El Cruïlla ha decidit dedicar la roda de premsa de presentació de l’edició 2023 a parlar de tot allò que programa més enllà dels artistes i grups de música. Amb el cartell definitiu publicat fa un mes, el festival ha posat en valor totes les activitats que serveixen per complementar els concerts. Fins i tot, algunes d’elles els hi han robat el protagonisme, com els monòlegs del Cruïlla Comedy, amb alguns interessats en només comprar entrades per escoltar els humoristes.
“Sempre hem dit que el Cruïlla és un festival singular”, ha defensat el seu director, Jordi Herreruela. Ho va ser quan va presentar un cartell divers en la primera edició, fa ja 14 anys, i ho vol continuar sent en diferents àmbits, també plurals, des de la comèdia, l’art urbà i la innovació tecnològica fins a la sostenibilitat i la gastronomia. “Som un festival que reflecteix la ciutat de Barcelona”, ha remarcat. Per a obrir l’apetit, ha anunciat que aquest any es podrà provar la pizza Cruïlla, ideada per la pratenca Can Pizza.
Una de les potes més potents de la programació no musical és el Cruïlla Comedy, que ja acumula cinc edicions. Ha evolucionat tan bé que s’independitzarà i desplegarà la seva activitat més enllà dels quatre dies que dura el festival, a més de canviar el seu nom i passar a ser Cruïlla Comèdia. Es crearà un esdeveniment propi en altres dates i es dissenyarà una programació estable a les sales de Barcelona. Això sí, tot sense perdre els monòlegs durant el Cruïlla, aquest cop concentrats a l’escenari Vallformosa.
L’art urbà també presentarà noves iniciatives aquest any, amb una batalla entre il·lustradors, ring de lluita lliure inclòs, i la creació d’una obra de gran format, en col·laboració amb Gargar Festival, celebrat a Penelles (Lleida). Fins i tot, hi haurà un consultori emocional on els assistents podran explicar les seves experiències i veure com es plasmen en una vinyeta.
Un Cruïlla més, la Mobile World Capital Barcelona (MWCapital) tornarà a ser-hi present. Aquesta vegada, acostant als assistents iniciatives que es van presentar en l’últim Mobile World Congress (MWC). Concretament, es podrà aprofundir en les relacions entre tecnologia i sentits, ja sigui provant bombons dels germans Roca mentre unes ulleres de realitat virtual acompanyen l’explosió de sabors amb una de colors, o descobrint les olors de la ciutat de la mà de Puig. A més, per integrar-se en l’entorn, es podrà provar com la realitat virtual pot servir per sentir un concert com si es fos el mateix cantant d’Izal, sense deixar-se l’olor de cervesa de qualsevol concert al Sant Jordi.
Un festival sostenible
Les mesures per reduir l’impacte ambiental d’un esdeveniment tan massiu com un festival de música també s’aprofundiran. Aquest 2023, el Cruïlla començarà a col·laborar amb Endesa per veure com reduir la seva dependència energètica dels combustibles fòssils, principal motor dels generadors que necessiten els concerts. També es repetirà el Sustainable Challenge, una convocatòria oberta a startups perquè proposin nous mètodes per gestionar millor els residus que es generen. Una altra novetat serà una proposta de merchandising sostenible, amb un sistema d’estampació in situ perquè el públic pugui portar roba de casa i la decori sense haver d’utilitzar noves peces de roba. També es dirà adeu als típics gots que es col·leccionen dels festivals, substituint-los per uns sense identitat gràfica que es podran utilitzar en altres esdeveniments i estaran fets de polipropilè.
Sense voler oblidar el cartell, la roda de premsa ha comptat amb la participació d’una de les artistes, Judit Neddermann, qui ha repassat alguna de les actuacions que té més ganes de veure com les d’Omara Portuondo, Bomba Estéreo, Tash Sultana i Rubén Blades. “Aquesta diversitat fa que música com la meva tingui espai”, ha defensat la cantautora catalana. Del 5 al 8 de juliol, altres noms que protagonitzaran el cartell seran Antònia Font, Viva Suecia, Placebo, Sigur Rós, Franz Ferdinand, Leiva, Carolina Durante, Sidonie, Amaia, Cala Vento, Suu, Triquell i Stay Homas.