Quan se sent el nom de Vicens Vives, molts segur que tenen un flaix de les hores que van passar davant dels seus llibres, llegint, subratllant, memoritzant, fent resums, repassant la lliçó… D’això segur que han passat més anys dels que qualsevol està disposat a reconèixer, per la qual cosa segur que no s’esperen que algú els hi digui que els llibres de text ja no són el que eren. Primer, perquè hi ha escoles que prefereixen els llibres digitals enfront dels de paper i, després, perquè la intel·ligència artificial (IA) pot servir per aprendre, tot i que aquesta tecnologia s’hagi demonitzat i a tothom se li hagi preguntat si el seu treball desapareixeria.
L’editorial barcelonina fa temps que està transitant cap a aquest escenari, sense oblidar d’on ve. “Sempre hem tingut un enfocament progressista, útil per a la docència i molt dirigit cap a la innovació. Al meu avi (Jaume Vicens Vives), sempre se’l recorda per la geografia i la història. Però jo crec que les seves característiques més importants van ser la capacitat d’innovació i la de comunicar. Aquesta és realment l’essència de Vicens Vives i també del canvi que volem accelerar”, explica Jaume Vicens, conseller delegat de l’empresa familiar.
El projecte que més representa la nova etapa és l’eina d’IA que han desenvolupat per a professors. “És una intel·ligència artificial educativa i curricular, verificada en un entorn segur i controlat”, exposa Jaume Vicens, “la IA ha arribat per quedar-se, però no pots deixar que actuï pel seu compte, l’has de parametritzar dins d’un ecosistema humanista”. El directiu posa d’exemple altres plataformes similars com ChatGPT i assenyala que han begut de totes les fonts que els hi oferia internet, sense discernir si eren bones o no, simplement deglutint tot allò que trobaven. Conscients d’això, l’editorial ha creat la seva pròpia tecnologia i ha fet que es nodreixi de l’univers de coneixements que l’editorial acumula des de fa més de 60 anys.
Vicens Vives va començar a digitalitzar el seu fons fa uns anys, etiquetant les unitats temàtiques i organitzant-les, podent-les classificar per continguts i l’edat dels estudiants a qui anaven dirigides. Però no només han fet això. Jaume Vicens recorre a Ferran Adrià per aclarir-ho. “Ell desconstrueix el menjar a partir dels seus elements bàsics. Simplificant-ho, et posa la truita de patates en un got, amb l’ou d’una banda i la patata per l’altre. Després, t’ho beus i reconstrueixes el plat. Què fem nosaltres? En lloc de donar directament la truita de patata com es feia tradicionalment, és a dir, el llibre de text, el que fem és desconstruir els seus continguts i indexar-los. Després, a través de la nova plataforma, els docents poden reconstruir els elements d’aprenentatge en unitats bàsiques i itineraris personalitzats per a cada alumne”, explica.
Sabent que no és fàcil d’entendre, planteja un exercici pràctic. Cal imaginar-se que un professor vol donar una classe sobre l’Imperi romà en el segle II a. C. per a alumnes de tercer de l’ESO. La plataforma buscarà tota la informació que té sobre aquest contingut en la seva base de dades, oferint text i exercicis, però també les imatges, els gràfics i els vídeos relacionats. Això representa una unitat d’aprenentatge bàsica, la qual es pot entrellaçar amb altres, ja siguin la resta d’etapes de l’Imperi Romà, allò que estava passant en altres zones del món o una selecció d’emperadors que hi ha hagut al llarg de la història. A més de continguts, la plataforma de Vicens Vives oferirà activitats per fer a classe, trucs mnemotècnics o models d’exàmens, podent adaptar-los als diferents perfils d’alumnes que pot haver-hi en una classe, tant per als que van més avançats com els que no. Tot això sense haver de passar hores buscant a Internet, amb continguts dispersos i sense verificar.
La nova plataforma d’IA estarà disponible a partir d’aquesta setmana i estarà inclosa en els recursos que s’ofereix als professors quan adquireixen el material, tant si opten pel llibre de text en paper o per la seva versió digital, tots dos amb una llicència que els donarà accés a l’eina. Segons el seu conseller delegat, Vicens Vives serà la primera editorial espanyola a oferir una solució com aquesta. “La missió és acompanyar als docents, els grans oblidats. Moltes vegades en aquests grans concursos que es convoquen es fa una dotació enorme per comprar dispositius electrònics i només una part molt petita es destina a la formació. Nosaltres som aquí per acompanyar-los”, defensa.
Un equip d’uns 40 treballadors s’ha dedicat al seu disseny i posada en marxa. La inversió acumulada se situa en els 14 milions d’euros, recollint tots els treballs que s’han fet des del 2010 quan van començar a digitalitzar continguts i van llançar la plataforma Edubook.
“Estem transformant una editorial de llibres de text tradicional i del segle passat a una empresa de tecnologia educativa, on la tecnologia va lligada a l’humanisme, és a dir, a l’ètica i els valors”, resumeix Jaume Vicens. La nova etapa es cristal·litza en la seu que acaben d’inaugurar a la Via Augusta, en la confluència amb General Mitre, on han reservat un espai perquè els docents s’acostin i puguin conèixer de primera mà les seves últimes propostes. A més de la plataforma d’intel·ligència artificial, l’editorial llançarà el mes de setembre mini cursos d’aprenentatge digitals (NOOCS), per facilitar als alumnes l’accés a les competicions digitals, així com als continguts curriculars. Es podran trobar en castellà, català i anglès, amb exemples com Els 4 gats: la bohèmia modernista, Sobre el Guernica, Un Quixot amb art, Dissenya una smart city o L’aire que respirem.
Després del cop que els hi va suposar la pandèmia, la companyia va facturar 30 milions d’euros l’any 2022 i preveu créixer un 25% aquest any. El paper continua representant un 70% dels ingressos, amb el 30% restant per als col·legis que només compren les llicències digitals dels llibres. L’editorial no està lligada a grans grups internacionals ni a l’Església, a diferència d’altres com Santillana (comprada pel grup finlandès Sanoma) o Edebé (de la congregació dels Salesians). El capital de Vicens Vives se’l reparteixen únicament Jaume Vicens i el seu pare, Pere Vicens, cofundador de l’empresa. L’editorial independent és líder en Geografia i Història, amb entre el 30 i el 40% de la quota de mercat a tot Espanya, després ve Filosofia i estan creixent en Llengua i Literatura. Precisament, són líders en els llibres de lectura de clàssics hispànics.