Infosa sal marina Delta
Maquinària d'Infosa durant la recollida de la sal marina.
EMPRESES EN ACCIÓ

Infosa: La internacionalització imparable de la sal marina

Amb seu a La Ràpita, és la tercera empresa que comercialitza més sal marina als Estats Units. Més de la meitat del seu negoci prové de mercats internacionals i es planteja a mitjà termini obrir centres de producció a l'estranger per estar més a prop dels seus clients.

A Catalunya hi ha una única empresa productora de sal marina. Es tracta d’Infosa, una companyia familiar que és propietària actualment i, des de l’any 1946, de les instal·lacions i la concessió d’explotació de Les Salines de la Trinitat situades al Parc Natural del Delta de l’Ebre, a La Ràpita (Montsià). Donada aquesta exclusiva posició al mercat, seria lògic pensar que l’empresa té un enfocament local. No obstant això, en el cas d’Infosa, no és així.

La situació geogràfica d’Infosa té un impacte directe en la seva productivitat, ja que, per la forma com es produeix la sal marina —hi juguen un paper molt important el vent i la radiació solar—, les condicions al sud de la península, on operen empreses de major dimensió, són més propícies. Davant d’aquesta realitat, la companyia del Delta va decidir posar en el seu punt de mira els mercats exteriors on pogués donar sortida al seu producte a un preu més elevat. Per dur a terme aquesta tasca, en els últims anys ha comptat amb el suport d’ACCIÓ

La seva primera experiència exportadora va ser a França, fa ja més de dues dècades. Uns anys més tard, Infosa va prendre una decisió clau en la seva internacionalització: entrar al mercat nord-americà. Actualment, manté acords comercials amb gegants de la distribució d’aquest país i produeix la sal marina de fins a tretze marques comercials dels EUA.

El resultat d’aquesta estratègia exportadora ha donat bons resultats a l’empresa, fins al punt que els EUA i França representen un 52% de la facturació total, que el 2022 va ser de 15 milions d’euros. “Busquem països on no hi hagi molta competència i el mercat encara estigui per crear, és la manera de no entrar en una guerra de preus”, apunta Manel Salvadó, gerent de l’empresa. “A mitjà termini —segueix Salvadó—, també ens plantegem obrir centres de producció a l’estranger per estar més a prop dels nostres compradors”.

Infosa sal marina Delta
Les instal·lacions de producció de sal d’Infosa al Parc Natural del Delta de l’Ebre.

Empenta a la internacionalització

Infosa va iniciar el seu procés d’internacionalització a finals de la dècada dels 90 pel seu propi peu. Durant els últims anys, a més, també ha comptat amb ACCIÓ, l’agència per a la competitivitat de l’empresa de la Generalitat de Catalunya, com a “soci” clau per expandir-se més enllà de les nostres fronteres. Un dels serveis en els quals s’ha recolzat Infosa és Meet The Buyer, un programa gratuït que ofereix a les empreses catalanes la possibilitat de descobrir oportunitats de negoci, posant-les en contacte amb importadors i distribuïdors de tot el món. ACCIÓ detecta aquestes oportunitats a través de la seva xarxa d’Oficines Exteriors de Comerç i Inversions i les trasllada a les empreses catalanes. En el cas d’Infosa, aquest servei li ha estat especialment útil per penetrar en el mercat israelià de la mà d’ACCIÓ.

De la mateixa manera, un altre dels canals mitjançant els quals ACCIÓ connecta les empreses industrials catalanes amb multinacionals que busquen proveïdors és el directori Catalonia Industry Suppliers. A través d’aquesta plataforma, les empreses internacionals disposen d’informació sobre l’activitat, els productes i els serveis d’empreses industrials i tecnològiques catalanes. A més a més, les empreses multinacionals també poden comptar amb l’acompanyament personalitat d’ACCIÓ per identificar proveïdors específics que cobreixin les seves necessitats concretes, a través del servei Catalonia Suppliers. 

Més enllà de l’alimentació

La collita de sal prevista per al 2023 és d’unes 115.000 tones, molt a prop de les 120.000 tones que es van aconseguir el 2019, un dels millors anys a nivell de producció per a Infosa. D’aquesta quantitat, un 80% es destina o bé a la indústria alimentària o bé es comercialitza al detall en els prestatges dels supermercats. Però on va a parar el 20% restant?

“Tradicionalment el clor de les piscines es produïa a partir de productes químics. Ara, en canvi, s’està utilitzant més la sal perquè és més econòmica i la seva manipulació i transport és més senzill”, assenyala Salvadó. Per a Infosa, aquesta és la tercera línia de negoci més rellevant (17% del total de les vendes), per darrere de la indústria alimentària (47%) i la venda al detall (22%), i ha suposat l’aparició d’un pic de demanda estacional de sal en els mesos més calorosos de l’any.

Colònia de flamencs a les salines de la trinitat.

L’ecosistema de la sal

Les salines d’Infosa es troben a la Punta de la Banya, a la península dels Alfacs, a l’extrem sud-occidental del Delta de l’Ebre. El fet que sigui un espai saliner, compost de llacunes i zones humides amb diferents graus de salinització i microhàbitats molt rics en nutrients, té un efecte transformador de l’espai natural i crea ecosistemes propis. Això propicia, per exemple, que el 85% de la població de gavina corsa —en vies d’extinció— faci els nius en aquest entorn, o que l’única colònia de flamencs que crien a Catalunya també hi habiti.

“Els que ens encarreguem de la gestió d’aquest espai tenim una responsabilitat sobre l’ecosistema. Per sobre de la producció de sal hi ha els valors i el cuidat del territori”, afirma Manel Salvadó. En aquest sentit, Infosa, juntament amb altres salines de l’estat, impulsen l’Associació Salimar per promoure la sostenibilitat en aquests paratges i mantenir la viabilitat econòmica de l’explotació d’aquests espais.