Uriach fa un pas més en la seva transformació. Després de redefinir-se cap al segment del natural consumer healthcare, fer el salt internacional i professionalitzar els seus òrgans, la companyia acaba de donar entrada per primera vegada a un soci extern al seu capital. “Estem davant el moment més transcendental en els 185 anys d’història d’Uriach”, valora Enrique Uriach, membre de la cinquena generació i president del consell de propietaris. Amb la mirada posada en l’entrada a França, l’últim gran mercat europeu que els hi faltava, els accionistes han decidit associar-se amb el fons britànic ICG per finançar l’adquisició de l’empresa Ineldea.
El fons de capital flexible i deute s’ha fet amb el 30% del capital d’Uriach amb una voluntat “a llarg termini”, remarca Enrique Uriach. ICG, amb més de 75,5 milions d’euros d’actius sota gestió, passarà a tenir una cadira al consell d’administració, d’on no ha sortit cap membre de la família.
“Ho hem decidit de manera unànime. Hem vist clar que era la manera de créixer”, assenyala Enrique Uriach, afegint que el primer que va donar el vistiplau va ser el seu pare i president d’honor del grup, Juan Uriach Marsal. Uriach segueix amb aquesta decisió el camí d’una altra gran farmacèutica catalana, Esteve, qui va donar entrada al capital amb un pes similar al fons inversor alemany Lubea.
Sense marcar terminis, la propietària de marques com Biodramina, Fisiocrem, Cistitus, Utabon i Aerored contempla diferents opcions per a quan es produeixi la sortida del fons. “Serà pactada i tindrà bones condicions”, indica Enrique Uriach. Per a quan es doni aquest escenari, està sobre la taula la recompra per part de la família o la cerca d’un altre fons de private equity, però també la sortida a borsa. Aquesta tercera opció encara no s’ha executat perquè s’ha considerat que Uriach no té la grandària suficient per al mercat continu. Es pot produir de cara al 2025, quan Uriach preveu haver arribat a una facturació d’entre 450 i 500 milions d’euros.
Entrada a França
La francesa Ineldea, amb activitat també a Bèlgica i Itàlia, té una facturació de gairebé 100 milions d’euros i una plantilla de 170 empleats. Segons el conseller delegat d’Uriach, Oriol Segarra, es tracta d’una de les pioneres europees en el segment del natural consumer healthcare, format per medicaments sense recepta, productes naturals i complements alimentaris. Algunes de les marques d’Ineldea són Pediakid, Olioseptil, Vitamin22, STC Nutrition i Copmed.
La compra d’Ineldea és la més gran que ha realitzat Uriach en els últims anys des que va iniciar la seva internacionalització. Amb l’arribada a França, la farmacèutica catalana és present a vuit països. Primer es va expandir a Itàlia amb l’adquisició de Laborest (2015) i, més tard, A.R.Fitofarma i Progine (2019). Després d’Itàlia, va venir Portugal, on va comprar Theralab (2018). Les operacions corporatives es van reactivar després de la pandemiac amb Sidroga (2021), entrant a Alemanya, Àustria i Suïssa, i Medimow (2022), expandint-se a Romania. A Grècia també són presents mitjançant una joint venture amb una empresa local.
Aquesta última operació, encara pendent dels tràmits per a la seva validació, situarà la facturació de la multinacional catalana prop dels 450 milions d’euros l’any 2024, molt a prop de l’objectiu que s’havia marcat el pla estratègic. Enguany, preveu tancar amb uns ingressos de 310 milions d’euros. “No és el final del camí. L’entrada d’ICG ens serveix per pujar l’ambició i accelerar el creixement orgànic i inorgànic”, defensa Segarra. En els pròxims anys, s’estudia arribar a nous mercats d’Europa de l’Est i els Països Nòrdics, però també créixer amb noves compres allà on ja és present, sobretot, en els més grans, Espanya, Itàlia, França i Alemanya. Després d’absorbir Ineldea, no s’espera que l’any que ve es produeixi cap compra.