Oriol Castro, Ramon Novell y Jaume Freixedas en la presentación de Cafés Novell
El xef Oriol Castro; el director general de Cafès Novell, Ramon Novell, i el 'Q-Grader' Jaume Freixedas, a la presentació de la nova gamma de Cafès Novell.

Cafès Novell es llança a l’alta restauració

L'empresa estrena dues gammes del seu primer cafè d'especialitat, dirigit a establiments que prioritzin la qualitat dels seus productes sense oblidar el cafè

Cafès Novell encara 2024 amb bones perspectives i una novetat: ha llançat el seu primer cafè d’especialitat, amb el qual aspira a continuar posicionant-se dins de l’alta restauració. L’empresa familiar de Vilafranca del Penedès ha fet aquesta aposta per aquest producte de categoria encara superior després d’un 2023 en el qual ha facturat 37 milions d’euros, un 16% més que el 2022. 

Les expectatives també són optimistes per a 2024: l’empresa preveue un creixement d’entre el 6 i el 8%. En aquest augment previst de la facturació jugarà també un paper aquesta nova gamma. Cafès Novell, que serveix cada setmana a més de 3.000 locals d’hostaleria, ja subministra el seu nou cafè d’especialitat a més de 50 locals, distribuïts entre Catalunya i Madrid. Són els primers d’un objectiu més ambiciós: l’empresa vol tancar 2024 amb més de 150 establiments que serveixin la seva gamma The Roastery.

“És un cafè dissenyat per a clients exigents d’alta restauració i de cafeteries de qualitat”, ha destacat Ramon Novell, director general de l’empresa i membre de la segona generació de la saga familiar de la companyia. Novell ho ha explicat entre delicats i precisos xarrups de cafè en un tast com a primer contacte amb la seva nova gamma, que ha conduït l’especialista de l’empresa Jaume Freixedes. Ha participat el xef Oriol Castro, i és que el seu restaurant de tres estrelles Michelin Disfrutar ja serveix cafè d’aquesta nova gamma de Novell, formada per dos productes: Bespoke Blend i Single Origin. “Tenim la filosofia de buscar a empreses del territori i de proximitat”, ha ressaltat Castro, que pilota Disfrutat amb Mateu Casañas i Eduard Xatruch. El xef ha reivindicat que els productes de qualitat han de conduir l’experiència completa dels seus restaurants, sense oblidar la nota final que posa el cafè. 

Per formar part de l’univers del cafè d’especialitat, el producte ha de provenir d’un cultiu privilegiat i ha de comptar amb les millors pràctiques de processament i emmagatzematge

Freixedes ha guiat als assistents en un ritual de múltiples i precisos passos que formen part del procés conegut com a tast brasiler. Tres tasses tapades per mantenir captives aromes i fragàncies. Notes cítriques, florals, de pa torrat, fruita seca i gessamí, que es potencien quan es remou el cafè; quan la cullera trenca la tassa una vegada afegida l’aigua al cafè molt. Són els ingredients que constitueixen la gamma Bespoke Blend, amb grans de Colòmbia i Etiòpia. La de Single Origin ofereix cafès diferecials per les seves característiques i històries d’origen, i s’ha ideat amb la voluntat que inclogui productes diferents que s’ofereixin als clients amb certa rotació. 

Aquesta nova gamma complementa l’oferta premium i de qualitat de l’empresa, que compta amb 225 treballadors. Fundada el 1958, s’embarca ara en aquest univers exclusiu del cafè d’especialitat. Per a formar part d’ell, el producte ha de provenir d’un cultiu privilegiat tant pel clima com per la seva ubicació, i ha de comptar amb les millors pràctiques de processament i magatzematge. Així, aquesta categoria engloba tota la cadena de valor, i ha d’obtenir una valoració d’almenys 80 punts mitjançant el sistema internacional Specialty Coffee Association (SCA). En els últims cinc anys, el mercat del cafè d’especialitat ha crescut a Espanya de manera considerable. Actualment suma prop de 500 establiments, amb clients sobretot a Catalunya i Madrid. 

“La nostra obsessió és el servei als clients”, ha garantit Ramon Novell, en un negoci que situa el 75% de la seva activitat en l’hostaleria i que s’ha obert recentment a l’àmbit hoteler. El 17% de les seves vendes es concentren en els serveis a empreses i vending, mentre que el 8% recau en l’àmbit del retail, en el qual Novell defensa que l’empresa “té un forat i unes expectatives molt bones”. El 3% restant del seu negoci es correspon amb l’activitat que duu a terme més enllà de la frontera, on és present en 24 països. 

El 75% de l’activitat de Cafès Novell se situa en l’hostaleria, mentre que el 17% recau en serveis per a empreses, i el 8% en el retail

Un element diferencial que ofereix Cafès Novell als seus clients de l’àmbit de la restauració és l’acompanyament i formació que ofereix als seus professionals, per garantir que el producte es prepari de manera meticulosa perquè arribi en condicions òptimes al consumidor. Tots els seus productes tenen en comú l’aposta de Novell per la sostenibilitat: dels dos milions de quilos de gra de cafè torrat el 2023, el 80% va ser certificat o provinent de l’agricultura ecològica. Així, la responsabilitat entorn dels seus clients i amb el medi ambient són distintius que posicionen la marca en el mapa cafeter, i ara hi afegeix aquesta nova gamma que li obrirà camí cap a les més exigents cuines de l’alta restauració.