Els anuncis d’empreses del sector de videojocs que decideixen instal·lar a Barcelona un estudi de desenvolupament se succeeixen constantment. La companyia xinesa NetEase Games ha estat l’última a fer-ho amb l’obertura d’un estudi a la capital catalana, el tercer que posa en marxa a Europa, després dels de París i Manchester. Aquesta inversió se suma a les d’altres empreses del sector com Funplus, Rovio, IO Intereactive, Scopely, Paradox, Games for Living (G4AL) o la multinacional americana Activision Blizzard, que va comprar la barcelonina Digital Legends.
El degoteig constant s’acompanya per unes xifres que parlen per si soles. Segons un estudi d’Acció, Catalunya és la primera regió de la Unió Europea en captació d’inversió estrangera en el sector dels videojocs. Concretament, en els últims cinc anys, ha atret més 20 nous projectes que han suposat la inversió de més de 120 milions d’euros i la creació de gairebé 900 llocs de treball.
A aquestes xifres, Pasqual Batalla, executiu de Socialpoint i una de les persones que millor coneix el sector a Barcelona, afegeix que “Espanya representa entre la posició 10 i 13 a nivell mundial de facturació per videojocs, però la dada curiosa és que la meitat d’aquesta facturació passa a Catalunya, on també es concentra la meitat dels llocs de treball”. Ho ha dit en una nova sessió del cicle The New Barcelona – Moments Estel·lars, moderada pel periodista i professor de la UPF-BSM Toni Aira i organitzat per The New Barcelona Post amb la col·laboració de la CASA SEAT, Must Media Group i Barcelona Global.
Batalla estava acompanyat per Montse Puig, amb una àmplia experiència en el món dels videojocs després d’haver passat per companyies com Akamon i Tangelo Games. Actualment, és la consellera delegada de Barcelona & Partners, l’agència de captació d’inversions de Barcelona Global.
“Barcelona té unes fortaleses que fan que tot això passi. La primera és una molt bona xarxa d’universitats i d’escoles, inclús d’escoles de videojocs, que s’ha combinat amb una xarxa de startups i empreses tecnològiques que han ajudat a desenvolupar aquest talent local. Després, hem de sumar una segona fortalesa, la capacitat de sumar talent de fora”, ha exposat Batalla.
“El talent atreu talent”, ha continuat Puig. “Vam començar la gent d’aquí a desenvolupar jocs i s’ha creat talent. A més, és una indústria que no només crea talent pel món del gaming, sinó que després surten moltes iniciatives que arrosseguen a altres indústries cap aquí”, ha assenyalat, com ha passat amb la gamificació en el seu salt a l’educació. “També hem estat pioners en desenvolupar graus a la universitat, per exemple, de Game Design, molt necessari per a les empreses del sector”, ha rematat.
Per a això, Batalla ha apostat per seguir reforçant la capacitat formativa de la capital catalana. “És un sector amb treballs molt multidisciplinaris i hi ha poca gent que pugui fer-los”, ha alertat. “Si volem ser un hub de gaming a nivell mundial, i si això va de talent, per què no podem ser també un hub en la formació de talent de videojocs a nivell mundial?”, ha defensat.
Però no només cal enfortir la xarxa d’universitats i escoles que es dediquen a formar professionals per un sector punter a la ciutat, també cal continuar posant a Barcelona en el mapa: “Per què no podem tenir un esdeveniment internacional que ajudi a atreure els millors professionals perquè visitin casa nostra i vegin que aquí hi ha molta indústria i és un molt bon lloc per créixer?”. Per la seva banda, Puig ha advocat perquè les empreses locals guanyin múscul per continuar competint amb altres hubs internacionals: “A mi m’agradaria veure més unicorns de gaming nascuts a Barcelona. Voldrà dir que hem aconseguit arrelar valor, sabem escalar-lo i fer-ho bé”.
Segons Batalla, a Espanya hi ha 30 milions de persones que juguen a videojocs, de les quals, més del 50% són dones. A tot el planeta, es comptabilitzen 3.000 milions de jugadors. El sector, avança, continuarà creixent tenint en compte que s’espera que l’audiència creixi en els pròxims anys, amb la generalització de l’ús dels mòbils a països com l’Índia i el Brasil. També influirà, ha afegit l’expert, que la tecnologia seguirà millorant i oferirà una experiència més divertida, a més que les noves generacions, nascudes entre pantalles, prendran el relleu i canviaran el focus creatiu. “En els pròxims deu anys hi haurà un creixement molt fort d’aquesta indústria”, una oportunitat que Barcelona no pot desaprofitar.
Els dos ponents de la sessió, han volgut transmetre a l’audiència la rellevància d’un sector que han definit com “una intersecció entre l’art, la tecnologia i l’entreteniment”. “Estem molt contents que doneu veu a una indústria que mou més de 184.000 milions de dòlars i que és tres vegades més gran que la indústria del cinema i de la música juntes”, han asseverat Batalla i Puig, que han apuntat que el volum de negoci del gaming és també un 60% superior al de l’edició de llibres.
La consellera delegada de Barcelona & Partners ha explicat que s’ha de seguir treballant per atraure a noves empreses de videojocs a Barcelona, però ha precisat que el repte “és que aquí s’instal·lin els centres de decisió” i que es creï valor localment. Batalla ha reconegut que en els últims quinze anys a la ciutat “s’ha fet bona feina” i ha subratllat el rol d’entitats com Acció, el 22@, Barcelona Activa o el Departament de Cultura. El MWC també ha estat clau per l’enlairament del sector del gaming.
Aquest expert, però, ha reivindicat “ser encara més exigents” i “coordinar a tots els actors de l’ecosistema per tal que vagin en la mateixa direcció”. Per facilitar l’atracció de més empreses, també ha demanat equiparar l’impost de societats que paguen les empreses de videojocs al d’altres sectors creatius com el cinema i les arts escèniques. “Si aspirem a ser un hub mundial en gaming, encara queda molt per fer”, ha reflexionat.
Pasqual Batalla: “Si aspirem a ser un hub mundial en gaming, encara queda molt per fer”
Montse Puig, que ha destacat també la creixent importància que a Barcelona estan agafant els e-sports, ha coincidit amb Batalla que “no ens podem adormir” i que “encara cal fer molt més”. Ha tret pit, però, davant del fet que el 40% de les empreses de videojocs del món ja tenen una seu a Barcelona. “Tenim moltes fortaleses”, ha conclòs.
Montse Puig: “el 40% de les empreses de videojocs del món ja tenen una seu a Barcelona”
Finalment, Batalla ha insistit en la necessitat de posicionar Barcelona com un hub en formació de talent per la indústria del gaming i ha reclamat una major incorporació de talent femení. Un dels reptes és “escurçar el gap” entre la finalització dels estudis universitaris i la incorporació del talent més jove a les empreses del sector que, habitualment, demanden perfils amb una certa experiència. “Les empreses han de posar en marxa programes per incorporar a aquests acabats de graduar, però hi ha altres vies, com facilitar que els treballs de final de grau es facin dins d’incubadores i obrir també una línia de subvencions per tal que puguin arribar a publicar els jocs que han dissenyat tota aquesta gent jove”, ha posat com a exemples.