Crear música amb Intel·ligència Artificial, recórrer l’evolució industrial de Barcelona amb realitat virtual, interactuar amb robots, participar en una batalla de prompts, conèixer virtualment el supercomputador MareNostrum, generar un còmic amb IA, competir en innovadores carreres d’un circuit slot i sorprendre’s amb la màgia electrònica. Aquestes són algunes de les propostes amb les quals el festival Tech&Play vol atreure a ciutadans de totes les generacions a l’antiga fàbrica Fabra i Coats, a Sant Andreu, en la qual oferirà més de 40 activitats amb un clar propòsit: acostar les innovacions tecnològiques més capdavanteres a tots els públics.
El festival, organitzat per la Mobile World Capital, abordarà des d’un vessant lúdic i educatiu àmbits com la robòtica, la Intel·ligència Artificial, la ciberseguretat, realitats immersives i el gaming del 25 al 28 d’abril. Ho farà a través de tallers, debats, experiències tecnològiques i espectacles, que culminaran amb un family day el diumenge. Amb la mirada posada en el públic més jove, oferirà activitats dels tres als vuit anys, i dels vuit als dotze.
La MWCapital va promoure el festival l’any passat amb l’objectiu que traslladar les innovacions del Mobile World Congress (MWC) a la ciutadania i a les famílies, ha destacat en la presentació de l’esdeveniment el CEO de la MWCapital, Francesc Fajula, amb el responsable informàtic de la fundació, Eduard Martín. Fajula ha recordat que el propòsit del festival va en total consonància amb un dels principals objectius de la fundació: generar un llegat del MWC a Barcelona i el seu entorn.
De fet, el festival, que compta amb la col·laboració d’Ajuntament, Generalitat i Govern central, aprofita iniciatives i projectes que la fundació va portar al MWC, adaptades des d’un format dirigit a professionals cap a versions que aspiren a dialogar als ciutadans. “El perfil del públic és molt diferent, però les innovacions són les mateixes”, per la qual cosa el cost del festival és “relativament petit”, segons Fajula.
En la seva segona edició, l’esdeveniment canvia d’ubicació i de dates per a allunyar-se del MWC, i creix tant en durada com en propostes: seran quatre dies amb més de 40 activitats vinculades a la tecnologia, amb la participació de 30 ponents i amb la previsió de registrar uns 4.000 visitants, per sobre dels 2.500 de la primera edició, que es va celebrar al Teatre Lliure de Montjuïc.
La primera edició de l’esdeveniment va acollir debats dinàmics en els quals el públic va robar protagonisme als ponents, i va reunir visitants de totes les edats, fet que ara confien repetir. Fajula ha rememorat una anècdota de la passada edició per a il·lustrar aquest objectiu: “Una persona d’uns 80 anys se’m va acostar i em va preguntar si estava en l’organització per a expressar el seu agraïment, després que hagués utilitzat per primera vegada unes ulleres de realitat virtual”.
En concret, el festival oferirà 15 experiències tecnològiques, una desena de tallers per a explorar innovacions tecnològiques, i debats que versaran sobre els drets digitals, l’ús de les pantalles en l’entorn familiar, la ciberseguretat en adolescents i la IA, entre altres temàtiques. L’elenc de ponents serà variat, i inclourà perfils com el de la cantant i compositora Maria Arnal —que abordarà la seva experimentació amb el so, la tecnologia i l’art—, el de la directora de la Societat Digital de la Generalitat, Liliana Arroyo, i la directora de Seguretat de la Informació de CaixaBank, Natalia de Seras.
També participarà en el festival el consell científic d’adolescents de l’Hospital Sant Joan de Déu. Amb el nom de KIDS Barcelona, el consell debatrà sobre la importància del compromís de la societat perquè avanci la recerca en ciències de la salut. El Tech&Play comptarà també amb una sessió per a capacitar digitalment a docents i empoderar a alumnes en l’exercici dels seus drets digitals, de la mà de la SX3 Academy. Aquestes trobades quedaran englobades en una programació que pretén proporcionar als ciutadans una manera d’acostar-se a les noves tecnologies, i convidar-los a reflexionar des de propostes lúdiques sobre com aquestes poden beneficiar-los.