L’empresari gironí Francesc Julià, líder de l’empresa de mobles Kave Home, ha guanyat el Premi Jove Empresari de Catalunya 2023 que concedeix l’AIJEC. El jurat ha volgut reconèixer la capacitat que ha tingut Julià de reinventar l’empresa de la seva família i construir en un temps rècord una marca de disseny i fabricació de mobles que ja està present a 27 països, amb un increment de la facturació del 400% en només cinc anys i la construcció d’un equip que ja supera els 600 treballadors.
En la 30a edició d’aquests guardons, l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya també ha distingit amb el Premi a la Millor Iniciativa Empresarial a The Smart Lollipop, un caramel intel·ligent que mitjançant una anàlisi de saliva és capaç de detectar celiaquia i hipercolesterolèmia en infants i adolescents. Entre altres, a la nit d’AIJEC també s’ha reconegut la trajectòria d’Anna Bosch, directora general de Noel Alimentària, i a Adrià Buzón, fundador de Cuideo.
Els premis s’han entregat aquest dijous al vespre en una gala celebrada al Centre de Convencions IMO Grup Miranza a Barcelona a la que han assistit unes 300 persones, amb cares conegudes de l’ecosistema emprenedor i del món empresarial. “Les vostres històries, ens inspiren a tots”, ha destacat el president de l’AIJEC, Ruben Sans, després de repassar les exitoses trajectòries dels tres aspirants al Premi Millor Empresari: Jordi Romero, conseller delegat i cofundador de Factorial; Diliara Lupenko, sòcia fundadora d’Impress; i Francesc Julià, conseller delegat de Kave Home, qui finalment s’ha endut el guardó.
“El denominador comú de tots els emprenedors és l’esforç i el treball; l’empresari és el primer treballador incansable de qualsevol empresa; no hi ha cap èxit empresarial sense esforç”, ha afegit Sans, que també ha fet valdre la importància de l’ecosistema i la comunitat que es genera entorn dels joves empresaris. “Hem d’aprofitar la col·laboració, créixer junts. És vital aprofitar ecosistema empresarial que ens envolta i que ens proporciona eines per aconseguir noves fites”, ha apuntat, després de demanar també un esforç per internacionalitzar i projectar les empreses catalanes al món. “Empresaris, emprenedors, i d’altres que somieu ser-ho, teniu l’oportunitat davant dels vostres ulls i només cal sortir a buscar-la. No deixeu que ningú us en tregui les ganes. Creieu en vosaltres. Les oportunitats són infinites quan ens unim. Cal seguir escrivint històries d’èxit que inspirin a les generacions futures”, ha demanat el president d’AIJEC.
Reivindicar els galliners de Girona
L’anunci del guanyador del Premi Jove Empresari de Catalunya ha estat el moment més emocionant de la nit i ha anat seguit d’un fort aplaudiment i d’un petit discurs en el qual Francesc Julià ha volgut retre homenatge al seu pare, present a la sala, i al conjunt de les empreses familiars catalanes. “Vull reivindicar la importància de l’empresa familiar. Jo només soc el continuador de la tasca del meu pare. Tinc una admiració espectacular per les companyies que comencen de zero, però també es poden reinventar molts projectes de caràcter més tradicional posant-hi ingredients nous d’innovació”, ha reflexionat Julià, acabant la seva intervenció amb el seu crit de guerra: “Cal reivindicar els galliners de Girona”.
Per Julià, els galliners són l’equivalent gironí als garatges on van néixer algunes de les companyies tecnològiques que han donat fama al Silicon Valley i li recorden que no es poden perdre mai els orígens. I és que el pare Julià va començar el seu negoci l’any 1983 venent matalassos als hotels de la Costa Brava, que emmagatzemava en un antic galliner de Sils (La Selva), ja que ells eren una família de pagès. A poc a poc, l’empresa va anar creixent amb la distribució i importació de mobles pel canal majorista, però el seu àmbit continuava centrat, fonamentalment, en la província de Girona i en un negoci de poc valor afegit. La llavor del canvi i de la radical transformació de Julià Grup va començar fa 10 anys, el 2013, quan es va decidir crear la marca Kave Home per vendre mobles online dirigits al consumidor final.
En aquella època, Francesc Julià, treballava a Kantox, una fintech de gestió de divises que va acabar comprant BNP Paribas, i on va descobrir el món de l’hipercreixement i l’energia que caracteritza a les startups. Ja amb ganes d’emprendre i de liderar el seu propi projecte empresarial, l’any 2016 va decidir entrar a l’empresa familiar per posar-se al capdavant de Kave Home, que en aquell moment només representava el 0,5% de les vendes del Julià Grup que, en conjunt, no arribaven a 20 milions.
