El Port de Barcelona se situarà a l’avantguarda de les telecomunicacions sense fil a Europa. L’Autoritat Portuària de Barcelona (APB) ha adjudicat a Orange el desplegament d’una xarxa privada de tecnologia 5G pionera a Espanya i a la resta del continent europeu i que permetrà “avançar-se cinc anys” a la generalització massiva que es preveu d’aquest tipus de tecnologia.
El projecte suposarà una inversió de 3,6 milions d’euros i s’implantarà per fases, encara que l’objectiu és que estigui operatiu d’aquí a un any, és a dir, just abans que comenci la Copa Amèrica de Vela. Orange s’ha imposat al concurs públic convocat pel Port a Telefónica gràcies al fet que va presentar, segons explica l’APB, “una proposta millor tant en l’àmbit tècnic com econòmic”. A la licitació també s’hi va presentar Vodafone, però la seva oferta va quedar descartada en presentar-se fora de termini.
Per a la multinacional gal·la de telefonia, aquesta adjudicació suposa una fita, ja que la converteix en punta de llança i en referent del sector per al desplegament de la tecnologia 5G i perquè és un projecte pioner a Europa que involucrarà no només els equips de la filial espanyola, sinó “tota l’organització a escala global”, segons ha avançat Víctor Vera, director territorial de l’àrea d’Empreses d’Orange a Catalunya.
“La xarxa 5G que desenvoluparem en aliança amb Orange suposa un salt d’escala; és un projecte absolutament transcendent per al futur del Port de Barcelona i el de les més de 500 empreses que operen a les nostres concessions”, ha destacat el president de l’APB, Lluís Salvadó. El directiu ha detallat que el contracte, de quatre anys prorrogable a un més, permetrà desplegar una xarxa de telefonia mòbil avançada que cobrirà el 100% del domini terrestre del port, de prop de 1.300 hectàrees, tota la làmina d’aigua que queda dins els dics d’abric i també una distància de fins a dues milles nàutiques a mar obert.
La particularitat del projecte que implantarà Orange és que es tracta d’una xarxa privada virtual de 5G SA, sigles que a l’argot del sector fan referència a una xarxa stand alone, que és la que realment suposa un avenç significatiu respecte a la xarxa actual, ja que permet maximitzar les prestacions que ofereix aquesta nova tecnologia de telefonia mòbil.
Actualment, el 5G ja s’utilitza per reforçar la capacitat i l’amplada de banda de les xarxes 4G, modalitat que es coneix com a 5G NSA (non standalone). Però el 5G SA, que Orange anomena 5G+, és el 5G real, ja que, a més de capacitat i amplada de banda, aporta dos grans avantatges: la ultrabaixa latència i la capacitat de poder connectar milions de dispositius en un quilòmetre quadrat. “Tot podrà estar connectat amb una SIM“, ha explicat Joaquim Colino, director general de B2B d’Orange, en referència al fet que es podrà tenir informació contínua i en temps real, per exemple, de cadascun dels contenidors o dels diferents moviments de mercaderies de les terminals.
“Som el primer operador d’Espanya a llançar una xarxa comercial de 5G SA. El projecte amb el Port de Barcelona és un exemple excel·lent dels nous i avançats serveis que aquesta xarxa pot proporcionar a l’àmbit empresarial i industrial”, ha afirmat Colino, després de recordar que, fins ara, Orange havia desenvolupat una trentena de pilots de 5G per desenvolupar i provar la tecnologia, però ara es passa ja a un cas real.
Orange ja té al Port de Barcelona onze antenes de telefonia i aquest projecte suposarà la instal·lació de tres antenes més per oferir la cobertura marítima i assegurar que el 5G arribi a tota la superfície terrestre. Tot i això, segons Víctor Vera, no són tan rellevants les antenes com els dos centres de processament de dades (CPD) que l’operadora posarà en marxa per explotar aquesta xarxa i obtenir informació i aplicacions útils de totes les dades que s’emmagatzemen. “Del 5G cal tenir en compte tant les seves prestacions com la intel·ligència que genera”, explica. Un dels CPD s’ubicarà al mateix port, mentre que l’altre s’emplaçarà fora del domini portuari “per garantir en tot moment la seguretat i la disponibilitat del servei”.
Segons l’APB, amb la nova xarxa 5G SA el Port de Barcelona guanyarà fiabilitat i garantia en les comunicacions, especialment en moments de congestió i en situacions d’emergència. En segon lloc, la ultrabaixa latència permetrà automatitzar i connectar tot l’ecosistema portuari i millorar les operacions que requereixen una gran precisió i instantaneïtat, com ara el maneig de grues o de determinada maquinària. Un altre avantatge és que el port millorarà la seva operativa gràcies a la connexió massiva de sensors i dispositius que monitoraran en temps real la posició dels vaixells. Finalment, la xarxa també suposa una gran oportunitat per a les empreses concessionàries del port, que podran fer igualment un salt d’escala en les seves eines tecnològiques.
Segons Catalina Grimalt, subdirectora general d’Organització i Recursos Interns del Port de Barcelona, a Europa no hi ha cap altre port que hagi apostat fins ara per implantar una cobertura 100% amb tecnologia 5G stand alone, per la qual cosa titlla el projecte d'”absolutament pioner”. A més de millorar la ciberseguretat —totes les dades que processa la xarxa estan encriptades—, el pla d’emergències i la resiliència de la infraestructura, Grimalt assenyala que aquesta xarxa connectarà al port de la capital catalana amb la indústria 4.0 i amb avenços com el del vehicle connectat. “La nova xarxa de 5G ens diferencia clarament en relació amb altres ports i ens dona un avantatge competitiu molt important”, ha sentenciat Grimalt.
L’executiva ha explicat que el contracte de 3,6 milions adjudicat a Orange forma part d’un pla inversor en telecomunicacions que arriba als 9,4 milions d’euros i que també suposarà el desplegament d’una nova xarxa de fibra òptica, ja que l’existent havia quedat obsoleta.
El president de l’APB, Lluís Salvadó, ha afirmat que el pla 5G és la tercera gran eina que activa el port aquest any “per rellançar el pla d’innovació i acompanyar el teixit empresarial”. Les altres dues palanques són la creació de la Fundació BCN Port Innovation i la posada en marxa al Pier 01 de Tech Barcelona d’un espai per impulsar el desenvolupament de startups vinculades a l’economia blava.