Presidencia Alimentaria Barcelona
Antoni Llorens, president d'Alimentaria; Toni Valls, director d'Alimentaria Exhibitions; i Pere Taberner, president d'Hostelco.

Alimentaria & Hostelco superarà els 100.000 visitants i reunirà 3.200 empreses de 65 països

El principal saló propi de Fira de Barcelona se celebrarà al recinte de Gran Via entre el 18 i el 21 de març

Activat el compte enrere per a la celebració del Saló Alimentària & Hostelco, un dels principals esdeveniments del calendari firal barceloní. Es tracta del certamen propi més important de la cartera de Fira de Barcelona i també constitueix un dels seus principals motors de negoci, ja que genera al voltant del 10% del volum de facturació anual de la institució presidida per Pau Relat. Només el supera el MWC —propietat de la GSMA—, amb un pes que arriba al 20% dels ingressos anuals de la Fira.

La importància d’Alimentaria, però, no només cal mesurar-la en clau interna, sinó també externa. Es tracta d’una de les tres fires més grans que se celebren a Europa al sector de l’alimentació, per la qual cosa el saló exerceix de gran aparador internacional per a les empreses alimentàries espanyoles i també com a plataforma d’aterratge de marques procedents de tot el món que volen introduir-se a Europa. A més, Alimentaria contribueix a potenciar la marca Barcelona i genera un fort impacte en l’economia de la ciutat gràcies al fet que es tracta d’una de les fires que atrau un nombre més important de visitants.

Les expectatives per a l’edició que se celebrarà del 18 al 21 de març són molt altes, ja que l’objectiu és superar els 100.000 visitants professionals –el 25% internacionals–, una xifra que no s’havia recuperat des de la pandèmia. El 2018, Alimentaria i Hostelco —que s’organitzen cada dos anys— van arribar a congregar prop de 150.000 persones, però cal tenir en compte que aquesta xifra incloïa els visitants de l’antic saló Intervin, que ara ja no se celebra, segons explica Toni Valls, director general d’Alimentaria Exhibitions. Aquest saló va ser substituït per la Barcelona Wine Week (BWW), una fira independent que en la seva darrera edició, aquest mateix mes, ha reunit 21.000 visitants.

Des del 2018, Alimentaria i Hostelco, un altre saló propi de Fira de Barcelona, se celebren conjuntament amb l’objectiu d’oferir una millor oferta als professionals del sector de la restauració. A l’inici, només es tractava de fer coincidir les dates i cada certamen mantenia la seva independència. A poc a poc, la relació entre tots dos s’ha anat estrenyent i aquest any ja es pot parlar d’una plena integració, de manera que el professional no tindrà la percepció d’estar visitant dues fires; hi haurà una continuïtat total entre els expositors d’Alimentaria i els d’Hostelco.

En total, la fira ocuparà íntegrament set dels vuit palaus firals del recinte de Gran Via, amb una superfície neta de 100.000 metres quadrats. Ja han contractat estand 3.200 empreses procedents de 65 països, amb un protagonisme especial del canal Horeca, que sumarà uns 600 expositors. Per fer una comparativa, el saló ISE, una altra de les grans fires celebrades aquest any, va reunir 1.400 expositors. S’espera una forta presència d’empreses d’Itàlia, França, Alemanya i el Regne Unit i també una forta recuperació del mercat asiàtic després de la pandèmia.

Alimentaria
2024, serà la primera edició presidida per Antoni Llorens, qui, el desembre del 2022, va substituir José Luis Bonet, que va presidir Alimentaria durant 22 anys. Llorens és president de l’empresa de restauració col·lectiva Serunion i en les últimes dues dècades ha liderat el subsaló Restaurama, un dels que ha experimentat un creixement més gran dins de la fira, fins a convertir-se en el tercer de més importància. Paral·lelament al nomenament de Llorens, Alimentaria va renovar bona part del seu comitè organitzador, ja que, a més de Bonet, també van sortir altres directius històrics del sector, com Ignacio Ferrero, Javier Robles o José Carlos Lacasa.

Més de 350 activitats i experiències

Com és habitual, un dels plats forts d’Alimentaria & Hostelco és l’extens programa d’activitats paral·leles orientades a la formació dels visitants, amb més de 350 actes previstos en què s’abordaran els reptes i reptes principals del sector. Congressos, taules rodones i demostracions reuniran més de 700 experts per analitzar les tendències i innovacions de la indústria alimentària i de la restauració, així com per debatre sobre noves oportunitats internacionals i nínxols de negoci.

Alguns dels xefs i professionals que dinamitzaran Alimentaria & Hostelco.

En el centre d’innovació The Alimentaria Hub, per exemple, se celebrarà una jornada centrada en l’aplicació de la intel·ligència artificial pel desenvolupament de nous productes. També hi haurà sessions protagonitzades pel xef Ferran Adrià i pel nutricionista Carlos Ríos. Un altre dels clàssics d’Alimentaria és Innoval, on s’exposaran les 300 novetats més innovadores del saló. El Congrés Internacional de la Dieta Mediterrània és un altre dels fòrums que no faltarà a la cita.

Aquest any s’han reforçat especialment els continguts adreçats als professionals del sector de l’hostaleria. Així, es crea The Horeca Hub i l’espai Coffee, Bakery & Pastry Taste & Talks per mostrar les darreres novetats en equipament, debatre sobre les principals tendències i aprofundir en àmbits com la digitalització, el creixement del delivery i mètodes per millorar l’atracció i retenció del talent.

Els showcookings en directe seran un any més el gran atractiu d’aquesta part de la fira, amb la participació de grans xefs com ara Joan Roca, Quique Dacosta, Oriol Castro, Eduard Xatruch, Elena Arzak, Diego Schattenhoffer, Ramon Freixa, Alvaro Salazar, Xavier Pellicer o Rafa Zafra. A Alimentaria & Hostelco també s’entregaran diversos premis, com el de millor cuiner i cambrer de l’any, i s’organitzaran múltiples certàmens com el Campionat Mundial de Pizza Napolitana.