Una pantalla situa els trens de llarga distància que han sortit des de l’estació de Sants. Fa un seguiment a temps real de la seva ruta i les incidències que poden sorgir, però també apareixen quan encara no han partit, per veure si tenen pendent fer la neteja o encara no han carregat el càtering. Renfe ha posat en marxa un nou centre de gestió d’operacions a Barcelona per monitorar tots els trens d’alta velocitat que circulen per Catalunya, els AVE i els Avlo, però també els Euromed, Alvia, Intercity i Avant.
L’operador ferroviari ha invertit més d’un milió d’euros en les instal·lacions, amb les quals ha guanyat espai en comparació amb el que tenia fins al moment a la mateixa estació. No només ha crescut en superfície sinó que també ha incorporat més tecnologia, amb una videowall de gairebé deu metres de llarg formada per 14 pantalles.
El desemborsament s’acompanyarà amb un augment dels treballadors dedicats al control de l’operativa dels trens de llarga distancia amb origen o destí Barcelona, la qual cosa permetrà augmentar la coordinació entre equips i garantir una millor atenció al viatger. Quan es produeix una incidència, els centres de gestió d’operacions són els encarregats de contractar els mitjans de transport alternatius, com ara autobusos i taxis, així com donar suport a bord dels trens, proporcionant menjar i, si cal, estades en hotels.
És un model que Renfe també opera amb Rodalies de Catalunya. Disposa d’aquest tipus de centres de gestió d’operacions a les estacions de França i El Clot, responsables de controlar la circulació dels trens de Rodalies i regionals.