Smart City Expo World Congress (SCEWC), el principal saló sobre ciutats intel·ligents, escalfa motors per a una edició rècord amb la participació de més de 1.000 expositors i 25.000 assistents, deixant enrere les xifres de 2019 i recuperant-se de l’impacte que ha tingut la pandèmia en l’activitat firal. El que també està afectant la seva celebració en les últimes edicions són les guerres. Si l’any passat va estar marcat per la guerra a Ucraïna, amb la participació del seu alcalde, Vitali Klichkó, aquest any la gran absent serà Israel, un dels principals expositors del saló.
Organitzat per Fira de Barcelona des de fa 12 anys, el congrés aglutinarà en aquesta edició més de 800 urbs, amb la participació de l’alcaldessa de París, Anne Hidalgo, l’alcalde d’Atenes, Kostas Bakoyannis, i l’alcalde de Dublín, Daithí De Róiste, entre altres. “El món sencer es reuneix aquí”, resumeix el director del saló, Ugo Valenti, en una entrevista amb The New Barcelona Post.
Des del dimarts 7 de novembre fins al dijous 9 de novembre, el congrés parlarà de tecnologia, sense oblidar-se de les possibilitats de la intel·ligència artificial (IA), mobilitat, sostenibilitat i economia blava. En aquest sentit, l’Smart City Expo conviurà en el recinte Gran Via amb altres esdeveniments paral·lels que li serviran per ampliar el seu abast, com Tomorrow.Mobility, Tomorrow.Blue Economy i Puzzle X. La novetat serà Tomorrow.Building, creat per abordar la transformació en la indústria de la construcció.
— Quan es parla de les smart cities, moltes vegades es pensa en cotxes autònoms, fins i tot voladors, o robots. Però, què són realment les ciutats intel·ligents?
— És aquella que innova constantment per millorar la qualitat de vida dels seus ciutadans. Si miren la pel·lícula Blade Runner, se suposa que hauríem d’estar tots volant amb cotxes en una ciutat distòpica, però la realitat és molt diferent, les solucions de les smart cities són molt més senzilles. Per exemple, ara ens hem acostumat a estar a la parada de l’autobús i veure quant temps falta perquè arribi el següent autobús. Això és una solució de ciutat intel·ligent que ens facilita molt la vida i ja la gaudim avui dia, sense haver de veure robots als carrers.
— Per tant, com seran aquestes ciutats del futur?
— S’ampliaran els espais verds perquè ens hem adonat que són sans per al medi ambient, serveixen per baixar les temperatures i milloren la nostra qualitat de vida perquè ens agrada més passejar per una ciutat verda que per una grisa. També veurem una integració més gran al mòbil dels serveis públics per poder accedir-hi, com ara que ja puc pagar la zona blava amb el telèfon. Són solucions simples i que ens simplifiquen molt la vida.
— Enguany, precisament, un dels nous focus de l’Smart City Expo és la construcció. De quina manera influeix on vivim en les ciutats?
— Aquí hem de pensar que cada dia hi ha més gent que ve a viure a les ciutats i la població mundial està creixent, mentre que ens xoquem amb infraestructures que, en la gran majoria, són caduques. Concretament, d’aquí al 2050, el 70% de les infraestructures que hauran d’existir encara no estan construïdes, o s’han de modificar les existents o s’han d’edificar noves. Per tant, ens trobem davant d’una oportunitat molt seriosa per ajudar al nostre medi ambient, eficiència energètica i qualitat de vida fent edificacions que siguin infinitament més sostenibles, estiguin connectades i siguin diferents de les actuals.
“Cada dia hi ha més gent que ve a viure a les ciutats i la població mundial està creixent, mentre que ens xoquem amb infraestructures que, en la gran majoria, són caduques”
— Com?
— Primer de tot, han de ser edificis que estiguin preparats des del punt de vista tecnològic, fent que totes les infraestructures que requereixin ara o en un futur estiguin establertes o previstes. D’altra banda, s’ha d’incloure l’eficiència energètica i l’ús de diferents materials. Però també hi ha l’urbanisme, és a dir, com dissenyem aquestes noves zones i com modifiquem les existents. Cal pensar que hi ha moltes ciutats en el món que es van dissenyar per a l’ús del cotxe, això ha de canviar perquè sabem que no és sostenible i no és bo per viure.
— Encara no parlem de cotxes voladors ni de robots…
— És que són coses molt bàsiques. Per exemple, des de fa uns anys a Barcelona, totes les noves edificacions han de disposar de panells solars per escalfar l’aigua, la qual cosa ara veiem com una cosa natural però això abans no existia. El següent pas ha de ser que construïm de manera que no calgui gastar tanta electricitat i gas per escalfar o refredar casa nostra perquè sabem que és una despesa molt gran. Amb tot el canvi climàtic que estem vivint, ha de passar tant sí com no.
— Tot això, sense oblidar la mobilitat, un altre dels vostres focus en els últims salons.
