La història del rock pot repassar-se a través de cançons, pòsters, discos i concerts. Ara, un nou museu de Barcelona proposa fer-ho d’una forma encara més palpable i elèctrica: mitjançant una extensa col·lecció de guitarres elèctriques que han passat per les mans de grans estrelles de renom internacional. Des del número 16 del carrer Portaferrissa, Guitar Legends Hall proposa al visitant a descobrir el segle XX a través del rock de manera interactiva, amb una col·lecció que abasta des de la llavor del gènere musical fins a l’actualitat.
Impulsat pel col·leccionista amant de la música Juan José Castellano, el museu s’inaugura aquest dijous amb la voluntad d’oferir una experiència multisensorial a través d’una proposta interactiva i immersiva, que té com a protagonistes més de 50 guitarres. Totes elles són de sèries limitades o bé han estat utilitzades per ídols de masses com Bono, Bon Jovi, George Harrison, AC/DC, Kiss, Metallica, Dire Straits, Queen, Pink Floyd, Aerosmith, The Cure i Medina Azahara. Amb aquest elenc de llegendes com a protagonista, el museu serà el primer d’Europa a abordar d’aquesta manera la història del rock.
El museu convida a submergir-se en el gènere a través de cada guitarra i de la seva contribució a la història de la música, contextualitzant dins del seu escenari temporal el so i segell únic de cadascun dels instruments. Atresorar-les no ha estat una tasca ràpida ni rutinària: per reunir-les, Castellano ha viatjat durant dues dècades a múltiples ciutats, i les ha incorporat a la seva col·lecció adquirint-les directament a músics com el guitarrista de Kiss, Paul Stanley, o bé comprant-les a altres col·leccionistes i apassionats del rock.
Les diverses sales ambientades en les diferents èpoques del rock disposen d’elements interactius, com una experiència immersiva en un garatge i un concert amb hologrames d’artistes llegendaris
Les guitarres no només podran ser admirades dins del nou museu, sinó que els visitants podran tocar amb algunes d’elles. I és que, amb l’objectiu d’oferir una experiència interactiva, el museu comptarà amb espais dedicats a l’experimentació, que també programaran activitats com tallers i conferències.
En aquesta línia, les diverses sales ambientades en les diferents èpoques del rock disposen d’elements interactius, com una jukebox, una sala amb televisors amb programes dels 50 amb els quals pot interactuar el visitant, una altra que trasllada a un festival dels 60 amb una imprescindible furgoneta Volkswagen, una experiència immersiva en un garatge i el concert dels concerts, amb hologrames d’artistes llegendaris interpretant riffs icònics.
I el museu no és una obra acabada, sinó que estarà en constant evolució: Castellano, empresari i apassionat de la guitarra des dels 13 anys, continua immers en una cerca de peces que puguin eixamplar l’experiència dels visitants i enriquir la seva col·lecció. Però l’espai va més enllà d’exhibir guitarres, i és que aspira a explorar el gènere com un moviment sociocultural amb impacte en la societat.
El museu, amb una proposta expositiva de Grup Transversal, ho farà també a través d’exposicions temporals i amb una programació regular d’actuacions, presentacions de discos i classes magistrals. Tot amb un objectiu: erigir-se com a punt de referència a Europa, acollint presentacions d’artistes i productes dels principals fabricants de guitarres elèctriques i convertint-se en un nou punt de trobada del sector musical professional internacional, des del cor de Barcelona.