El sector del videojoc continua pujant de nivell a Catalunya. Més de 4.600 professionals formen part de la indústria catalana del gaming, que està conformada per més de 230 companyies. Ara, el sector es proposa continuar creixent mitjançant una estratègia que aposta fort per potenciar la internacionalització dels videojocs gestats a Catalunya.
Aquesta estratègia, dissenyada per la Taula del Videojoc per accelerar el desenvolupament del sector, es concreta en 60 actuacions a impulsar durant el pròxim any, que volen incidir en la professionalització del sector, el seu impacte social, la internacionalització i el finançament, amb especial interès en els eSports.
Tan ambiciós es dibuixa el futur del sector a Catalunya que un dels seus futurs punts de referència seran les Tres Xemeneies de Sant Adrià. Precisament obertes al públic recentment amb l’excusa de la prestigiosa biennal nòmada europea Manifesta, les tres característiques xemeneies i el seu antic edifici de turbines s’han reservat per a acollir el projecte Catalunya Media City, vinculat a l’audiovisual, a la cultura digital i, com no, al videojoc.
I és que el sector continua creixent en nombre d’empreses, professionals i facturació, i inclou estudis destacats a nivell mundial. Entre les empreses que operen a Catalunya, figuren firmes internacionals com la britànica King, la francesa Ubisoft, la californiana Scopely, la saudita Sandsoft, la xinesa NetEase Games, la danesa IO Interactive i la suissa Fun Plus. Totes elles se sumen a múltiples companyies natives de Barcelona, com a Digital Legends Entertainment, Playstark Games, 2Awesome Studio, A&L Games i Social Point, creada a la capital catalana però adquirida després per l’estatunidenca Take-Two. L’ecosistema, dinamitzat també pel fet que Barcelona aculli l’Integrated Systems Europe, no només està format per empreses de desenvolupament, sinó també per incubadores, com GameBCN, i espais com el que va obrir com el centre de gaming més gran d’Europa el 2022, impulsat per Asobu eSports al centre comercial Som Multiespai.
Per encarar l’objectiu de la internacionalització del sector amb força, la Taula del Videojoc impulsarà un pla estratègic específic, que portarà als videojocs catalans fins a fires sectorials internacionals i promourà formacions per penetrar en nous mercats. Les formacions aniran encarades als professionals d’un sector que també vol reforçar el suport al talent emergent.
Per a això, la Taula del Videojoc mirarà a projectes sorgits de centres formatius per incloure’ls a programes d’incubació de videojocs, i generarà espais en els quals alumnes i talent jove entrin en contacte amb empreses per facilitar la seva incorporació al mercat laboral.
Per fomentar l’intercanvi dins del sector, també es crearan punts de trobada entre els múltiples esdeveniments de videojocs que ja s’organitzen a Catalunya, i es mantindrà l’aposta per incorporar a perfils emprenedors a programes formatius del sector i per la formació continuada als seus professionals.
Amb l’objectiu de facilitar l’indispensable finançament que requereix el sector, l’estratègia s’ha marcat també com a objectiu afavorir l’accés de les empreses catalanes a les oportunitats de finançament públic europeu, així com acompanyar-les en la cerca de recursos i privats i en la millora dels avantatges fiscals d’aquest sector. A més, l’estratègia planteja elaborar un codi ètic de la indústria i crear recursos per assessorar famílies, centres educatius i equipaments com biblioteques, a l’hora de gestionar l’ús de videojocs en els usuaris més joves.
Radiografiant el sector
Aquesta estratègia aspira a accelerar la progressió ascendent d’un sector que ja està creixent. La quantitat d’empreses i estudis de desenvolupament de videojocs ha registrat un augment de més d’un 20% en un any, fins a superar les 230, situades majoritàriament a Barcelona. Amb aquesta xifra, Catalunya concentra el 30% de companyies del sector a nivell estatal, i la meitat de la facturació de tot l’Estat, que en 2022 va ser de més de 709 milions d’euros, un 7,5% més que l’any anterior.
Catalunya concentra la meitat de la facturació i de professionals dedicats al sector del videojoc a nivell estatal
D’aquesta manera, el sector vol continuar creixent en un context en el qual ja s’ha consolidat com a indústria potent en l’ecosistema econòmic català. Dins d’aquesta tendència a l’alça, també està creixent la quantitat de professionals del sector, que ascendeixen a més de 4.600, la meitat del personal d’empreses de videojocs a nivell estatal. En paral·lel, també ha augmentat la proporció de dones que es dediquen a aquest àmbit, amb una presència femenina del 27% a les plantilles. Així ho ha constatat la Taula del Videojoc, impulsada el 2017 per la Generalitat i ara amb 48 organitzacions, entre les quals figuren entitats, associacions, universitats i incubadores, al costat de la Generalitat.
A més, el perfil del professional del videojoc a Catalunya és jove —el 90% té menys de 45 anys, i prop de la meitat té menys de 30— i disposa de formació superior: el 99% compta amb estudis superiors tant universitaris com d’FP. Només durant el passat curs acadèmic, les universitats catalanes van formar a 1.330 alumnes vinculats a aquest àmbit. Són els futurs professionals cridats a continuar articulant i enrobustint aquest sector, per avançar en la consolidació del videojoc com a ecosistema estratègic per a Catalunya.