A primera hora del matí, surten de Plaça Espanya autobusos plens a vessar amb direcció a empreses com Agbar, Bayer, Boehringer Ingelheim, HP, IBM, Nestlé, NTT Data, Ocado Technology, Pepsico, Sanofi, Scheider Electric, Softonic i Zurich. Els ocupen estudiants internacionals que estan fent un màster o un postgrau a Barcelona, però que no acaben d’entrar en contacte amb l’ecosistema local i no saben com accedir a ell. L’excursió té com a objectiu conèixer de primera mà com treballen unes companyies que, precisament, tenen problemes per trobar tots els perfils digitals que necessiten per continuar creixent, intentant atreure a uns potencials treballadors que ja estan instal·lats a la ciutat i tenen la formació necessària.
La Mobile World Capital Barcelona (MWCapital), en col·laboració amb l’Ajuntament de Barcelona, impulsa l’It.nerary Day, una mena de tour empresarial per reduir la bretxa de talent davant una demanda cada vegada més gran del sector TIC. “L’ecosistema digital creix per sobre del talent que som capaços de generar”, assenyala el director del programa de Talent Digital a la MWCapital, Jordi Arrufí. Segons les últimes dades disponibles, de l’any 2021, les companyies tecnològiques van generar 24.000 ofertes de treball i només hi havia uns 10.000 professionals disponibles.
“Tot i que creix cada any, l’oferta de talent és menys elàstica que la demanda del mercat, que es pot accelerar molt ràpidament i pot arribar a generar un 50% més de llocs de treball d’un any a un altre”, explica Arrufí. La creació de nous professionals, remarca, té un creixement inferior al 10% cada any. L’eina de la qual disposa el mercat és, principalment, el món acadèmic, ja sigui des de les universitats i la Formació Professional (FP) fins als cursos de reciclatge dels bootcamps. I, per generar noves vocacions, el resultat és a llarg termini.
Però també es pot aprofitar el talent que capta la ciutat, un dels principals pols d’atracció d’Europa. “No s’ha fet prou perquè el talent internacional conegui l’ecosistema”, sosté Arrufí. A parer seu, les fires laborals que s’organitzen a les universitats estan més pensades per als estudiants locals i no tant per als estrangers: “Deixem que marxi talent”.
En la segona edició de l’It.nerary Day, van participar uns 350 estudiants internacionals pujant als autobusos que els van portar de ruta per diferents companyies tecnològiques de la ciutat. Provinents de 20 centres formatius com la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), la Universitat Pompeu Fabra (UPF) o la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), els participants sumaven 70 nacionalitats diferents, amb un predomini clar dels d’Amèrica Llatina, els Estats Units i la Xina. Es van fer set rutes, posant el focus en diferents tipus d’empreses. L’última parada va ser a la Fàbrica Estrella Damm, on es van poder entrevistar més personalment amb reclutadors de les multinacionals visitades i acabar de veure si decidien allargar la seva estada a la capital catalana.