Automobile Barcelona ha tornat a Fira Montjuïc amb les reticències sobre el cotxe elèctric sobrevolant els assistents, dividits entre aquells que encara no s’atreveixen a fer el canvi i els que el volen fer, però el veuen massa car. Des del dissabte 13 de maig fins al diumenge 21 de maig, el saló s’omple, especialment els caps de setmana, de clients potencials que volen veure en persona els cotxes que tantes vegades han buscat a Internet, tot i que cada vegada hi hagi menys models exposats i s’ocupi menys espai. Però també hi ha els curiosos que només volen passejar i veure els més de 100 expositors: hi ha qui va a passar el dia com la Dolors, qui diu que “és un pla de jubilats”, o grups de nois que encara no es poden comprar un cotxe, però volen veure com està el mercat, sense importar si s’han de saltar classes.
El Pere és un dels molts assistents que no sap què és millor, si comprar-se un cotxe de gasolina i poder-lo conduir fins al 2035, o comprar-se un elèctric, tot i que li preocupa la seva poca autonomia, més en el seu cas, amb una filla que viu a l’estranger i per qui ha de fer llargs viatges per poder visitar-la. “El dubte hi és”, insisteix després de portar una estona passejant pel saló organitzat per Fira de Barcelona, amb una trentena de marques participants aquest any, un 40% més respecte a 2021, la primera edició postcoronavirus. Després hi ha la Sara i el seu marit, acompanyats pel seu fill en cotxet, a qui els encanta tot el que sigui elèctric però encara ho veuen molt car i creuen que hauran d’esperar uns quants anys per poder comprar-lo. “I cada vegada està més car”, alerten la Montse i el Luís, assenyalant també com els cotxes híbrids són massa grans per a uns pàrquings que no han crescut al mateix ritme. En aquest sentit, segons una enquesta realitzada al saló, el 61,5% dels assistents situa el seu pressupost de compra entre els 20.000 i els 40.000 euros, una xifra que està per sota de l’oferta dels productors locals.
Una mica més clar ho té l’Andrés, qui ja ha decidit el model de Kia que vol, un microhíbrid. El portava mirat i només volia veure’l en persona. Volia fer el mateix amb el Seat Arona, però l’automobilística de Martorell no té comercials al saló per atendre els assistents, donant-los només l’opció de deixar les seves dades de contacte perquè els contactin posteriorment, per la qual cosa l’Andrés s’ha decantat pel fabricant coreà. “Ho acabaré de decidir en 24 hores”, ha assegurat, sense voler-se perdre els descomptes que s’ofereixen a Automobile Barcelona, que poden a arribar a ser de fins a 8.000 euros.
Si cal deixar enrere el cotxe de gasolina, l’opció que més convenç als assistents del Saló de l’Automòbil són els híbrids no endollables. “No és excessivament car”, expliquen la Maria i el Juanjo, una parella de Mallorca que està visitant la ciutat i, venint de l’aeroport, ha decidit fer una parada a Fira Montjuïc quan han vist tots els cotxes que ocupen l’Avinguda de la Reina Maria Cristina. De fet, segons l’enquesta citada anteriorment, la meitat dels compradors potencials busca un cotxe electrificat, amb el 34,9% preferint un cotxe híbrid o híbrid endollable i un 17% un completament elèctric. Així, només el 20,9% vol seguir amb la gasolina. De tots els assistents que visiten Automobile Barcelona, el 36% hi va amb la intenció de comprar un vehicle.
Tot i que els models elèctrics protagonitzin Automobile Barcelona des de fa edicions n’hi ha alguns que no acaben d’estar massa convençuts, com el Pedro, el Guillermo i el Luís, un grup d’amics que visiten el saló des de fa més de 30 anys. “Tenim nostàlgia dels cotxes clàssics”, reconeixen, poc entusiasmats amb els cotxes elèctrics. Això sí, veuen bé que aquest any el saló sumi el Motoh! Barcelona, coincidència que no es produïa des del 1999: “És molt bona idea”. També hi ha els que veuen que falten moltes marques i, a més, no troben els models que busquen, ni quan són els més venuts de la marca. “No els tenen”, sostenen la Montse i el Luís, constatant com la crisi de subministraments continua afectant el saló.
Totes les preguntes, i algunes queixes, que tenen els assistents les formulen a estands com el de Tesla, un dels més populars aquest any, animant l’ambient amb el seu soroll de botzina de fira que va sonant de tant en tant. Una de les seves comercials ja havia venut cinc cotxes a mig matí de dijous, constatant que els interessats que van una mica convençuts amb un model, quan fan un recorregut de 20 minuts fins a l’Estadi Lluís Companys, tornen i el compren.
També hi ha els que s’apropen a Tesla perquè tenen dubtes de si hi ha punts de càrrega suficients i els seus comercials els ensenyen un mapa amb tota la infraestructura disponible i els tranquil·litzen. Segons l’enquesta feta durant el Saló del Autómovil, gairebé un 60% dels visitants reconeix que el desenvolupament de la xarxa de punts de càrrega té un pes clau en la decisió de compra. Aquesta inquietud també se sent a Wallbox. Aquí també s’acosten per saber si es pot instal·lar un dels seus carregadors a casa o a un pàrquing comunitari. Fins i tot, hi ha qui ja està pensant a fer-lo funcionar amb plaques solars.
Ebro és una altra parada on la gent també pregunta on es podrà carregar la pick-up amb què recuperaran aquesta històrica marca espanyola en els terrenys que va ocupar Nissan a la Zona Franca. A més, els seus comercials han sentit moltes anècdotes, amb alguns assistents emocionant-se veient que havia reviscut, des d’un que va recordar com anava de jove amb la furgoneta del seu oncle pel camp o un altre que va reconèixer que encara utilitza set camions de la marca a la seva empresa, assegurant que són els millors que hi ha.
I, per a records, els que han tingut els que s’han endinsat a l’exposició de Seat pel seu 70è aniversari, amb una petita selecció dels seus cotxes històrics, amb el 600 protagonitzant totes les fotos. Entre ells, un extreballador de la companyia, qui anava repassant cada detall dels models: “Els conec tots de primera mà”. Anava acompanyat per una companya que lamentava el camí que està seguint una marca que tant ha representat per a molts.