Qualsevol barceloní s’ha trobat en alguna ocasió amb l’opció de pagar uns cèntims de més de la seva compra per donar-ho a una entitat social. “Vols fer l’arrodoniment solidari?”, pregunten en pagar, i el procés és tan simple com acceptar-ho o rebutjar-ho al datàfon. Darrere d’aquest simple gest, està la startup barcelonina Worldcoo, que amb aquest sistema acaba de superar els 20 milions d’euros recaptats per a projectes socials.
Aquests més de 20 milions —en concret, 20.266.855 euros—, s’han dirigit a més de 800 projectes socials, i s’han recollit mitjançant 79 milions de microdonacions. Ara, la startup disposa d’aquest sistema en més de 5.000 botigues que ofereixen l’arrodoniment solidari, que també compta amb format online i amb campanyes específiques que realitzen per a empreses ad hoc, com explica el seu cofundador Aureli Bou.
El germen de l’empresa el van posar Bou i Sergi Figueres el 2012. Amics des de la infància, van decidir reunir esforços per impulsar un projecte solidari, fent confluir les seves dues carreres: Bou acabava la carrera d’Enginyeria i Figueres, la de Dret, i van crear l’Associació Catalana d’Enginyers per al Desenvolupament, que elaborava de manera gratuïta projectes d’enginyeria per a entitats socials que treballaven en països en vies de desenvolupament.
“No obstant això, vam començar a veure que moltes entitats no podien dur a terme els seus projectes per falta de finançament”, rememora Bou. Va ser així com van canviar de prisma i van posar el focus a crear un projecte que ajudés les entitats a reunir finançament a través de la tecnologia.
Amb aquest objectiu, van començar amb una plataforma de micromecenatge de projectes socials, però van comprovar que els donants acabaven sent persones que ja coneixien les entitats, “i el repte era arribar a més gent i aconseguir nous col·laboradors”. Per aquest motiu, el 2014 van idear un nou sistema: el widget solidari per a ecommerce, que permet donar una petita quantitat abans de realitzar una compra online.
El següent pas va ser passar de les compres en línia al datàfon, per aconseguir l’arrodoniment solidari per a compres amb targeta. Aconseguir-ho va requerir un treball de dos anys de desenvolupament tecnològic i de converses amb múltiples actors: “Havíem de posar a molts interlocutors d’acord i alinear-los a tots, des de les botigues fins a les passarel·les de pagament i les terminals”.
Des de llavors, l’empresa ha anat creixent. Durant aquests anys, ha tancat diverses rondes d’inversió, com una de 2,3 milions d’euros de 2016 i 1,3 milions del programa europeu Horizon 2020, fins que el 2023 Worldcoo va ser adquirida per Glovo: “Llavors ens vam poder recolzar en tots els seus partners, mantenint equips independents”.
Aquest suport en els col·laboradors de la també startup barcelonina marca el camí de l’expansió internacional de Worldcoo. Després d’obrir delegació a Itàlia i de començar a operar també a Portugal i Andorra, ara estan mirant cap a Polònia, on no descarten desembarcar el 2025. A més, l’empresa treballa per portar el seu arrodoniment solidari a més passarel·les de pagament que actualment no estan adaptades tecnològicament al sistema.
En paral·lel a aquesta expansió internacional i tecnològica, Worldcoo treballa per sumar més empreses perquè incorporin el sistema d’arrodoniment solidari, així com per gestionar la col·laboració amb les entitats. Amb aquestes, la startup signa contractes de fundraising, mitjançant el qual estableix una tarifa que correspon a Worldcoo en funció de l’import que recapti, i que oscil·la entre el sis i el 12%, “un import baix en comparació amb la captació de carrer”, segons Bou.
Amb aquest sistema, la startup preveu facturar entorn d’un milió d’euros aquest any, i estima arribar al break even el 2025. “Hem tingut períodes de l’any en què ja ens hem situat en punt d’equilibri, i confiem a fer-ho aviat també en l’agregat anual”. Per això, l’empresa treballarà per continuar creixent i per portar el seu arrodoniment solidari a més passarel·les de pagament, establiments i mercats, i per a ampliar el seu impacte en projectes socials.