El cap d’Enrique Tomás bull d’idees i projectes. L’empresari perniler explora permanentment noves oportunitats de negoci i ha trobat en el sector del vending un nou filó de creixement que està disposat a maximitzar i convertir en un nou canal estratègic de venda, com en el seu dia va fer amb la decisió de convertir-se en un operador de referència als aeroports, on ja compta amb una seixantena de locals de restauració.
Precisament, ha estat la seva experiència a la xarxa d’Aena la que li ha permès aterrar per la porta gran en el sector del vending, ja que Enrique Tomás es va adjudicar a començaments d’any el contracte per explotar totes les màquines expenedores d’aliments i begudes de l’Aeroport del Prat. El següent pas serà portar aquest model de “botigues dispensadores” —com les anomena Tomás— a les estacions del metro de Barcelona i Madrid i també vol que els seus entrepans de pernil estiguin a bord d’avions i autobusos, intercanviadors de transport, grans empreses i als estadis de futbol. “Volem ser l’entrepà que es menja al futbol!”, exclama.
“En un any, el meu objectiu és tenir un parc de 20.000 botigues dispensadores GO!urmet“, assegura Enrique Tomás, altament satisfet amb la marxa del negoci a l’Aeroport de Barcelona durant els quatre mesos i mig que fa que està explotant el servei. Actualment, de les 177 màquines vending que hi ha a les terminals de l’Aeroport Josep Tarradellas, 30 ja venen els entrepans de pernil de la marca amb seu a Badalona, però aviat la xarxa augmentarà fins a 40.
Segons Enrique Tomás, l’objectiu és vendre 3.000 entrepans de pernil cada dia en aquestes botigues dispensadores de l’aeroport i assolir un volum de facturació de 10 milions d’euros a l’any, xifra que també inclou la venda de begudes, xocolatines i snacks. D’aquest imoport, el 51%, és a dir, 5,1 milions d’euros, se’ls quedarà Aena en virtut del cànon pactat al contracte de licitació del servei. En total, segons aquest contracte que va permetre a Enrique Tomás imposar-se a les ofertes d’altres empreses, Aena cobrarà 26 milions d’euros durant els cinc anys de concessió. Els 10 milions anuals de vendes previstes suposen un increment del 40% respecte als ingressos que obtenia anualment l’operador anterior, al voltant de set milions.
Per presentar-se a aquest concurs, Enrique Tomás es va aliar a una de les empreses líders del sector, Alliance Vending, amb qui ha instal·lat un total de 177 màquines a l’aeroport. L’empresa pernilera nodreix amb onze tipus d’entrepans (d’entre 4,80 i 9,80 euros) i sobres de pernil a 30 d’aquestes màquines, mentre que en la resta Alliance Vending ofereix begudes calentes i fredes, xocolatines i tota mena de snacks.
La idea d’Enrique Tomás és multiplicar l’aliança amb Alliance Vending i aconseguir que aquesta empresa es converteixi en la punta de llança per créixer en el negoci del vending. El pla està en funció d’aconseguir que “una de cada quatre màquines del parc que explota Alliance siguin d’entrepans d’Enrique Tomás“, avança l’empresari per explicar com preveu assolir aquesta xarxa de 20.000 botigues dispensadores.
“Fins ara, les màquines vending oferien un assortiment inadequat, amb sandvitxos que no generaven una bona experiència de compra als clients. Nosaltres hem canviat aquest paradigma: ja es pot comprar un bon entrepà de pernil en aquestes màquines, que a mi m’agrada anomenar botigues dispensadores. Volem acompanyar el client allà on sigui”, assenyala.
Per assegurar l’èxit del format, Enrique Tomás ha creat Tomasón, un entrepà que considera “infal·lible” i ideal per satisfer els clients que apostin pel vending. Es tracta d’un saborós entrepà de pa tou tipus brioix farcit d’encenalls de pernil, uns encenalls que s’obtenen de manera natural del procés de llescat dels milers de pernils que ven cada any l’empresa. “No és pernil picat, és encenall del millor pernil!”, recalca Tomás, després de recordar que els encenalls del Tomasón són els mateixos que utilitza el xef Nandu Jubany per a l’elaboració de les seves prestigioses croquetes de pernil.
