Grúa portacontenedores eléctrica en el Port de Barcelona.
Grua portacontenidors elèctrica al Port de Barcelona.

Les primeres grues portacontenidors elèctriques del port es preparen per operar

APM Terminals està ultimant els preparatius perquè cinc ‘straddle carriers’ estiguin plenament operatius, la qual cosa els convertirà en les primeres grues elèctriques d'aquest tipus en el Mediterrani occidental

Si un creuer estigués atracat al Port de Barcelona durant tres mesos, contaminaria el mateix que es deixarà d’emetre amb les primeres cinc grues portacontenidors 100% elèctriques que començaran a operar al port de la capital catalana. En concret, ho faran a APM Terminals, que està acabant els preparatius perquè puguin començar a transportar contenidors, primer en fase de proves, i després dins de la logística habitual de la terminal.

Aquestes grues, del tipus straddle carrier o grua pòrtic, són les encarregades de moure contenidors de transport marítim, i no només són les primeres elèctriques de Barcelona, sinó de tot el Mediterrani occidental, com ha destacat el director general d’APM Terminals Barcelona, Julián Fernández.

“Estem impulsant des de Barcelona un canvi real en la indústria portuària”, ha defensat des de la terminal, en la qual s’ha comparat el funcionament d’una grua tradicional de dièsel respecte a una de les cinc elèctriques: de 95 decibels, 5 quilos de Co2 i 19 kWh consumits, a 75 decibels, zero emissions i 5 kWh. A l’any, aquestes xifres es traduiran en un estalvi de 821 tones d’emissions de Co2.

D’aquesta manera, les màquines representen una millora per a la ciutat i la seva qualitat de l’aire, però també per a les condicions dels treballadors, pel fet d’evitar emissions i reduir el soroll, tot i disposar de la mateixa capacitat.

Les grues, amb sis hores d’autonomia, començaran a fer proves amb mercaderia durant les pròximes setmanes, en un procés de preparació que ha requerit posar en marxa dues estacions de càrrega elèctrica, executar obra civil i elèctrica, i desenvolupar una nova xarxa informàtica i els programes necessaris per a posar en marxa la tecnologia.

La posada en marxa de les cinc grues s’emmarca en un projecte pilot encaminat a la descarbonització d’APM Terminals, que impulsa un pla global d’electrificació valorat en 60 milions de dòlars i que també desplega en ports d’Egipte, Jordània i els Estats Units, entre altres països. L’objectiu, aconseguir les zero emissions en 2040.

Contenedores en APM Terminals Barcelona.
Contenidors a APM Terminals al Port de Barcelona.

“Volem ser els primers en descarbonitzar la indústria dels contenidors”, segons Fernández, en una fita en el qual Barcelona exerceix un rellevant paper. El president del Port de Barcelona, José Alberto Carbonell, ha posat en valor precisament aquest rol de la ciutat i el fet que APM Terminals l’hagi inclòs com a punt clau en el seu pla de descarbonització.

“És un pas molt significatiu, i no només per haver escollit Barcelona, sinó perquè a més està vinculat a la manipulació de càrrega pesada”, i va més enllà de l’electrificació de les embarcacions. A més, segons Carbonell, l’electrificació s’ha lligat sovint a l’automatització de processos i operacions, i en aquest cas s’inclou la gestió manual de la càrrega, que es realitza en tots els ports i de manera contínua, fet que amplifica l’impacte de la mesura.

Julián Fernández, José Alberto Carbonell e Igor Van der Essen, en el Port de Barcelona.
Julián Fernández (APM Terminals Barcelona), José Alberto Carbonell (Port de Barcelona) i Igor Van der Essen (APM Terminals Europa i África).

Les grues van arribar a finals del segon trimestre de l’any, i ja han passat per les primeres proves, després de passar per un procés de reacoblament. Aquestes primeres proves han inclòs testatges per comprovar l’eficiència de la frenada i la reacció a una sobrecàrrega. Ara, es començaran a realitzar proves d’estibar, pas que està previst per les properes setmanes, amb l’objectiu que estiguin plenament operatives a l’estiu.

Aquest projecte pilot està contribuint a entendre els riscos, dificultats i oportunitats per a la infraestructura amb maquinària elèctrica, així com determinar les necessitats de formació per als estibadors i els tècnics, i d’actualització dels protocols de seguretat. D’aquesta manera, el projecte contribuirà a marcar el camí per avançar cap a la descarbonització, des de Barcelona. “Estem fent història”, ha remarcat Fernández.

Tags from the story