L’aposta de prolongar la tercera pista de l’Aeroport de Barcelona-El Prat perquè operi com un hub intercontinental està sobre la taula des de fa anys, amb inconvenients que han frenat la seva activació fins ara, d’entre els quals destaca un: la preservació de la llacuna de La Ricarda. Foment del Treball ha llançat una proposta que aspira a fer compatibles tots dos elements, que consisteix a allargar la pista 840 metres cap al nord, però fer-ho per sobre de la llacuna mitjançant un sistema de pilones. La proposta ha generat crítiques des de diversos àmbits i actors, entre ells el Port de Barcelona, que ha avisat que aquesta opció genera “greus potencials afectacions” en la seva infraestructura.
Mitjançant aquesta proposta que ha estudiat la comissió impulsada per Foment, la pista quedaria elevada a una alçada d’uns dos metres per sobre del nivell de l’aigua de La Ricarda, la qual cosa permetria allargar-la sense fer desaparèixer aquest espai natural. A més, Foment ha desenvolupat propostes de millora mediambiental, que inclouen crear una nova llacuna i recuperar la connexió d’aigua entre els diversos espais del delta del Llobregat.
Aquesta és una de les 11 propostes per a l’aeroport que ha analitzat la comissió d’experts que va crear la patronal fa 13 mesos. La idea de situar la pista per sobre de la llacuna va sorgir després que es plantegés la possibilitat de crear una pista sobre la mar amb un sistema elevat similar. Ho han explicat en la presentació de les conclusions el president de la comissió, Lluís Moreno; la doctora enginyera de camins i directora de desenvolupament d’Esteyco, Imma Estrada, i el president de Foment del Treball, Josep Sánchez Llibre.
Així, la possibilitat d’elevar la pista deixant espai a l’aigua de La Ricarda va ser plantejada pels integrants de la comissió, mentre que les altres propostes valorades van arribar des d’espais externs al grup. En concret, la proposta planteja allargar la pista 840 metres per a aconseguir un total de 3.500, longitud suficient per a assegurar que qualsevol avió del mercat pugui enlairar, fins i tot en les pitjors condicions. L’estructura que quedaria per sobre de la llacuna, segons aquesta proposta, seria d’uns 300 metres de llarg per uns 200 d’ample, i se situaria uns dos metres per sobre del nivell de l’aigua per intentar preservar la biodiversitat subaquàtica.
I, quin seria el cost? L’informe no el quantifica, però assenyala que probablement implicaria sumar més de 200 milions al plantejament inicial d’Aena, que consistia a allargar la pista amb terraplè. Malgrat aquest augment del cost, el document de la patronal assegura que quedaria cobert pel mercat, millorant la previsió d’Aena, segons Moreno. La comissió també planteja que la pista es construeixi com un terraplè amb material permeable, i que pugui allargar-se combinant tant el sistema de pilones com el del terraplè porós.
Reticències del Port de Barcelona
Allargar la pista cap al nord podria influir sobre el funcionament del Port de Barcelona i ser un limitant per a l’altura de les grues. Per aquest motiu, des de Foment han assegurat que aposten per treballar l’assumpte conjuntament amb la infraestructura portuària. Precisament el seu president, Lluís Salvadó, ha alertat en una carta emesa aquest mateix dilluns que la proposta de Foment “posa en risc” el futur de l’activitat portuària. En la missiva, ha assegurat que ha advertit en reiterades ocasions d’aquestes potencials afectacions, especialment per a la terminal de contenidors del futur Moll Catalunya, que requereix una altura de grues que podria no ser compatible amb l’enlairament d’avions.
Malgrat aquest advertiment del port, els 49 experts de 21 entitats que han format part de la comissió de la patronal han conclòs que aquesta opció és la més adequada d’entre les 11 estudiades, al costat de la possibilitat de recuperar el funcionament de les pistes del Prat de manera independent. Aquest model implica que tots els avions poden tant enlairar com aterrar des de qualsevol pista a conveniència. Actualment, els avions enlairen des de la pista pròxima a la mar i aterren en la pista d’interior. El motiu? Tractar de minimitzar el soroll que genera la infraestructura i el seu funcionament als ciutadans.
Recuperar el funcionament de pistes independents és, segons l’informe, la millor opció des del punt de vista operatiu, ja que permetria que els avions de fuselatge ampli utilitzessin la pista interior, més ampla que la pròxima a la mar. No obstant això, Foment té en compte la gran afectació acústica que generaria a l’entorn de l’aeroport. El soroll dels avions perjudica ara unes 3.500 persones i, si els avions enlairessin també des de la pista interior, aquesta xifra passaria a 75.000, que arribarien “gairebé fins a Sitges”, segons Moreno. Ha recordat que insonoritzar habitatges és molt diferent en un entorn mediterrani que fer-ho en un nòrdic, ja que l’estil de vida de les poblacions que envolten El Prat es desenvolupa en gran part en l’exterior i no a l’interior dels edificis, per la qual cosa la insonorització no soluciona el problema acústic.