Les botigues dispensadores de l’Aeroport de Barcelona venen tres tipus de Tomasón —de pernil reserva, ibèric o ibèric de gla— i vuit tipus més d’entrepans (també n’hi ha de formatge, xoriço i llom), amb un total d’onze opcions, que es complementen amb un assortiment de sobres al buit de pernil llescat, patates fregides Frit Ravich de pernil Enrique Tomás, i sucs de taronja naturals. Les màquines es reposen cada quatre hores i els sobres de pernil es retiraran de la màquina en un màxim de deu dies si no han estat venuts, encara que la caducitat és de sis mesos.
“El principal ingredient d’un entrepà és l’amor; aquest projecte és fruit de molt esforç per part de tot l’equip d’Enrique Tomás. Estem molt contents perquè al cap de poques setmanes de començar, ja estem en break even, amb un tiquet mitjà de sis euros”, destaca Tomás, que es recolza en el seu fill Albert, la seva mà dreta en el negoci.
Enrique Tomás avança que aviat les botigues dispensadores arribaran també a la xarxa del Metro de Madrid i del Metro de Barcelona. A Madrid ha arribat a un acord amb l’empresa que va guanyar el concurs de vending, IVS Group, per instal·lar algunes màquines a les estacions. Paral·lelament, està en converses amb TMB per dur a terme, a finals d’any, una prova pilot que suposarà la instal·lació de 9 màquines d’entrepans al Metro de Barcelona.
En paral·lel, de la mà de Selecta, un altre operador de vending, Enrique Tomás ja ha posat en marxa una màquina de venda dels seus entrepans a l’estadi Santiago Bernabéu. L’empresa també vol estar present a bord dels autobusos d’Alsa.
Duplicar la facturació el 2023
Amb una xarxa d’un centenar de botigues a Espanya, França, Regne Unit, Itàlia, Andorra, Estats Units (a les ciutats de Dallas, San Antonio i Miami), Mèxic, Puerto Rico, República Dominicana, Argentina i el Perú —país on acaba d’obrir el sisè establiment —, les previsions d’Enrique Tomás passen per assolir el 2023 una facturació d’entre 180 milions i 220 milions d’euros, xifra aquesta última que, si s’assolís, suposaria duplicar les vendes del 2022. En total, l’any passat, “el sistema Enrique Tomás” va registrar un volum de negoci de 107 milions, xifra que inclou les vendes dels establiments franquiciats de la marca.
Si només es té en compte la facturació directa, els ingressos del 2022 van ser de 84 milions, un rècord mai assolit per la companyia i que suposa una alça del 50%. El benefici brut d’explotació va ser d’uns set milions d’euros l’any passat.
L’empresari de Badalona donarà també els mesos vinents un nou impuls al seu creixement internacional. Després de la recent obertura d’un establiment icònic Enrique Tomas Experience a Miami, la marca es prepara per arribar a finals d’aquest any o al començament del 2024 al Japó, fet que suposarà l’inici la conquesta del mercat asiàtic.
Aliances amb grans marques
Juntament amb el vending i l’expansió internacional, una altra de les àrees de creixement que centren actualment els esforços d’Enrique Tomás són els acords de cobranding que està aconseguint amb importants companyies que li permetran multiplicar la presència de la seva marca a les llars. La col·laboració amb Frit Ravich és a hores d’ara la més coneguda, però aquest hivern Enrique Tomás preveu donar una nova campanada gràcies a l’acord que ha signat amb GBFoods per al llançament d’un brou Gallina Blanca elaborat amb pernil Enrique Tomás. “Que una empresa com GBFoods, pertanyent a la família Carulla i que és líder de mercat, hagi decidit apostar per associar-se a la marca Enrique Tomás m’omple d’orgull. Hem elaborat un brou meravellós”, avança el fundador del grup.
Una altra de les associacions estrella serà amb Torrons Vicens, amb qui ha creat un torró de pernil ibèric i, més concretament, un praliné de pernil ibèric i ametlles amb cruixent de pernil i xocolata.
Finalment, Enrique Tomás ha començat a col·laborar també amb els xefs Javier i Sergio Torres per desenvolupar un nou producte i s’ha aliat amb Oracle per estar a l’avançada en l’àmbit tecnològic i anàlisi de dades.
“Totes les idees que tinc, al principi, poden semblar una bogeria; m’entusiasma el procés per convertir-les en realitat”, apunta satisfet Enrique Tomás, que ha realitzat els últims mesos múltiples fitxatges per nodrir l’empresa de nou talent i comptar amb el millor equip per executar tots aquests plans de creixement.