Hi ha ecosistema tecnològic més enllà de Barcelona. A la ciutat fronterera de Portbou, s’ha posat en marxa un centre de competències digitals de Renfe, el setè de tots els que té repartits per Espanya i el primer que se situa a Catalunya. En funcionament des del passat abril, l’equip està format per quatre treballadors, tots ells recentment graduats, liderats per l’enginyera Isabel Sierra. Es dediquen a provar i constatar la qualitat de les pàgines web i aplicacions mòbil del grup ferroviari, com les que s’utilitzen per comprar bitllets o per comunicar-se amb els maquinistes.
Així ho expliquen el Carlos i el Marcos davant dels seus ordinadors, plens d’informació massa complicada d’interpretar per a la majoria de mortals. Tenen 23 i 20 anys, respectivament, i aquesta és la seva primera feina. Estaven estudiant el cicle de grau superior de Desenvolupament d’apps web a l’Institut Cendrasos de Figueres quan es va obrir la convocatòria de Renfe. Van arribar més de 100 currículums i es va seleccionar a nou alumnes, a qui se’ls va formar durant dos mesos. Finalment, se’n van triar quatre, tres nois i una noia, per arrencar el centre de Portbou, operat per la filial Logirail.
Des de llavors, han començat a gestionar els projectes digitals que els demana l’operador ferroviari, moltes vegades en col·laboració amb els altres centres de competències digitals que té a la resta d’Espanya, al mateix temps que continuen estudiant per poder assumir més encàrrecs en un futur. Es dediquen a Quality Assurance and Testing, és a dir, a prevenir i detectar amb antelació incidències en els diferents aplicatius de Renfe, així com a verificar que tot funciona bé i garantir una bona experiència abans que l’usuari final els utilitzi. “Som com un usuari que sap molt de l’app i busca els errors que pot haver-hi”, assenyalen els dos joves.
Proven qüestions com si es pot accedir sense problemes a l’aplicació o si executen aquelles ordres que té programades, amb la dificultat d’haver d’entendre una cosa tan complexa com el sector ferroviari, descobrint requisits com les delimitacions temporals de velocitat a les vies. “Vaja, l’oposat a un desenvolupador web”, s’afanyen a matisar. De fet, treballen estretament amb un altre centre digital de Renfe, el que es troba a Miranda de Ebro (Burgos), especialitzat en programació, de qui revisen que funcionin correctament els seus productes.
El Carlos i el Marcos viuen a Figueres i agafen cada dia un Regional per arribar al centre de Portbou, situat a pocs passos de les vies on els deixa el tren. Tenen clar que a la seva ciutat natal no haguessin trobat cap feina relacionada amb el món digital i s’haurien d’haver posat a mirar, com a molt a prop, a Girona. A més, per incorporar-se al centre de Renfe, no se’ls hi va demanar tenir experiència prèvia, una qüestió que frena a molts dels seus companys de cicle per trobar una primera feina més enllà de les pràctiques.
El centre de Portbou ha anat agafant ritme durant els primers mesos de funcionament, amb la previsió de duplicar la plantilla de cara al 2025
La seva cap fa anys que treballa posant a prova el software de diferents apps i webs, “com si fos una oficina de qualitat”, remarca, i ha hagut de viatjar bastant més fins a arribar a Portbou. En el seu cas, s’ha traslladat des de Medellín, Colòmbia, on havia treballat a diferents empreses fins que li va arribar per Linkedin l’oferta per dirigir el centre de Renfe. Després de superar el procés de selecció, va venir tota sola a un lloc del qual no havia sentit mai a parlar i no nega que el xoc va ser dur, però reconeix que tot va millorar quan la seva família la va poder seguir mesos després.
Des que les obres van acabar el mes de febrer, després d’una inversió de 260.000 euros, el centre ha anat agafant ritme durant els primers mesos de funcionament, amb la previsió de duplicar la plantilla l’any que ve. També es contempla anar assumint més projectes digitals que tingui l’operador ferroviari, així com obrir-se a col·laborar amb altres empreses. Per a això, va ser clau la hackaton que van organitzar a finals d’octubre per donar a conèixer el centre, amb una trentena d’estudiants de l’Institut Cendrasos de Figueres i de la Universitat de Girona (UdG). “Volem impulsar el talent jove i donar vida a Portbou”, subratlla Sierra, objectiu que comparteixen amb l’alcalde, Gael Rodríguez. Conegut per ser el més jove de tot Espanya, Rodríguez es va mobilitzar des d’un primer moment per atreure la inversió de Renfe al seu municipi.
Digitalització contra el despoblament
Més enllà d’avançar en la modernització de la seva operativa, Renfe ha posat en marxa centres de competències digitals com el liderat per Sierra amb l’objectiu de generar ocupació de qualitat per als més joves en localitats despoblades, fenomen que no només es dona a Terol, sinó també a municipis de la costa catalana com Portbou.
Només cal passejar pel seu centre un dia qualsevol per veure la quantitat de locals i habitatges buits que n’hi ha, una circumstància que aquí empitjora encara més per ser una ciutat que ha quedat al marge de tot.
Amb aquesta voluntat, des del 2021, Renfe ha triat emplaçaments amb tradició ferroviària per ubicar els nous centres, com passa a Portbou amb la seva estació, amb una marquesina que recorda a la d’estació de França. A més dels de Portbou i Miranda de Ebro, ha posat en marxa els d’Alcázar de San Juan (Ciudad Real), especialitzat en robòtica i intel·ligència artificial (IA); Terol, en manteniment d’infraestructures; Monforte de Lemos (Lugo), en ciberseguretat, Linares (Jaén) i Mèrida (Badajoz), en atenció al client.