La torre Glòries, antiga torre Agbar, no serà la seu de l’Agència Europea del Medicament però sí la d’un centre estratègic de revisió de dades i detecció de notícies falses per a Facebook. Aquests dies es confirmava la notícia. La multinacional austríaca Competence Call Center (CCC) ha llogat, de moment, vuit de les plantes de l’edifici per ubicar-hi una unitat que treballarà en exclusiva per a la multinacional de Mark Zuckerberg i donarà feina a unes 500 persones. És el mateix volum de treballadors que CCC té a la seva filial a Alemanya, a Essen, i que està centrada també en la detecció de continguts nocius a la xarxa social. En tot cas els responsables de la firma austríaca no descarten que la seva necessitat d’espai i de treballadors a Barcelona creixi encara més.
Facebook, o CCC, és una de les últimes a apostar per instal·lar-se a Barcelona, però la llista de multinacionals que han optat darrerament per tenir presència a la capital catalana és extensa. Ni tan sols el complicat escenari polític sembla haver frenat uns moviments que es concentren sobretot en tres sectors estratègics per a l’economia de la ciutat: el tecnològic, el logístic i l’industrial.
SECTOR TECNOLÒGIC
Barcelona és ja des de fa anys un centre destacat per a tot l’ecosistema emprenedor en aquest sector d’activitat com explicàvem ja en un post anterior. Tot aquest despertar ha generat un ecosistema d’empreses, i sobretot de talent, que fan de la capital catalana un lloc ideal per a ubicar-hi projectes tecnològics. L’anunci de CCC ha captat l’atenció de tots els mitjans perquè suposa l’aterratge indirecte de Facebook a Barcelona però no ha estat l’únic gran anunci al sector en els darrers dies. També darrerament l’alemanya Lidl ha anunciat que instal·larà a l’antic edifici del BBVA a la Plaça Catalunya un centre d’excel·lència per donar servei als clients i gestionar el seu negoci digital. Hi donarà feina a 250 persones. Una altra multinacional tecnològica que ha anunciat la seva arribada és l’argentina Satellogic, especialitzada en tecnologia de microsatèl·lits d’imatges d’alta resolució, i que ha comunicat que ubica a la capital catalana (al districte 22@) la seva seu per a Europa. En un comunicat la mateixa empresa explica que els motius per a triar Barcelona passen sobretot per la important concentració de talent especialitzat i multicultural que ofereix.
Aquesta multiculturalitat és precisament el factor que cerquen les desenes de companyies especialitzades en l’atenció al client que han optat per tenir grans centres operatius a Barcelona. De fet l’austríaca CCC entra en aquesta categoria de call centers altament especialitzats i de valor afegit però al llistat hi ha altres grans firmes com Zurich, Nestlé, Cisco, Roche, o Visa que també han situat a la ciutat centres internacionals per a l’atenció als seus clients. Barcelona els permet tenir accés a treballadors de tot el món amb formació universitària i amb un entorn de sous molt competitiu en relació a altres grans capitals europees.
Però si hi ha un sector que s’ha guanyat també el seu paper de rei dins l’àmbit tecnològic a Barcelona aquest és el dels videojocs. Precisament el passat gener la britànica King, desenvolupadora de jocs tan coneguts com Candy Crush o Farm Heroes, anunciava que ampliava la seva presència a la ciutat i es traslladava a un edifici de 9.000 metres quadrats al 22@. La firma ha vist en Barcelona el potencial necessari per a establir-hi el seu hub per al sud d’Europa. No és la única. També ha desembarcat a Barcelona i amb la vocació de tenir-hi aquí el seu centre operatiu a Europa la companyia de Singapur IGG, el segon centre desenvolupador de jocs per a dispositius mòbils del gegant asiàtic. Mentre la companyia ja ha iniciat els processos de contractació de plantilla també es mira de prop el sector local per a fer-hi alguna possible compra. Tindrà on triar, perquè els desenvolupadors de videojocs són uns dels segments de major protagonisme en l’explosió emprenedora de Barcelona. Alguns dels projectes sorgits aquí han acabat sent objecte de desig de multinacionals referents. Només cal pensar en l’exemple de Social Point, fundada a Barcelona el 2008 per dos joves emprenedors, i comprada per la nord-americana Take-Two (propietària del joc Grand Theft Auto) per 233 milions d’euros. A més la capital catalana compta amb programes universitaris pioners a l’Estat en aquesta disciplina tant a la Universitat Pompeu Fabra com a la Universitat Politècnica de Catalunya així com una incubadora especialitzada en el sector (GameBCN, de Simon Lee). Atractius que també van sumar per a la nord-americana Scopely, que al setembre va anunciar que podria invertir a Barcelona per a ubicar-hi la seva primera seu fora dels EE.UU.
