Hi ha lloc en el mercat per crear una nova marca de sabatilles esportives? Sí, si es fa buscant la diferenciació i donant resposta a un emergent segment de consumidors que aposten per la moda conscient, és a dir, per marques que són radicalment sostenibles i que prioritzen la responsabilitat social i mediambiental en tot el procés de disseny i producció. Així ho considera l’emprenedora Cristina Sabadell, fundadora de Vegtus, una marca de calçat vegà, ecològic, cruelty free i sostenible que utilitza com a matèria prima un sorprenent material anomenat cuir de cactus.
Després d’una trajectòria com a directiva en empreses multinacionals i del món de la moda i el calçat —va treballar més de quinze anys per la marca francesa de sabates Mephisto—, Sabadell va decidir emprendre i crear Vegtus després del confinament, un període d’aturada que la va fer “prendre consciència de la responsabilitat que tenim amb el planeta”. “La indústria de la moda és responsable del 10% de les emissions de carboni de la humanitat, així que vaig pensar que havia de treballar en una marca que tingués com a missió ser referència al sector de la moda vegana, ecològica i sostenible”, explica la fundadora de Vegtus a The New Barcelona Post.
Segons Sabadell, la clau radicava “en diferenciar-se” i, per aconseguir-ho, va iniciar una recerca fins que va trobar un innovador material per fabricar les seves sneakers veganes: el cuir de cactus obtingut del nopal, una planta carnosa coneguda també com a figuera de moro. “El procés de producció del cuir de cactus —explica l’emprenedora— és simple, natural i sostenible. Es tallen només les fulles madures sense danyar el cactus. Les fulles es deixen assecar al sol durant tres dies fins que assoleixen la humitat necessària, evitant l’ús d’energia addicional en el procés d’assecatge. Finalment, la matèria primera orgànica es processa per formar part de l’innovador material”. “Produir unes Vegtus requereix un litre d’aigua, en enfront dels 8.000 litres d’unes sneakers de pell animal”, assegura.
Amb aquesta idea de negoci, Vegtus —paraula derivada de la unió de vegan i cactus— es va constituir a Barcelona el juny del 2020 i la primera col·lecció es va produir el 2021. Actualment, la marca comercialitza una àmplia gamma de productes, entre sneakers i sandàlies, amb uns 24 models. “Les sneakers són un imprescindible, un must en qualsevol armari d’avui en dia! És un calçat versàtil, còmode i de rabiosa actualitat. A Vegtus pensem que l’estil casual d’una esportiva no està renyit amb una moda atractiva, sostenible i ètica, i és per això que oferim una de les gammes més amplies de productes, des de vambes a sandàlies”.
Segons Sabadell, la compra d’articles de marques com Vegtus permet “contribuir, amb petits gestos, a fer un planeta millor”. “Sabem que fer moda conscient és possible, ens agradaria liderar el canvi, ser un referent de la moda sostenible”, subratlla encoratjada, just uns dies després de rebre un important suport financer per part de l’empresa pública Avançsa.
“A Vegtus pensem que l’estil casual d’una esportiva no està renyit amb una moda atractiva, sostenible i ètica”
Concretament, aquesta entitat pública encarregada d’impulsar l’ecosistema empresarial català, adscrita al Departament d’Empresa i Treball, ha concedit a Vegtus un préstec participatiu de 400.000 euros. Es tracta d’un finançament que s’ha canalitzat a través de la línia Innova de Moda i Comerç, que compta amb el suport de la Direcció General de Comerç i el Consorci de Comerç, Artesania i Moda de Catalunya (CCAM).
“Amb el suport d’Avançsa, Vegtus preveu donar un impuls al seu projecte empresarial d’innovació en el sector de la moda i calçat vegà i sostenible, per poder fer recerca en R+D, per incrementar la producció i per crear llocs de treball sobretot en l’àrea d’estratègia de màrqueting i comercial per tal de construir la marca i posicionar-se”, expliquen des de l’empresa pública de la Generalitat.
Vegtus, que ja havia rebut anteriorment el suport d’Enisa, té unes previsions de creixement de la facturació “ambicioses”, segons explica Cristina Sabadell, basades en l’obertura de nous mercats. “Aquest any pensem acabar amb unes vendes d’un milió d’euros, i l’objectiu és arribar als tres milions el 2024 i als cinc milions l’any 2025”, anticipa l’empresària.
La marca es ven tan online com en botigues físiques, és a dir, ha apostat des de l’inici per un model de negoci dual, de venda al consumidor final (B2C) i també a empreses distribuïdores (B2B) per tal d’escalar el negoci i posicionar-se a més punts de venda. La botiga online ja està operativa a Espanya, Alemanya, França, Bèlgica i Portugal, i ara es volen obrir nous mercats com Grècia, Itàlia, Suècia i Dinamarca. En paral·lel, el canal offline s’ha desenvolupat amb l’entrada a punts de venda ubicats a països com Espanya, Portugal, Itàlia, França, Bèlgica, Grècia i Turquia.
“Actualment, estem implantats a Europa i ens trobem en plena fase d’expansió als Estats Units i Llatinoamèrica, però també rebem moltes consultes des d’altres continents; anirem pas a pas”, afirma Sabadell.
En aquesta mateixa línia, Avançsa subratlla que “la velocitat amb què Vegtus ha penetrat al mercat, malgrat la seva joventut, es deu tant per la connexió del producte amb els valors dels seus consumidors, com per la seva estratègia en el model de negoci”.