Avança la cobertura de la ronda de Dalt al seu pas pel districte barceloní d’Horta-Guinardó, a l’entorn de Vall d’Hebron. L’Ajuntament preveu començar les obres d’un nou tram en el segon trimestre de 2024, i que els treballs de l’estructura finalitzin el 2027. Quedarà després urbanitzar la nova superfície per a obrir-la als veïns, que reclamen des de fa anys cobrir la ronda. I és que la via va obrir fa tres dècades un tall en la zona que el veïnat exigeix recosir.
En concret, es tracta d’un tram de 340 metres entre l’avinguda Vallcarca i l’Institut Vall d’Hebron. En aquesta fase la superfície coberta serà major que l’anterior, que va ser de 200 metres entre el Mercat de la Vall d’Hebron i el centre educatiu. Així, les dues fases sumaran 540 metres, que beneficiaran especialment als veïns dels barris de Sant Genís dels Agudells i la Teixonera.
La urbanització del nou espai es definirà en un projecte posterior independent de les obres de l’estructura. Les característiques i usos del nou passeig s’abordaran en el marc del pacte de ciutat amb entitats i grups polítics posat en marxa a finals de setembre. L’objectiu d’aquest pacte és estudiar la transformació de l’entorn de la infraestructura, oberta a principis de la dècada dels 90 amb la mirada posada en els Jocs Olímpics de 1992.
Les obres de l’estructura incloses en el projecte que es tramitarà ara tindran un pressupost de 17,75 milions d’euros. A aquests se sumarà el cost de les instal·lacions del túnel i de la urbanització. L’Ajuntament calcula que el cost total serà d’uns 40 milions d’euros, 33 dels quals es destinaran durant aquest mandat.
Reivindicació veïnal
La cobertura de la ronda en la zona nord del districte de Horta-Guinardó és una reivindicació històrica dels veïns de l’entorn. La infraestructura es va cobrir en barris com Canyelles, Bon Pastor i Baró de Viver, i està pendent tancar l’esquerda que representa per a barris com Montbau, Vall d’Hebron, Sant Genís i la Teixonera. Ho tenen encara més complicat els veïns de les zones de Mundet i Valldaura, on la infraestructura circula al mateix nivell que la superfície, pel que no està soterrada i no es pot cobrir.
La cobertura ja realitzada va ser impulsada durant el primer mandat de la exalcaldessa Ada Colau. Entitats veïnals van considerar insuficient el tram cobert malgrat que van celebrar l’inici de la cobertrura, que ara continua amb el socialista Jaume Collboni com a alcalde.