— És una temàtica clau, de les més importants, si no la més important de totes. Primer, perquè és un àmbit molt visible per al ciutadà i, segon, perquè és un dels que té més impacte en el nostre dia a dia. Estem molt contents de com està anant Tomorrow.Mobility, gairebé duplicant la zona expositiva respecte a l’any passat. Hi haurà solucions per a la logística d’última milla i mercaderies, però també per al transport, tant de béns com de persones, amb minibusos autònoms. Un exemple pràctic sobre què és el que poden suposar aquests últims: tots coneixem els autobusos de barri, que passen cada mitja hora i hi ha moments en els quals van molt plens i altres en els quals van força buits. Amb els vehicles autònoms, es podria oferir el mateix nivell de servei, però seria molt més fàcil perquè es pot saber quan arribaran o es pot avisar automàticament perquè vinguin abans.
— I també aposteu per l’economia blava, un sector del qual cada vegada es parla més a Barcelona.
— És una temàtica molt àmplia. Nosaltres ens centrem en les ciutats costaneres. Cal tenir en compte que el 65% de les ciutats del món són costaneres, per la qual cosa vivim molt de l’economia marítima i la necessitem. Hi ha una oportunitat de desenvolupament en sostenibilitat, amb la logística i els creuers, on hi ha molt camí a recórrer amb la implementació de tecnologies per facilitar la gestió.
“Estem molt contents de com està anant Tomorrow.Mobility, gairebé duplicant la zona expositiva respecte a l’any passat”
— Com es poden adaptar les ciutats costaneres a uns temporals cada vegada més freqüents i una futura pujada del nivell de mar?
— Les urbs han de ser més resilients en molts àmbits. Hi ha mesures fàcils, com els avisos per mòbil perquè tota la població estigui avisada d’un esdeveniment extrem i es pugui preparar a temps. Però es poden protegir d’altres formes. Al Japó, han après molt després de Fukushima i com hi ha molts cotxes elèctrics, aquests estan preparats per subministrar energia durant 48 hores si cal.
— Com es posiciona la capital catalana en la lliga de les smart cities?
— Tot i que Barcelona probablement no és la número 1 del món en res en concret, sí que té moltes solucions que ens donen una molt bona qualitat de vida. A més, per la seva cultura, manera de ser i emplaçament és un exemple per a tothom. És a dir, a Copenhaguen o Estocolm, les solucions d’eficiència energètica o de renovables estan més avançades que a Barcelona, però el que fan està molt relacionat amb el tipus de cultura i vida que tenen allà. I és molt difícil desplaçar-ho a Medellín o Nova Delhi. En canvi, el que fem a Barcelona sí que és una cosa en la qual es poden aparellar ciutats com Medellín o Nova Delhi, fins i tot Nova York. Per exemple, aquí tenim les superilles i Nova York ha creat una mega superilla a Times Square, sent infinitament més agradable que abans, amb tots els cotxes pel mig. Barcelona és un exemple molt bo de com modificar una ciutat amb segles d’història i de com millorar la qualitat de vida.
— Centrant-nos ja més en aquesta edició de l’Smart City Expo, com es presenta aquest any?
— Celebrarem la millor edició de la història i la més gran. Cada vegada més ciutats en el món aposten per integrar els processos d’innovació per millorar la qualitat de vida dels seus habitants. El saló creix en metres quadrats, amb un 50% més en la zona expositiva, omplint per complet els pavellons 1 i 2. També pugen els expositors, amb més de 1.000, un 25% més respecte al 2022; els ponents, passant dels 400 a més de 600, un 50% més, i el nombre de ciutats representades, amb més de 800, un 20%. Amb tot, calculem que arribarem als 25.000 visitants, un 20% més que l’any passat.
— Una edició de rècord.
— Afrontem un creixement molt fort, però sense perdre la qualitat. Aquest any ha de ser clau per a l’adopció de solucions i productes de ciutats intel·ligents. L’Smart City Expo 2023 ha de ser una crida a l’acció, no només a conèixer-se, intercanviar idees i discutir. Per això, les xerrades de congrés, que abans tenien un espai concret, aquesta edició passen a estar distribuïdes per tota la zona expositiva perquè hi hagi un intercanvi molt fort entre les solucions i els elements discursius.
“L’Smart City Expo 2023 ha de ser una crida a l’acció, no només a conèixer-se, intercanviar idees i discutir”
— La pandèmia es dona per superada, amb unes xifres per sobre de les de 2019. Els participants que més està costant recuperar a totes les fires són els congressistes xinesos. Ja tornen per complet a l’Smart City Expo?
— Venen bastant fort, però encara no tant com l’any 2019, es nota que estan tornant a sortir. Així i tot, hi haurà una forta presència de la Xina, país que està fent una implementació a una escala molt gran de moltes solucions tecnològiques, moltes d’elles relacionades amb intel·ligència artificial. D’altra banda, des de la pandèmia, han agafat més força Corea i el Japó, també els Estats Units.
— Va afectar la covid a les fires i ara ho fan les guerres.
— Exacte. També faltaran aquelles regions que estan en conflictes militars. Nosaltres teníem una presència israeliana molt important, amb un grau d’innovació brutal, i aquest any no podrà ser. Els trobarem a faltar molt.