Damm espera que el 2023 sigui de nou un bon exercici per al grup en termes de creixement. La companyia augura un bon any davant la massiva arribada de turistes que es preveu que rebi el mercat espanyol i també pels esforços per internacionalitzar les seves marques de cervesa, que ja arriben a més de 130 països.
Així ho ha anunciat aquest dimarts el president de Damm, Demetrio Carceller Arce, durant la junta general d’accionistes celebrada a Barcelona per aprovar els resultats del 2022, any que també va ser favorable per a l’empresa, amb un increment de la facturació del 26%, fins a assolir els 1.876 milions d’euros.
“La robustesa i capacitat de creixement que està mostrant el sector hostaler durant els primers mesos de l’any i les bones perspectives del sector turístic per a la temporada estival, ens fan confiar que 2023 serà un any de creixement per a Damm”, ha destacat Carceller. Segons l’executiu, malgrat les dificultats que continua travessant l’economia a escala global, “2023 ha arrencat de manera molt positiva per a la companyia”.
Davant els socis del grup, Carceller ha explicat que l’any 2022 Damm ha sigut “el grup cerveser amb més creixement de quota de mercat de producció”, amb una pujada de gairebé un punt percentual respecte a l’any anterior. Per canals, les vendes en restauració l’any passat ja es van situar en valors “molt propers” als registrats abans de la pandèmia, mentre que als supermercats les vendes de la marca es van mantenir estables, encara que ja són superiors a les registrades el 2020.
“Durant l’últim any ens hem vist obligats a treballar intensament per a gestionar la tendència general inflacionista i les seves conseqüències sobre el consum i la política monetària. Afortunadament, 2022 també va portar bones notícies com les dades positives obtingudes pel sector turístic i la restauració que ens van permetre afrontar el complex context actual“, ha explicat.
El president també ha tret pit per haver impulsat el creixement internacional gràcies a la recent compra de la fàbrica de cerveses Eagle Brewery, situada a la localitat anglesa de Bedford. Es tracta del segon centre de producció que Damm té a l’estranger –l’altre es troba a Portugal— i permet reforçar la presència del grup en un mercat clau com el Regne Unit. Actualment, més del 30% de l’activitat del negoci de begudes ja es desenvolupa al mercat exterior, amb 500 persones treballant a l’àrea internacional. En total, la companyia ocupa 5.577 persones, un 9,3% més.
Tot i l’increment de les vendes del 26%, l’encariment de les matèries primeres va penalitzar el 2022 el resultat de la companyia, que va veure reduir en un 16,4% el benefici net, amb uns guanys de 101 milions. La rendibilitat sobre vendes s’ha situat en el 5%, enfront del 8% del 2021. La junta de Damm ha acordat mantenir estable la rendibilitat per a l’accionista, fet que es tradueix en el pagament d’un dividend que se situa en els mateixos nivells de l’any anterior. Concretament, es repartiran 62,8 milions, equivalent a un pay out superior al 60%.
Una quarta part d’aquests dividends els cobrarà el grup familiar alemany Dr. Oetker, propietari del 25% de Damm. La junta d’accionistes, precisament, ha acceptat avui la dimissió dels dos veterans consellers que representaven Oetker a la cervesera catalana: August Oetker i Ernst Schröeder. Per substituir-los, s’ha nomenat només un nou conseller, Rudolf Louis Schweizer, és a dir, Oetker tindrà ara només un representant i el consell de Damm redueix la seva composició de vuit a set membres.
El Dr. August Oetker ha estat vinculat al màxim òrgan de decisió de Damm durant més de 20 anys. La renúncia arriba després que el 2019 deixés de ser el president del Grup Dr. Oetker en complir els 75 anys, límit d’edat per ocupar el càrrec. El seu successor a la presidència de la companyia alemanya, Rudolf Louis Schweizer, que ara entra a Damm, té 55 anys i és nét de Rudolf-August Oetker, el patriarca de la saga que va reconstruir i va liderar l’empresa després de la Segona Guerra Mundial. Schweizer és el quart membre de la família fundadora a ocupar de manera consecutiva el càrrec després de Rudolf Oetker, Rosely Schweizer i August Oetker.
El 2021, la família Oetker, integrada per vuit germans accionistes, va decidir dividir en dos el seu grup empresarial. Els cinc germans grans es van quedar amb el grup Dr. Oetker, del qual es van escindir alguns negocis que van quedar en mans dels tres germans petits, que van formar el nou hòlding Geschwister Oetker.
Amb més de 40.000 empleats i uns ingressos anuals de més de 7.400 milions d’euros, el Grup Dr. Oetker compta amb tres grans àrees de negoci: alimentació (on s’inclouen les famoses pizzes congelades i ingredients per elaborar pastissos), begudes (posseeix la cervesera Radeberger Group i el 25% de Damm) i altres negocis, divisió que aglutina empreses de tecnologia, logística i hotels de luxe.
En paral·lel, de Geschwister Oetker, depèn l’empresa vinícola Henkell –propietària del 50% de Freixenet–, una companyia química i una cadena hotelera, entre altres activitats.