Als barris de Gràcia, el Born, Poblenou, i fins i tot l’Eixample, estan emergint diverses botigues i iniciatives dirigides a atreure a consumidors més responsables, adaptant-se a les tendències actuals. Barcelona és una ciutat que busca treballar la sostenibilitat, amb una varietat de comerços que promouen l’ús de materials ecològics, la reutilització i la producció local, encara que sempre hi ha àrees de millora per explorar.
En un món on la sostenibilitat és una prioritat global, sovint passem per alt solucions que són d’allò més simples i efectives. Una d’elles és comprar a mercats tradicionals d’aliments, com ho feien els nostres pares i avis, la qual cosa continua sent una de les formes més sostenibles de consum. No obstant això, els estils de vida moderns i la reducció de l’espai a les llars han impulsat a moltes persones a optar per menjar envasat que pot durar setmanes a la nevera.
Comprar productes frescos diàriament als mercats no només és un acte de consum responsable, també és una manera d’evitar el desaprofitament alimentari. Segons un estudi de la FAO, a Europa cada habitant malbarata de mitjana 95 quilos d’aliments a l’any. Globalment, es perd o es tira el 33% dels aliments produïts per al consum humà. És alarmant, veritat?
Els productes dels mercats acostumen a vendre’s sense envasos innecessaris, la qual cosa redueix significativament l’ús de plàstics i altres materials no biodegradables. Comprar a mercats locals no només disminueix els residus plàstics, també fa costat als productors i agricultors locals, enfortint l’economia i el teixit social de les nostres comunitats.
En el sector del retail, les nostres accions poden tenir un impacte molt significatiu, i cada vegada més empreses són conscients i estan adoptant polítiques sostenibles de les quals podem prendre’n nota.
Per exemple, a Barcelona, alguns retailers del sector alimentari han començat a vendre productes a granel per a reduir el malbaratament, mentre que alguns supermercats estan introduint envasos biodegradables i fomentant l’ús de bosses reutilitzables, encara que l’ideal, al meu entendre, seria eliminar les bosses de plàstic per complet.
Exemples notables inclouen Yes Future, al carrer de Viladomat, el primer supermercat lliure de plàstic de Barcelona, i Gra de Gràcia, una botiga amb tres establiments que ofereix productes ecològics, naturals i de proximitat a granel, també lliures d’envasos plàstics i amb la majoria dels seus productes amb segell bio, garantint qualitat i respecte pel medi ambient.
La responsabilitat social corporativa està guanyant terreny i s’està convertint en una base fonamental per a la gestió empresarial
Mun Ferments és una altra empresa innovadora, de Mataró, que comercialitza kombucha amb ingredients naturals i ecològics. La seva fermentació, que supera els 30 dies, dona com a resultat un producte gairebé sense sucre i no necessita refrigeració per a la seva conservació ni transport, la qual cosa permet un estalvi important d’energia i emissions.
Si parlem de moda, a Infinit Denim, una botiga del carrer del Bruc, trobem roba, bosses i complements fets sota els principis de l’economia circular, utilitzant teixit reciclat de restes de tela vaquera. El més interessant és que tot el procés, des de la filatura fins a la confecció, es realitza a menys de 400 km de Barcelona, reduint així la petjada de carboni i afavorint la sobirania tèxtil.
La responsabilitat social corporativa està guanyant terreny i s’està convertint en una base fonamental per a la gestió empresarial, és un fet. Com retailers, podem emprendre accions per seguir aquest camí i acostar-nos a un consumidor cada vegada més crític i compromès.