Set anys després, la realitat és completament diferent: Kave Home va facturar 153 milions d’euros el 2022 i preveu arribar als 210 milions aquest any, demostrant que un projecte emergent nascut dins d’una empresa tradicional pot acabar transformant i revolucionant-t’ho tot. Dins de l’atomitzat sector del moble, Kave Home s’ha convertit en una potent marca que aposta per oferir, en el segment mitjà del mercat, el millor disseny d’estil mediterrani amb la millor qualitat preu. Amb seu central a Sils, fàbriques a Yecla (Múrcia) i presència comercial a 27 països mitjançant una xarxa de 14 botigues pròpies, 16 franquícies i 95 córners, la companyia ambiciona facturar 1.000 milions d’euros l’any 2030.
La segona gran protagonista de la nit ha estat Diana Ballart, cofundadora de la startup que ha creat The Smart Lollipop, un caramel intel·ligent que permet detectar i diagnosticar entre els infants malalties com la hipercolesterolèmia o la celiaquia a través d’una mostra de saliva. D’aquesta manera, se substitueixen les anàlisis de sang per la ingesta d’un caramel que, en 10 minuts, ofereix els resultats de forma digitalitzada en una plataforma online. Aquest producte, que ha estat mereixedor del Premi a la Millor Iniciativa Empresarial 2023, ja ha iniciat la fase de validació clínica, amb l’objectiu de poder sortir al mercat l’any 2025.
Ballart ha agraït l’aposta que han fet els inversors que han aportat capital a l’empresa i ha subratllat la importància que hi hagi startups basades en la “innovació disruptiva que busca generar impacte”. “No és fàcil, però creiem que és possible, i amb The Smart Lollipop ho volem demostrar”, ha subratllat.
The Smart Lollipop s’ha imposat a dos finalistes que també van ser molt ben valorats pel jurat, que enguany ho ha tingut especialment difícil per triar els guanyadors. Es tracta de Opground, la primera plataforma basada en IA on els professionals de les tecnologies de la informació (IT) són entrevistats per centenars d’empreses al mateix temps a través d’una única conversa amb la seva IA, i a Theker, una startup de desenvolupament robòtic, intel·ligència artificial i visió per computador que ha desenvolupat una revolucionària tecnologia de soldadura per microelectrònica.
AIJEC també ha distingit a l’empresària gironina Anna Bosch amb el Reconeixement a la Millor Trajectòria Professional. Bosch lidera el grup garrotxí Noel, que factura prop de 600 milions d’euros i que ja ha donat entrada a la quarta generació. “Aquest premi posa en valor la feina feta per Noel al llarg dels seus 83 anys història. D’una petita xarcuteria al centre d’Olot ens hem convertit, gràcies al pilar de la innovació, en una empresa de referència en el sector de l’alimentació nacional i internacional, amb més del 60% de les vendes al mercat exterior”, ha explicat Bosch, que ha destacat també el vessant social del grup, que ha creat dues fundacions en favor de la lluita contra el càncer infantil i la concessió de beques per accedir a estudis universitaris.
El Reconeixement a l’Emprenedoria Social se l’ha endut Cuideo, l’empresa de cures i ajuda domiciliària a la gent gran. El guardó l’ha recollit el conseller delegat i cofundador de Cuideo, Adrià Buzón, que ha reiterat que l’objectiu que persegueix Cuideo és revolucionar el sector de l’atenció domiciliària. Des del seu naixement l’any 2016, Cuideo ha donat servei a més de 170.000 famílies i ara té en nòmina a 30.000 cuidadors professionals.
Finalment, AIJEC ha entregat el Reconeixement a la Qualitat Lingüística Empresarial a l’empresa de venda de paquets d’activitats culturals, gastronòmiques i turístiques arreu de Catalunya Fent País; i el Reconeixement al Futur Empresari/a a un grup d’alumnes de Batxillerat de l’IES Torre Roja de Viladecans que han desenvolupat l’empresa My Interactive Plant, una app que a través de la intel·ligència artificial permet monitorar i compartir l’estat en temps real de les plantes.
Potenciar l’emprenedoria com a ascensor social
El secretari general d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat, Albert Castellanos, ha tancat l’entrega de premis reconeixent la trajectòria d’AIJEC i la seva contribució a la visibilització dels joves empresaris i de les noves empreses que creen riquesa a Catalunya. Ha recordat el fort creixement que ha experimentat el nombre de startups en els darrers sis anys i el seu important rol de creació de nous llocs de treball i de transformació dels principals sectors econòmics del país. “Amb casos com el d’avui es demostra que més que sectors més o menys tradicionals o emergents, el que hi ha són estratègies empresarials brillants”, ha afirmat Castellanos, que ha volgut plantejar un repte a l’associació. “Crec que des d’AIJEC heu d’impulsar que l’emprenedoria no només sigui una font de creació riquesa, sinó una via per l’ascensor social. Així podrem aprofitar el magnífic talent i el gran actiu que constitueixen les persones, tinguin l’origen que tinguin, aconseguint una societat més justa i meritocràtica”, ha conclòs.