1997. Els organitzadors de la mostra resumeixen en unes poques línies les etapes en el desenvolupament artístic de la creadora valenciana: “després de les sèries Escrituras, Paisajes i Recopilaciones, fetes amb pinzellades d’argila, va crear bodegons amb formes abstractes de guix, ferro i argila i va treballar amb objectes trobats plens d’una gran càrrega emocional. Més tard va passar a utilitzar el mitjà fotogràfic, amb ampliacions de fotografies dels anys quaranta, cinquanta i seixanta que manipula amb pintura i amb objectes com ara cordes, cintes, mans de cera, cabells, màscares i agulles. Són retrats col·lectius o individuals d’una època de silenci i repressió, tractats amb acidesa i ironia i, de vegades, a tocar de la poètica surrealista”. Així, tot i que la primera part de l'exposició té quelcom de retrospectiva, mostrant l'evolució desplegada amb el pas de les dècades -fins a la creació recent d'“un conjunt d'obres que Calvo ha creat durant la pandèmia”- la seva exhibició al Museu Picasso es deu en gran manera obres creades deliberadament sota la inspiració del pintor malagueny.
‘LA LLIBERTAT O EL MAL’
CCCB, de l'11 de maig al 15 d'octubre
A partir de l'11 de maig i fins al 15 d'octubre es podrà visitar al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona una exposició dedicada a la figura controvertida del Marquès de Sade, una mostra que -en paraules dels organitzadors- “explora les implicacions estètiques, filosòfiques i polítiques del llegat de l'escriptor llibertí
Donatien Alphonse François Sade (1740-1814) a la cultura contemporània”. Sense perdre de vista la incidència de la seva producció literària al segle XX (a les creacions, per exemple, de Guillaume Apollinaire, Georges Bataille, Salvador Dalí, Toyen i Man Ray, Pier Paolo Pasolini, Marcel Brodsky, Robert Mapplethorpe, Pierre Molinier i Susan Meiselas), s'indaga l’ascendència de la seva proposta en l'actualitat, amb instal·lacions d'artistes com Paul Chan (Sade for Sade's Sake, 2009), Shu Lea Cheang (Sade X, 2019), Teresa Margolles (PM 2010, 2012 ), Joan Morey (Gritos & Susurros, 2009) i Kara Walker (8 Possible Beginnings, or: The Creation of African-America, 2005), entre d'altres. Comissariada per Alyce Mahon i Antonio Monegal, aquesta exposició apel·la a la funció crítica -si es vol, negativa- de la proposta sadiana, en la línia del que apunta Adorno i Horkheimer a la Dialèctica de la Il·lustració, amb evidents reminiscències nietzscheanes. Similarment, des del CCCB assenyalen que “el dilema és si llegir Sade com un filòsof a qui cal interpretar seriosament o com un novel·lista que es limita a construir fantasies extremes. Per superar aquesta contraposició, podem considerar que Sade ens proposa un desafiament: per la via de la ficció, ens convida a imaginar els límits i els perills de la sobirania del desig. Servint-nos de guia o mediador, ens porta a preguntar-nos si els seus escrits representen una filosofia de la llibertat, emancipadora i subversiva, o una filosofia del mal, que mostra la dimensió excessiva i violenta de l’experiència humana”.
'L'ARXIU PREMEDITAT'
Museu Nacional d'Art de Catalunya, fins al 7 de maig
Últims dies per descobrir l'obra d'Hermen Anglada Camarasa (Barcelona, 1871 – Port de Pollença, 1959), en una exposició que assenyala, des del titol, la construcció d'un personatge per part de l'artista en qüestió.
Segons expliquen des del Museu Nacional d'Art de Catalunya, Anglada Camarasa "va gestionar i controlar la seva carrera amb un gran zel". En el fons, el disseny i control de la pròpia imatge ens remunta als inicis de la modernitat, amb un creador tan llunyà i mític com Petrarca -llegant a la posteritat una sèrie de textos en què es forjava la seva imatge, com més tard i de manera més tendenciosa, faria per exemple Jean-Jacques Rousseau. Pensant, però, en l'artista català, que va néixer el segle posterior a l'Il·luminisme, la quantitat de documents donats per la família, inventariats al Centre de Recerca i Coneixement del museu, coincideix amb l'efemèride del 150è aniversari del seu naixement. Per tot això, l’exposició Anglada Camarasa. L'arxiu premeditat suposa "una ocasió inèdita per conèixer totes les cares de la seva personalitat a través de la documentació que ell mateix va generar. La mostra posa en relació la documentació del fons amb una selecció d’obres d’Anglada Camarasa i ho fa amb una museografia en la qual es recrea l’espai propi d’un arxiu". A més, els visitants podran familiaritzar-se amb el procés creatiu d'Anglada Camarasa i la rellevància que va tenir la seva obra, sent considerat com "l'artista català amb més projecció internacional entre Marià Fortuny i Joan Miró".
‘CONFLUÈNCIES’ ESCULTÒRIQUES
Museu Frederic Marés, fins al 21 de maig
Al cor del barri Gòtic, a tocar de la Catedral, el Museu Frederic Marès acull l'obra que va reunir el col·leccionista català més destacat del segle xx, i que el 1946 va donar a la ciutat de Barcelona.
Però també es poden descobrir exposicions temporals tan interessants com la titulada Confluències, que es podrà visitar fins al 21 de maig i vam explicar en aquest article. Una trentena d'escultures contemporànies –d'artistes tan importants com Joan Miró, Henry Moore, Pau Gargallo, Julio González, Eduardo Chillida, Josep Maria Subirachs, Manolo Valdés, Joan Brossa o Aurèlia Muñoz– procedents de la col·lecció de Carmen i Lluís Bassat han estat ubicades de forma premeditada per promoure el diàleg amb obres del fons del Museu Marès, produïdes durant l'Edat Mitjana, el Renaixement, el Barroc i fins al segle XIX. Els organitzadors recorden que “el verb “confluir” designa la unió entre dos rius, dos fluxos d’aigua que sumen els seus respectius cursos. I la voluntat de Confluències és precisament que el públic s’impliqui en el flux de les obres aparellades”. Des del contrast estilístic, la tensió que es crea entre peces posades en paral·lel -i eventualment amb algun element en comú, variable segons els casos- fomenta la reflexió. Ho expliquen des del Museu Marès com a invitació, en els termes següents: “cada obra d’art ha estat creada en un determinat context cultural, religiós, social, econòmic, i sempre amb un propòsit concret. En aquesta exposició, a més d’entendre la seva circumstància, t’animem a deixar-te endur pel que et suggereixin aquestes confluències”.
< MES ANTERIOR MES SEGÜENT >