Restaurants amb personalitat en localitzacions premium que ofereixin una proposta gastronòmica de proximitat en ambients atractius i que convidin a gaudir. Aquesta és la fórmula amb la qual el grup Somos Esencia busca impregnar els seus locals, inclosos els tres nous que ha obert aquest any. Amb la reobertura de propostes consolidades com són el Bar Bauma i el restaurant Barraca, i la inauguració oficial del Fauna Cafè al juny, el grup duplicarà enguany els seus locals fins a assolir-ne sis a la capital catalana, en un any marcat també per les bones perspectives que la Copa de l’Amèrica desperta a la ciutat.
La cartera dels sis restaurants que ara conforma el grup té la seva llavor tres dècades enrere, amb els primers passos dins de l’àmbit de la restauració de Xavier Mitats, soci fundador de Somos Esencis. En una trajectòria que va començar com a economista i auditor, Mitats va ser soci en els inicis del que ara és el Grupo Tragaluz. Quan la firma catalana de capital de risc Miura va quedar-se amb la major part del grup el 2019, Mitats va començar a gestionar el restaurant Agua, que va quedar fora de l’operació.
Així, a partir de l’Agua, Mitats es va proposar construir un nou grup de restauració al costat del seu fill Guillem, a qui va encomanar llavors la direcció del grup. Després d’una inversió de 4,5 milions i l’aturada per la pandèmia, van obrir durant els mesos següents Tierra Brava, al Mercat del Ninot, i Brisa, al Palau de Mar, com explica a The New Barcelona Post el també fill del fundador i ara director executiu del grup, Alex Mitats.
Després de gestionar altres establiments que ja no formen part del grup, Somos Esencia suma ara a l’Agua, al Tierra Brava i al Brisa els tres nous locals que ha obert enguany, que han implicat una “important inversió” que descarten detallar. La primera obertura de 2024 va ser la de l’icònic Bar Bauma, que va reobrir les seves portes al febrer després que anunciés el seu tancament al setembre. Situat a Roger de Llúria amb Rosselló, el local es va consolidar com a clau en l’escena gastronòmica barcelonina mitjançant una trajectòria que va emprendre a la dècada de 1940, amb una proposta gastronòmica i una atmosfera que Somos Esencia s’ha proposat mantenir, amb les tapes com a protagonistes.
Després va venir la reinauguració del Barraca, situat a peu de platja a la Barceloneta i amb l’aspiració d’exercir d’un dels miradors gastronòmics de la Copa de l’Amèrica. Especialitzat en arrossos i productes del mar des de fa dues dècades, Somos Esencia va començar a gestionar-lo al gener. Després d’adaptar el seu disseny i carta al grup, el restaurant va reobrir mantenint el seu caràcter i amb una novetat: un servei on demand especialitzat en peixos de llotja i mercat: “Amb 24 hores d’antelació, el client pot sol·licitar que li cuinem qualsevol tipus de peix a l’estil que desitgi”.
Amb aquesta proposta, el grup reforça l’essència marinera del Barraca, també clau a l’Agua i al Brisa. Malgrat que tots els restaurants del grup preveuen una gran afluència amb la Copa de l’Amèrica, especialment els tres situats enfront de la mar miren a la competició amb bones previsions: “Ja tenim peticions d’informació per a importants reserves, i tenim garantit que tindrem els restaurants plens”.
Al marge del particular públic que portarà la regata entre agost i octubre, els restaurants del grup es dirigeixen als locals, encara que puguin atreure també a turistes. “La nostra fórmula passa per obrir un local que ens agradi a nosaltres. Si està pensat per a la gent local, els seus amics i familiars, els turistes també vindran”, comenta Mitats. Els seus establiments es presenten al comensal amb un concepte gastronòmic que té com a protagonista la cuina catalana que es combina amb tècniques avantguardistes per oferir noves gammes de sabors i textures, sense trencar amb l’essència tradicional.
Després de tancar 2023 amb una facturació de 17 milions —un 18% més respecte a l’any anterior—, la companyia preveu facturar pràcticament el doble aquest exercici: després de l’obertura dels nous locals, preveu fregar els 30 milions el 2024. Les xifres creixents també es veuran reflectides en la seva plantilla, que preveu assolir els 300 empleats quan acabi l’any, tenint en compte als treballadors tant de les seves oficines com dels seus locals.
Davant aquesta previsió de creixement, el grup se centra ara en consolidar els seus sis restaurants. “Hem obert tres de cop, i no volem morir d’èxit: hem d’assegurar-nos que funcionen com ens proposem. Després, no ens tanquem cap porta per continuar invertint”, avança Mitats. Tot i que no està en una fase de recerca activa, el grup tampoc descarta res davant la possibilitat d’expandir-se més enllà de Barcelona, per exportar a altres ciutats el seu model forjat a la capital catalana.