LOGÍSTICA
Un altre gegant de la tecnologia, la plataforma nord-americana de comerç en línia Amazon, es la responsable que Barcelona s’hagi consolidat com un punt estratègic per a la logística al sud d’Europa. La companyia comandada per Jeff Bezos ha anunciat inversions multimilionàries a Catalunya per convertir-la en un dels seus centres logístics a Europa. El darrer pas el va anunciar el passat novembre, amb l’obertura d’un magatzem de 30.000 metres quadrats a Martorelles. Era la cinquena inversió de la companyia a Catalunya. Entre elles, 200 milions d’euros per la posada en marxa d’un gran centre logístic al Prat del Llobregat, que donarà feina a 1.500 treballadors. Amazon també ha destinat part d’aquest moviments a activitats de serveis per als seus clients i s’ha convertit en un dels principals inversors internacionals a Catalunya dels darrers anys.
La posició estratègica de Barcelona, a tocar de la frontera francesa per autopista i amb una connexió molt competitiva a través del seu port i el seu aeroport, han situat la ciutat com una de les ubicacions més desitjades per les firmes de comerç electrònic. I l’aposta del gegant del sector, Amazon, per aquest territori està actuant com a un veritable reclam per a nous inversors.
Una altra multinacional que ha apostat per Catalunya en la seva estratègia logística és la francesa Decathlon. Encara no fa dos anys inaugurava un magatzem de 40.000 metres quadrats a Sant Esteve Sesrovires que s’afegia al que la companyia de material esportiu tenia ja al Prat del Llobregat, a la ZAL (la Zona d’Activitats Logístiques). En aquest espai junt al Port de Barcelona la nord-americana Fedex també anunciava a finals de l’any passat l’obertura d’un nou centre d’operacions terrestres que donarà feina a 280 persones i que ha de servir, explicava aleshores la multinacional, per obrir una porta amb Europa.
L’any passat la zona d’activitats logístiques del Port de Barcelona també va viure la inauguració d’una nau per a Carrefour. La firma francesa de distribució compta ara amb un espai de 18.200 metres quadrats dedicats a l’operativa de fred, per a productes que requereixen congelació o refrigeració.
INDUSTRIAL
Tot i que la tecnologia i el sector logístic han pres la davantera en els darrers anys, tampoc cal deixar de banda l’activitat més pròpiament industrial com un altre dels pols d’atracció per a noves inversions.
La multinacional suïssa Nestlé és una de les que més actives s’ha mostrat en els darrers temps, amb anuncis d’injeccions més o menys constants a la seva planta de Nescafé a Girona. Per la seva banda Enerkem i Suez acaben d’anunciar una inversió milionària de 250 milions d’euros per a la construcció d’una nova planta a El Morell (Tarragona), que serà pionera a l’Estat en transformació de residus i que preveu donar feina a prop d’un miler de persones. L’àrea de Tarragona, on es concentra el gruix de l’activitat química de l’Estat, és un dels pols d’atracció de nous projectes i també d’inversions que consoliden els que ja hi són. Així per exemple la química Covestro (filial de Bayer) anunciava fa uns mesos la injecció de 200 milions d’euros per a ampliar la seva factoria tarragonina.
El sector de l’automoció és un altre dels que genera més expectació. Mentre el grup Volkswagen ha fet una aposta constant d’inversió a la planta de Seat a Martorell, el sector de les quatre rodes creua els dits per a captar nous projectes de fabricació ja sigui d’alguna marca xinesa o bé de la nord-americana Tesla, que busca emplaçament a Europa per a construir-hi la seva segona gigafàbrica. El llistat de nouvinguts no sembla que s’hagi d’aturar.