El Mobile World Congress va elevar l’ocupació mitjana hotelera fins al 88% durant els dies de celebració de l’esdeveniment, que va tenir lloc entre el 25 i el 29 de febrer. Excloent els dies del saló, l’ocupació de febrer va ser del 73%, per la qual cosa el congrés la va incrementar en 15 punts percentuals. Així ho indica un informe elaborat per STR i Cushman & Wakefield, que conclou que les dades registrades durant la passada edició de la fira confirmen la recuperació del turisme de congressos a Barcelona, que té un gran pes a la capital catalana.
Aquesta ocupació del 88% es va situar només un 3% per sota de l’any que va batre tots els rècords del congrés, el prepandèmic 2019. Des de llavors, l’oferta hotelera ha crescut un 1,8% a l’entorn del congrés, que suposa el pic operatiu de l’any per al sector hoteler. I l’ocupació no ha estat l’única xifra que va augmentar considerablement amb l’esdeveniment: també ho va fer el preu mig diari de les habitacions, que va escalar fins als 350 euros, més que duplicant els 145 euros que va costar de mitjana al febrer allotjar-se a la ciutat, sense tenir en compte les jornades de l’esdeveniment.
Aquests 350 euros de mitjana superen també, encara que sigui per poc, el preu més alt registrat fins a la data: els 349 euros de 2019. El preu mig diari va tenir els seus pics el 26 i 27 de febrer, amb 406 i 405 euros, respectivament. A més, els ingressos per habitació disponible van arribar als 307 euros durant la setmana del congrés internacional, la qual cosa representa 202 euros més que la xifra registrada durant la resta de febrer, un 190% més. Aquests 307 euros se situen només 10 euros per sota dels 317 que es van donar el 2019.
La celebració del congrés va representar un augment del preu diari mitjà per a totes les categories hoteleres, que el van doblar durant la setmana del Mobile respecte a la resta del mes. Els que més el van incrementar van ser els establiments de 4 estrelles i 4 estrelles superior, que van augmentar el seu Average Daily Rate (ADR) un 155%. “La fortalesa de la demanda durant el MWC permet a la indústria planificar d’any en any i beneficia a tots els segments i tipologies d’establiments, des dels hotels de luxe fins a les opcions més econòmiques”, ha defensat l’Account Manager Spain de STR, Elvira Arjona.
Segons l’estudi, els hotels més beneficiats van ser els de classe mitja. Aquests establiments, principalment de tres estrelles, van millorar un 2,4% l’ocupació i un 10% els preus diaris, respecte a 2023. Pel seu costat, els hotels de luxe i de mitja classe alta van registrar lleugers descensos d’ocupació, que es van veure compensats amb millors xifres de preus diaris. La classe econòmica va registrar dades similars a les de l’anterior edició del congrés, amb un lleuger descens del preu mig diari però amb més ocupació.
Quant a l’evolució de la demanda durant la setmana del MWC, els hotels ja van registrar el diumenge previ al Mobile nivells d’ocupació propers al 90%, i la xifra va ascendir al 94% i al 95% el dilluns i el dimarts. El dijous l’ocupació va passar al 87%, i els dies posteriors va anar decreixent fins al 72% que va registrar la resta del mes de febrer i l’inici de març al marge de l’esdeveniment. La contractació dels hotels per a allotjar als participants i assistents a la fira es va accelerar tant el 2023 com el 2024 tres mesos abans de l’esdeveniment, quan ja es van registrar ocupacions entorn del 45%.
Un dels actius rellevants dels hotels és la proximitat al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, que acull el Mobile. No obstant això, l’oferta de luxe i de classe alta del centre de la capital catalana “continua atraient als visitants amb més capacitat de despesa”, explica Arjona. I és que, segons l’estudi, els hotels situats a menys de tres quilòmetres de la fira són els que van aconseguir una major ocupació del 92%. No obstant això, el seu ADR es va situar en 369 euros, mentre que els establiments situats en un radi de tres a sis quilòmetres de l’esdeveniment van registrar preus diaris de 403 euros, encara que amb una ocupació inferior, del 88%. És la mateixa ocupació que es va donar als hotels a entre sis i deu quilòmetres de distància, que van tenir preus mitjans diaris de 353 euros.
“Ganes de continuar creixent” del turisme de congressos
Després d’anys marcats pels efectes de la pandèmia, l’edició de 2023 ja va apuntar a una recuperació que ara s’ha consolidat, amb indicadors entorn dels registrats en un 2019 que va ser de rècord. Aquesta recuperació del turisme de congressos s’ha produït en un escenari en el qual algunes veus auguraven que el sector canviaria per a donar pas a formats més telemàtics. “Durant la pandèmia hi havia dubtes sobre quin podia ser la resposta de les companyies davant els esdeveniments i fires sectorials, però aquesta edició de 2024 ha demostrat que el turisme professional està de tornada i amb ganes de continuar creixent”, ha sostingut el soci i codirector de Cushman & Wakefield Hospitality a Espanya, Albert Grau.
Contribueix a aquesta tornada del turisme de congressos la diversitat i qualitat de l’oferta hotelera, que representa “un reclam atractiu per a organitzadors i expositors, que poden cobrir tota la seva demanda”, ha sostingut Bruno Hallé, també soci i codirector de Cushman & Wakefield Hospitality a Espanya. Segons ell, “el mercat hoteler barceloní, així com el de L’Hospitalet i àrea metropolitana, ofereix una oferta diversa i equilibrada, que s’ajusta a les necessitats del turisme de congressos en tots els seus àmbits”.