És, amb les seves vuit edicions ja complertes i els seus prop de 60.000 visitants, un dels festivals de música referents de la ciutat. El Cruïlla Barcelona s’ha convertit en una de les cites ja habituals de l’estiu, i aquests dies escalfa motors i ultima els detalls de la seva novena edició, que es celebrarà al Parc del Fòrum els propers 12, 13, i 14 de juliol. En aquest procés de preparació, l’organització del festival compta amb l’ajuda dels que anomena els seus ‘col·laboradors’, un grup destacat de marques que acompanyen el Cruïlla en la seva voluntat de ser “un festival de Barcelona i per a Barcelona”. Així ens ho explica el Gorka Niubó, responsable de relacions institucionals i patrocini del Cruïlla: “Hem sabut anar de la mà amb les marques, i evolucionar plegats, els patrocinadors vénen perquè creixem i alhora creixem perquè tenim patrocinadors”, destaca. Però quan Niubó parla de creixement ho fa remarcant molt bé que en el cas de Cruïlla “l’objectiu no és disparar les xifres de públic a nivells estratosfèrics o basar-ho tot en el ticketing, sinó que en el nostre ADN pesa més un model de creixement orgànic”. Per això al Cruïlla Barcelona no l’importa que a vegades es parli d’ell com el germà petit dels festivals musicals de la ciutat, a distància en volum de públic del Primavera Sound i el Sonar, que sumen més de 120.000 i 200.000 visitants cada un. Com expliquen els seus organitzadors, la seva aspiració és mantenir unes “mides humanes” que permetin gaudir d’una experiència que va molt més enllà de l’oferta musical.
Estrella Damm és el principal col·laborador del Cruïlla Barcelona. La marca de cervesa hi va apostar des del principi i Niubó explica que bona part de l’èxit assolit durant aquests anys ha estat el producte de l’entesa i la complicitat, “de saber anar de la mà plegats”. Al costat d’Estrella Damm s’hi han sumat altres marques que han vist en aquest festival una aposta diferent i una manera d’arribar a un públic que tampoc encaixa en el target habitual d’aquest tipus d’esdeveniments culturals. De fet el ventall d’edats del públic del Cruïlla és molt ampli, i va des de joves de 18 anys a adults de més de 45, “el que ja diu molt del tipus de festival que som”, explica el seu responsable de relacions institucionals i patrocinis. El festival fuig de les grans concentracions dels macrofestivals més orientats a un públic bàsicament adolescent i jove, i també de les cites de “catifa vermella” amb un aforament molt limitat, una aposta musical molt concreta i una mitjana d’edat més elevada.
En el cas d’Estrella Damm, no només proveeix de cervesa el festival sinó que també assumeix l’escenografia de l’escenari principal i ha convertit al Cruïlla en el primer festival musical de l’Estat en comptar amb gots biodegradables
Cruïlla també és singular perquè a diferència del que passa amb altres festivals que es celebren a Barcelona, el seu públic és bàsicament local. De fet, més del 85% de les persones que hi assisteixen són de l’àrea metropolitana, una singularitat que també converteix aquesta cita en un aparador privilegiat per a les marques que volen significar-se amb la ciutat i que busquen precisament impacte en el mercat local. Gorka Niubó explica que aquestes marques també trien el festival “perquè tenim un ADN singular, no som una experiència que es pugui replicar a una altra ciutat, el Cruïlla s’organitza a Barcelona i és un festival de Barcelona”. Es tracta, explica Niubó, de saber transmetre que “tenim una personalitat pròpia i que busquem un impacte més enllà de les modes”.
En el cas d’Estrella Damm, no només proveeix de cervesa el festival sinó que també assumeix l’escenografia de l’escenari principal i ha convertit al Cruïlla en el primer festival musical de l’Estat en comptar amb gots biodegradables. Aquesta és, de fet, una de les filosofies que es fixen en la recerca dels patrocinadors. Com destaca Niubó, “es tracta molt més que buscar algú que posi diners i el seu logo”. Els col·laboradors serveixen per a generar també experiències al públic del festival. Així, per exemple, amb la marca Scoot de motos elèctriques el Cruïlla dóna l’opció als visitants de carregar els mòbils amb les seves bateries. La firma Treatwell ofereix serveis a l’àrea de benestar, el Racc s’ocupa de l’assistència mèdica i posa a disposició del festival un camió medicalitzat, amb TRAM s’ha negociat la mobilitat i un servei ininterromput de transport en horari d’obertura del Cruïlla, i la marca de vambes Munich és l’encarregada de la zona de chill out. La llista dels col·laboradors inclou també Movistar, que no només aporta serveis tecnològics i logístics sinó que també compta amb una tenda on han arribat a organitzar els seus propis concerts. Torres, Casa Tarradellas Coca-Cola/Royal Bliss, i Cafè Cornellà assumeixen serveis gastronòmics i Bon Preu és l’encarregat de donar a cada visitant un pack de productes revitalitzants a la sortida. Brugal, Vueling, Jagermesiter, o Smoking també estan a la llista de patrocinadors i el festival col·labora també amb l’Obra Social de Sant Joan de Déu. A més enguany ha signat un acord amb el Liceu per oferir a tots els que visiten Cruïlla descomptes del 50% per a gaudir d’una de les òperes en cartell. Una mostra que el públic d’aquest festival és heterogeni i una aposta, explica Niubó, “per demostrar que es poden compartir experiències amb altres institucions culturals de la ciutat, tot i que aparentment siguem tan diferents”.
Per a Niubó la clau de l’èxit a l’hora de plantejar els acords amb els patrocinadors és que hi surti guanyant tothom, “el festival i les marques, evidentment, però també el públic, la nostra aliança ha de tenir un sentit i ha d’aportar algun benefici a la gent que ve al festival”. Aquesta és la filosofia que s’aplica a tot: Vendre experiències úniques i que la gent identifiqui el Cruïlla com una aposta diferenciada dins el calendari de festivals. L’oferta musical també hi té molt a dir. Per això enguany el festival compta amb un cartell destacat, amb artistes com Jack White, Prophets of rage, N.E.R.D, Kygo, Justice, The Roots, David Byrne, o Bunbury. Una combinació perfecte de música i experiències per a vestir la novena edició d’aquest festival que amb pocs anys ja s’ha convertit en un clàssic de l’estiu de Barcelona.
Imatges destacades:
D’esquerra a dreta: Jack White, Bunbury, N.E.R.D, Prophets of rage, Kygo, David Byrne, Roots i Justice.