El Centre d’Arts Digitals Ideal, ubicat al Poblenou de Barcelona, s’ha transformat aquest cap de setmana en un tros de l’Alt Empordà i, més concretament, en un mirall dels principals actius que el grup familiar Peralada té en aquesta població gironina des de fa cent anys. Va ser el 1923 quan la família Mateu, dedicada al comerç del ferro i fundadora d’Hispano Suiza, va comprar el Castell de Peralada per ubicar les seves col·leccions d’art i recuperar l’activitat vinícola d’un antic celler situat sota el convent del Carme, adjacent al castell, i que havia estat fundat pels monjos carmelites al segle XIV.
Cent anys després, Perelada ha esdevingut el principal celler de la DO Empordà, amb una producció de 5 milions d’ampolles de vi i cava i una facturació de 20 milions d’euros el 2022. Per commemorar el centenari, els germans Javier, Miguel i Isabel Suqué Mateu han traslladat a l’espai Ideal alguns dels tresors que guarden al castell, com pintures, llibres incunables, capitells del segle XII, peces de vidre del segle XV o els vestits que lluïen la Reina i Rigoletto en l’òpera The Fairy Queen, representada al Festival de Peralada el 2022. Tots aquests objectes configuren una exposició que es pot visitar abans de participar en un original tast immersiu en el qual es poden descobrir les propietats de cinc dels vins que elabora el celler.
És un tast immersiu perquè, a més de tastar els vins, aprofitant la tecnologia audiovisual de l’espai Ideal Barcelona, es trasllada els visitants a diferents espais del resort de Peralada, com el claustre gòtic del Carme, l’interior del nou celler dissenyat per l’estudi RCR i inaugurat el 2022, la biblioteca del castell —que guarda més de 100.000 llibres de gran valor—, les vinyes i paisatges de l’Empordà —especialment de la finca Garbet, situada davant del mar— i els jardins on se celebra el Festival de Peralada. El viatge visual per aquests cinc àmbits s’acompanya d’una veu en off molt especial: és la tramuntana, el vent característic de la zona, qui es dirigeix al públic i va desgranant alguns dels elements més destacats dels cent anys de presència de la família i els seus negocis a la població empordanesa.
“Aquesta commemoració és un tribut a les generacions que ens han precedit i que han pogut complir el somni de revitalitzar l’Empordà i convertir Peralada en un centre d’art”, va afirmar dijous a la nit Javier Suqué, president del grup, durant la inauguració de l’exposició i dels tasts immersius, que se succeiran fins aquest diumenge. Segons l’empresari, l’objectiu de la generació que actualment lidera l’empresa és que “Peralada es converteixi en una destinació de prestigi a escala europea”. Per això, una de les seves principals contribucions ha estat la construcció del nou celler, un actiu concebut per “fer millors vins”, però, especialment, “com un llegat” que quedarà per al futur i que contribuirà a aconseguir que la DO Empordà “arribi a ser el referent que es mereix”.
L’objectiu de la generació que actualment lidera l’empresa és que “Peralada es converteixi en una destinació de prestigi a escala europea“
Les persones que hagin aconseguit entrada per participar en un dels tasts immersius que s’han programat —algunes sessions inclouen actuacions en directe d’artistes del festival— podran tastar el cava Gran Claustre, dos dels clàssics de la casa, els vins negres Cinc Finques i Gran Claustre, i dues novetats que acaben de llançar. Es tracta del vi blanc Obsequi, elaborat amb garnatxa blanca de l’Empordà, i Amfitrió, un coupage de garnatxa negra i syrah que combina l’envelliment en bóta, fudres de roure i ous de formigó.
Dels cinc milions d’ampolles que comercialitza Perelada cada any, tres milions són de cava i dos milions de vi, tot i que en termes de valor, és a dir, en generació d’ingressos, els dos segments estan equilibrats en aportar cadascun un 50% del negoci. El 32% de la producció s’exporta, tot i que Suqué s’ha fixat l’objectiu d’elevar al 60% les vendes al’exterior en tres anys.
La divisió vinícola del Grup Peralada, anomenada Perelada & Chivite, integra altres cellers que estan ubicats en altres regions productores com el Priorat, Rioja, Màlaga i Navarra, fins a sumar un total de 16 milions d’ampolles, 500 hectàrees de vinyes en propietat i una facturació que el 2022 es va elevar a 64 milions, un 8% més. Així, formen part del grup familiar català les marques Chivite i Gran Feudo (Navarra), Viña Salceda (Rioja), Casa Gran del Siurana i Cims de Porrera (Priorat), La Melonera (Serrania de Ronda), Oliver Conti i Privat. També pertany al grup l’empresa Celler del Pescador (abans anomenada Caves de l’Empordà), elaboradora dels vins supervendes Gran Pescador i Cresta Rosa, dels quals comercialitza més de 4 milions d’ampolles.
En total, el Grup Peralada va facturar 220 milions d’euros el 2022, xifra que inclou els ingressos de les empreses vitivinícoles, de l’àrea hotelera i gastronòmica, i especialment del negoci del joc, que inclou els casinos de Barcelona, Peralada i Tarragona, i altres ubicats a Argentina, Xile i Uruguai.