Hotel Mandarin Oriental Barcelona
La façana de l'hotel Mandarin, ubicat al Passeig de Gràcia.

Els hotels de Barcelona apunten a un any de facturació rècord després d’un estiu de preus a l’alça

Els establiments de la capital catalana tanquen una temporada estival amb una ocupació lleugerament per sota a la de l'any passat, però en la qual els preus de les habitacions s'han situat en màxims històrics

Menys habitacions plenes, però més cares. Els hotels de Barcelona han tancat l’estiu amb una ocupació del 85%, una xifra gens menyspreable, encara que 3,9 punts per sota de la de l’any passat, i 5,4 menys que el 2019, l’any previ a la pandèmia i el que el Gremi d’Hotels de Barcelona pren com a referència. No obstant això, aquest lleuger descens s’ha vist compensat per una dada que el gremi considera molt positiva: un augment de les tarifes que ha elevat fins als 195 euros el preu mitjà per habitació, onze euros més que l’any passat, i 45 més que en l’estiu anterior al covid.

“Estem en una dinàmica positiva que consolida la fortalesa de la marca Barcelona a nivell internacional”, ha defensat el president del gremi, Jordi Clos. El també president de la cadena Derby Hotels ha qualificat de “molt positiva” l’evolució dels preus de les habitacions a la ciutat, i ha assegurat que el fet que hi hagi menys llits ocupats no li genera cap preocupació. És més, ha pronosticat que el sector tancarà enguany amb rècords de facturació.

Les dades de la temporada estival s’emmarquen en un any en què l’ocupació acumulada ha estat del 82,1% de gener a agost —mig punt per sota que el 2023—, i en el qual el preu mitjà en aquest període ha ascendit fins als 190 euros, 16 més que en el mateix període de l’any passat i 49 per sobre que el 2019.

Aquest augment de preus s’ha produït en paral·lel a l’arribada in crescendo a la ciutat d’un perfil de viatger internacional de considerable poder adquisitiu, sovint vinculat al segment de negocis, la cultura i l’esports, amb esdeveniments com la Copa de l’Amèrica, que va arrencar a l’agost i que acabarà a l’octubre. Encara que el volum de reserves hoteleres que està aportant la competició a la ciutat “no és excessivament important”, segons Clos, els establiments del litoral ja compten amb reserves i una ocupació elevada de cara al tram final de les proves de la regata.

Aquest creixent perfil de viatger ha “propiciat la consecució d’un turisme més qualitatiu”, i continuarà arribant a la ciutat de manera notable durant els pròxims mesos, que es preveuen molt positius per al sector. La Copa de l’Amèrica és un dels factors que contribueixen a aquestes bones perspectives, ja que exerceix d’aparador mundial per a la ciutat i li aporta imatge i prestigi, segons Clos: “Barcelona torna a acollir esdeveniments esportius de rellevància internacional”.

Jordi Clos, presidente del Gremi d'Hotels de Barcelona.
El president del Gremi d’Hotels de Barcelona, Jordi Clos, a la roda de premsa sobre la temporada d’estiu. © Maria Asmarat/ACN

Però no tot és la Copa de l’Amèrica, ni l’esport. L’àmbit cultural també sumarà en l’atracció de visitants, amb la biennal europea Manifesta 15 com una de les cites més destacades. També el turisme de reunions i congressos, que exerceix un paper crucial per als hotels, té bones perspectives per al que queda d’any, i especialment per al 2025, quan Barcelona acollirà per primera vegada tres nous esdeveniments d’abast internacional: el Vitafoods, l’ICE i el LabelExpo.

Aquests nous salons que se sumen a cites de nivel global ja habituals a la ciutat, como el Mobile World Congress i l’Integrated Systems Europe (ISE). Són cites de rellevància internacional d’àmbits diversos que contribueixen a “traslladar una imatge internacional molt potent” de Barcelona que, segons Clos, facilita el seu desenvolupament i genera oportunitats de futur per a la ciutat i el seu entorn.