President Port de Barcelona Lluís Salvadó Director general Hutchison Port Holdings Europa i president comitè sostenibilitat grup Hutchison, Clemence Cheng
EL PRESIDENT DEL PORT DE BARCELONA, LLUÍS SALVADÓ, I EL DIRECTOR GENERAL DE HUTCHISON PORTS HOLDINGS EUROPA I PRESIDENT DEL COMITÈ DE SOSTENIBILITAT DEL GRUP HUTCHISON, CLEMENCE CHENG, ENCENEN SIMBÒLICAMENT EL NOU ENDOLL PER A LA TERMINAL BEST.

La terminal de contenidors Best s’endolla a la xarxa elèctrica

Un centenar de vaixells que rebrà en els pròxims dos anys deixarà d'encendre els seus motors i cremar combustible mentre descarreguen

Per a aquells que no fossin conscients del que s’estava posant en marxa, un vaixell de MSC ple de contenidors es trobava en ple procés de descàrrega de les seves mercaderies el matí d’aquest divendres. No només era el soroll que emetien els motors que el mantenien en marxa, cremant combustible, sinó també el fum constant que llançava a l’aire, desprenent una olor bruta. Ho tenien a l’esquena el centenar de convidats, autoritats i empresaris, que han assistit a la inauguració de la primera instal·lació per electrificar el Port de Barcelona, situada a la terminal Hutchison Ports Best, una infraestructura pionera que fa més de deu anys que es troba al moll Prat, a la zona sud del port, on més emissions es generen.

Després d’una inversió de gairebé cinc milions d’euros, el nou sistema, fabricat per PowerCon a Dinamarca, permetrà que els vaixells portacontenidors puguin passar a apagar el motor quan atraquin al port i s’endollin a la xarxa elèctrica, amb capacitat per subministrar fins a 8 MW de potència. Per a això, s’ha desplegat una xarxa de mitjana tensió de 3.000 metres de cable fins a la mateixa vora del moll, on s’han instal·lat tres caixes de connexió a les quals es podran connectar dos vaixells de manera simultània si no necessiten molta potència o un només en el cas contrari. La tasca principal d’aquests punts consisteix a transformar l’electricitat que arriba des de la subestació elèctrica a la potència que requereix cada vaixell, tenint en compte que el voltatge varia si es tracta d’una embarcació que transporta contenidors, un creuer o un ferri.

Amb la incorporació d’aquest endoll per a vaixells, anomenat Onshore Power Supply (OPS), la terminal de contenidors Hutchison Ports Best, immersa en un procés d’ampliació per a arribar a les 90 hectàrees, s’ha convertit en la primera del Mediterrani a incorporar aquesta tecnologia, que subministra electricitat d’origen 100% renovable. Ha estat a punt de liderar el sistema portuari europeu, però el port d’Hamburg s’ha avançat. Els ports de Vancouver i Los Angeles han estat la referència que té el de Barcelona per a aquest projecte, que també s’ha desenvolupat en algun de la Xina i del nord d’Europa.

La terminal, la primera semiautomàtica que va tenir Hutchison Ports, preveu donar servei a gairebé un centenar de portacontenidors —92— en els pròxims dos anys. Aquesta xifra representa un 3% del total de vaixells que reben cada any, entre els 1.400 i els 1.500. Passada la fase pilot, a partir del tercer any, la companyia espera poder ampliar les connexions anuals, sense concretar cap xifra. Aquí el problema està a saber quants vaixells dels quals atraquen a la terminal estan preparats per a aquesta tecnologia, una qüestió que el grup hongkonguès encara no coneix.

El pressupost de les obres per al primer punt de connexió a la terminal Best ha estat finançat pel Govern central amb fons europeus. En els pròxims anys, vindran altres endolls portuaris, emmarcats en un projecte a llarg termini del Port de Barcelona per electrificar tots els molls. Amb les diferents potes de la iniciativa ja en marxa, sigui en fase de licitació o execució, es preveu invertir un total de 200 milions d’euros per deixar de cremar combustible i reduir així l’impacte mediambiental de la infraestructura. De cara al 2030, es preveu tenir electrificats tots els punts d’atracada dels creuers, el Moll Prat i les terminals de ferris. A partir del 2030, s’anirà expandint l’electrificació a altres zones, com el Moll de l’Energia o la terminal APM.

El Port de Barcelona està executant un projecte a llarg termini per electrificar tots els molls invertint 200 milions

El pla per electrificar els molls començarà amb proves pilot que serviran per conèixer la demanda elèctrica dels vaixells, així com anar testant la tecnologia que després s’estendrà per tota la infraestructura. A més de la de la terminal Best, a finals d’any, vindrà la segona prova, a la terminal de ferris, la més pròxima a la zona urbana. Aquí només es preveu instal·lar un punt de connexió, que podrà donar servei a un únic vaixell d’aquest tipus, que acostumen a necessitar menys potència mentre estan parats. L’avantatge d’aquesta segona prova és que els ferris arriben i se’n van diàriament, fet que permetrà provar el sistema amb diferents embarcacions i fer-ho amb més recurrència.

A més de les dues proves pilot, un altre element fonamental en el pla d’electrificació és la nova subestació elèctrica a la Ronda Litoral de Red Eléctrica, amb una capacitat de 220 kV. En aquesta infraestructura, situada molt a prop del Moll Príncep d’Espanya, el port serà un dels principals consumidors, amb una demanda de 80 MW. També s’haurà de construir una subestació elèctrica en el mateix port, que serà la que connecti amb la de Red Elétrica i distribueixi l’energia per tota la infraestructura.

Tags from the story