Allargar la pista per sobre de La Ricarda i tenir dues pistes independents són les dues opcions que la patronal ha assenyalat com les més adequades, dins de les 11 que ha analitzat. Aquestes també han inclòs el plantejament que va llançar Aena l’any 2021 d’allargar la pista 500 metres sobre La Ricarda, que es va presentar de forma “massa precipitada”, segons Moreno. També s’ha estudiat la possibilitat d’allargar la pista i complementar-ho amb un clear way, que reserva espai aeri vigilat per la torre de control però sense necessitat d’asfaltar ni moure terres. Aquesta és la línia de la proposta que va llançar Barcelona Global per a avançar en l’ampliació del Prat. És compatible amb la proposta de Foment de passar per sobre de La Ricarda sense destruir-la, allargant el que proposa Barcelona Global, per sobre de l’aigua.
La comissió ha descartat opcions com construir una pista de 3.500 metres sobre la mar
La comissió ha descartat opcions com traslladar tota la infraestructura aeroportuària a un altre indret, disposar de dues pistes creuades, derivar avions a Girona i Reus sense ampliar El Prat, i construir una pista de 3.500 metres sobre la mar. Segons Moreno, aquesta plataforma marina representa una bona proposta, però no en la situació actual: “Creiem que tal vegada en 200 anys es necessitarà, però que el context actual no és suficient”.
Afectació mediambiental
Les conclusions de la comissió aposten per aprofitar una eventual ampliació de l’Aeroport per a millorar l’entorn natural que l’envolta. Proposa recuperar la connexió hídrica entre les llacunes, i també generar una nova zona humida “a mesura” que sigui un espai per a la biodiversitat submarina i també d’ocells, ha destacat Estrada. Així, considera que es podrà “recuperar” La Ricarda, ara “degradada”, i crear aquest nou espai per a compensar l’afectació de l’aeroport. Concretament, proposen crear un nou nucli de zona humida de 235 metres, afegint 184 a les 50 ja existents. Aquesta mesura implicaria l’expropiació de 90 hectàrees de sòl agrícola productiu, una “part molt petita” de la zona agrària del delta del Llobregat, segons Moreno.
Sánchez Llibre ha destacat que, durant els 13 mesos que s’han allargat els treballs de la comissió, s’han abordat les propostes amb les administracions, a les quals ha emplaçat a “posar-se a buscar els consensos” necessaris perquè l’aeroport sigui un hub intercontinental: “Si no ho fan, demanarem responsabilitats. El treball dels empresaris acaba avui”. Foment enviarà les seves conclusions al president del Govern central, Pedro Sánchez; al de la Generalitat, Pere Aragonès, als alcaldes de ciutats afectades i a representants d’institucions i sindicats, entre altres.
“Ara és l’hora, perquè és o ara, o mai. Si deixem passar aquesta oportunitat, protagonitzarem un gran fracàs col·lectiu. Ens juguem el nostre futur”, ha advertit Sánchez Llibre. En la mateixa línia s’ha expressat el president de la Unió de Federacions Esportives de Catalunya (Ufec), Gerard Esteve. Ha intervingut en nom dels membres de la comissió per a defensar que la societat civil ha fet el seu treball, i que ara és el moment que “les administracions estiguin a l’altura”.
Sánchez Llibre demana a les administracions treballar per buscar consensos: “Si no ho fan, demanarem responsabilitats
Els membres de la comissió també han defensat construir la nova Terminal Satèl·lit de l’Aeroport, així com connectar-lo amb Alta Velocitat, millorar la connexió de mercaderies amb el Port de Barcelona i convertir la infraestructura en un centre d’innovació aeronàutica. Per a tot això, “és fonamental dotar d’autonomia la gestió de l’Aeroport”, segons conclou l’informe dels experts.
Reaccions a l’expectativa i des de la crítica
Les conclusions de Foment han generat reaccions en diversos àmbits i administracions. La ministra de Transports en funcions, Raquel Sánchez, ha sostingut que la proposta evidencia que existeix la necessitat d’ampliar l’aeroport, i ha assegurat que li toca a la Generalitat “moure fitxa”. La també exalcaldesa de Gavà ha sostingut que, per al Govern central, la millor opció és la que ja va presentar Aena. Pel seu costat, l’Ajuntament de Barcelona ha descartat valorar la proposta de Foment, i ha avançat que l’analitzarà en el Comitè Assessor d’Infraestructures creat recentment, com ha dit la tinenta d’alcalde Laia Bonet.
L’alcalde del Prat de Llobregat, Lluís Mijoler, ja ha reaccionat davant la proposta. L’ha criticat assegurant que es tracta d’un projecte “caduc i fracassat” que va en contra del sentit comú, segons ell. També ha criticat la proposta la plataforma Zeroport. En declaracions a la premsa davant la seu de Foment abans de la presentació de les conclusions, han avançat que rebutgen “qualsevol plantejament que suposi ampliar el nombre de vols”, segons el seu portaveu Jaume Osete.